Priser til kommunikation om madspild og skolevalg

I går blev der uddelt priser til årets bedste kommunikationsprojekter. Juryens pris gik til skolevalg, mens enmandshæren Selina Juuls stop madspild-kampagne vandt publikumprisen. »Hun har skabt en bevægelse, selv om hun hverken har haft et stort budget eller et stort apparat,« siger Astrid Haug

Fem virksomheder og organisationer dystede om KomPris’15, da Dansk Kommunikationsforening i går uddelte priser til årets bedste kommunikationsprojekter.

Vinder af juryens pris blev Folketingets og Undervisningsministeriets skolevalg, der blev gennemført på landets folkeskoler i januar 2015. Kampagnen skulle få flere unge mennesker til at stemme ved folketingsvalget.

»Man iscenesætter simpelthen et rigtigt valg med stemmesedler og stemmebokse ude på skolerne. På den måde går man ind og tager eleverne alvorligt ved at lade dem deltage selv, og man gør det meget konkret, frem for klassiske kampagner med løftede pegefingre,« siger Astrid Haug, formand for Dansk Kommunikationsforening og medlem af dommerkomitéen, til Journalisten.

»Man laver adfærdsændring i stedet for holdningsændring,« siger hun om kampagnen. 

God formidler

Ud over juryens pris blev der også uddelt en pris, hvor publikum i salen udpegede vinderen. Her vandt kampagnen Stop Spild af Mad, som Selina Juul står bag.

»Hun startede bare med en facebookprofil, men har alligevel formået at skabe international opmærksomhed omkring problemet med madspild. Det er lykkes at reducere danskernes madspild med 25 procent, og det er en imponerende indsats og et eksempel på, hvad kommunikation kan rykke,« siger Astrid Haug.

Ifølge Astrid Haug er en del af hemmeligheden, at Selina Juul er en god formidler:

»Kampagnen er i høj grad båret af hendes person. Det er sådan en kampagne, hvor én person bliver symbol på kampagnen. Det har været hendes personlige projekt, men hun har haft talent for at indgå partnerskaber og alliancer,« siger hun.

Syv års frivilligt arbejde 

Ifølge Astrid Haug ligger der et enormt arbejde bag kampagnen fra Selina Juul, der ikke har en organisation i ryggen.

»Hun siger selv, at hun har lagt syv års frivilligt arbejde i projektet. Hun har skabt en bevægelse, selv om hun hverken har haft et stort budget eller et stort apparat.«

Hvad kan andre med en sag, de brænder for, lære af Selina Juuls kampagne?

»En af kampagnens store fordele er, at den har et meget klart call to action. Kampagnen slår på det meget konkrete, som du selv kan gøre, frem for overordnede visioner om at hjælpe klimaet og leve sundere, der kan være svære at handle på,« siger hun.