Pris på partisan-tørklædet

Ud & Se har vundet international hæder for et foto af komikeren Omar Marzouk skjult bag et partisantørklæde. Muhammed-tegningerne får hverken blad eller komiker til at udøve selvcensur. YTRINGSFRIHED. Det er mere end god latin at lade en muslim optræde indhyllet i et partisan-tørklæde - faktisk er det i verdensklasse.
01.03.2006 · 09:00

Ud & Se har vundet international hæder for et foto af komikeren Omar Marzouk skjult bag et partisantørklæde. Muhammed-tegningerne får hverken blad eller komiker til at udøve selvcensur.

YTRINGSFRIHED. Det er mere end god latin at lade en muslim optræde indhyllet i et partisan-tørklæde - faktisk er det i verdensklasse.

The Society of Publication Designers (SPD), der er layoutets svar på World Press Photo, har netop hædret et forsidefoto fra Ud & Se. Her er komikeren Omar Marzouk vinklet ind i et rødt og hvidt partisantørklæde og et Dannebrogs-farvet fodboldtørklæde. Billedet er ledsaget af teksten »Tal om de farlige ting«.

- For nogle er partisantørklædet et symbol på terrorisme. Signalerer tekst og foto ikke, at muslimer er nogle farlige terrorister?

»For mig er partisantørklæder sådan nogle, vi gik med sidst i 60erne,« siger Anna Vinding, der er informationschef i DSB og ansvarshavende redaktør for Ud & Se.

»Nogle vil måske også aflæse foldboldtørklædet som et hooligan-tørklæde - og ikke bare som symbol på danskere, der godt kan lide at gå til fodbold. Alt afhænger af øjnene, der ser. Det afgørende er, at det her foto er humoristisk og et udtryk for ligeværd mellem to kulturer - derfor optræder de to tørklæder sammen. Vi er ikke ude på at provokere, men på at skabe dialog gennem humor.«

- Set i lyset af de reaktioner, Jyllands-Postens Muhammed-tegningerne affødte, ville I så bringe fotoet i dag?

»Klart ja. Det er vigtigt, at resultatet af den sag ikke bliver, at vi stopper med at bruge humor. Vi skal fortsat kunne tale om de farlige ting. Vi skal bare ikke råbe efter hinanden.«

- Synes du, at Jyllands-Postens tegninger råbte efter muslimerne?

»Ja, det synes jeg nok.«

Omar Marzouk selv siger, at artiklen i Ud & Se, hvor han blandt andet snakker om religionskritik, er mere aktuel end nogensinde. Han fortryder derfor ikke sin optræden i bladet. Tværtimod.

Ifølge Omar Marzouk er vinderfotoet en illustration af spørgsmålet: »Er det virkelig sådan, I ser mig? Som terrorist?« Inde i bladet i en 11 sider lang artikel nuancerer Omar Marzouk billedet af sig selv.

»Og det er altså en forsvindende lille del af muslimerne, der er terrorister. De fleste muslimer lever jo et helt almindeligt hverdagsliv,« siger Omar Marzouk.

Komikeren vil have lov til at sige, hvad han vil. »Men jeg er mere forsigtig i dag, for der er kræfter, som leder efter brænde til bålet,« siger han.

Ud over den hædrende omtale for billedet af Omar Marzouk fik Ud & Se også hædrende omtale for yderligere et forsidefoto og for designet af to åbningsopslag. Fotoet af Omar Marzouk er taget af Nicky Bonne, mens Per Morten Abrahamsen er ophavsmand til det andet vinderbillede. Designet er fra Katinka Bukhs hånd. Hun er art director på Ud & Se.

Det er andet år i træk, at SPD hædrer Ud & Se.

Magasin: 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

DR søger to erhvervsjournalister i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 18.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02