Prisvindere fik københavnerne til at sortere madaffald

Årets KOM-kampagnepris går til Miljø- og Teknikforvaltningen i Københavns Kommune, der med stor succes fik københavnerne til at sortere madaffald. ”I valgte den simple, men modige løsning: Man stiller skaldespanden foran deres dør,” sagde Sine Nørholm Just fra dommerjuryen
  • Foto: Jeanne Kornum
    Brede smil fra Amanda Justesen og Tine Bach Hansen (til højre) fra Miljø- og Teknikforvaltningen i København, der modtog KOM-kampagneprisen.
03.05.2018 · 12:33

300.000 husstande skulle lægge deres daglige vaner om og begynde på noget så omstændeligt som at sortere madaffaldet i en særlig skraldespand ved siden af alle de andre affaldsspande, der efterhånden fylder de københavnske baggårde.

Det var udfordringen, som Miljø- og Teknikforvaltningen i Københavns Kommune stod med, da politikerne besluttede, at alle etageejendomme i efteråret 2017 skulle begynde at sortere bioaffald.

Og den opgave blev løst – langt over målet. En undersøgelse vurderer, at 72 procent af københavnerne i dag sorterer deres bioaffald. Alene i november og december blev der indsamlet 2.099 ton bioaffald – målet var 2.000 ton om året.

Bag resultaterne ligger en kampagne, som her til formiddag udløste KOM-kampagneprisen, da den blev uddelt på konferencen KOM18. Kommunikationskonferencen er arrangeret af DJ og Kommunikationsforum.

Skraldespanden i centrum

Der var især lovprisning af den måde, som Miljø- og Teknikforvaltningen i Københavns Kommune lod den lille grønne skraldespand, som affaldet skal samles i, være central i kommunikationen.

”I valgte den simple, men modige løsning: Man stiller skraldespanden foran deres dør. I gik direkte til sagen. Det var godt set og forfriskende,” sagde Sine Nørholm Just, der er professor ved RUC og medlem af dommerjuryen.

Juryen havde ifølge Sine Nørholm Just lagt særlig vægt på den såkaldte offline-del af kampagnen: Synlighed i gadebilledet, udvekslingen mellem kommunikation og handling, og så det med skaldespanden.

”Det var klogt. Københavnerne gider ikke rigtig høre om affaldssortering, men de gider godt gøre det,” sagde hun.

Prisen blev modtaget af Teknik- og Miljøforvaltningens kommunikationschef, Amanda Justesen, og grafisk designer Tine Bach Hansen.

”Vi er glade for, at københavnerne har taget så godt imod vores affaldsordning. Det er Tine og jeg, der står her, men det er en kæmpe holdindsats, der står bag,” sagde Amanda Justesen og nævnte kommunikationsafdelingen, SoMe-medarbejdere i Kultur- og Fritidsforvaltningen og samarbejdet med kommunens affaldsservice.

Branding gennem Google Translate

I alt tre kampagner var nomineret til prisen. 

Den ene af de andre nominerede var bureauerne Mensch og Sansir for kampagnen 'Faroe Islands Translate'. En branding-kampagne for Færøerne, der tog afsæt i ønsket om at få indarbejdet færøsk i Google Translate, hvilket skabte nyhedshistorier og opmærksomhed over hele verden.

Tredje nominerede var pensionsselskabet PFA’s kommunikationsafdeling for en intern kampagne, der havde som formål at forankre PFA’s 2020-strategi hos medarbejderne. Blandt kampagnens mange dele var eksempelvis, at samtlige afdelinger skulle producere en plakat eller film til intranettet.

Juryen, der nominerede og valgte vinderen, bestod af Timme Bisgaard Munk, chefredaktør for Kforum; Anna Rørbæk, kommunikationschef i Børnefonden; Anders Monrad Rendtorff, partner i RelationsPeople; Sine Nørholm Just, professor på RUC samt Patrick Mark Reimers, kommunikationskonsulent i DJ.

Kommentar

Seneste jobopslag

Robotredaktør - Odense

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 15.04

Digital udvikler og producent til Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 30.03

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03