search

Pressenævnet afviser igen afindeksering af artikler på nettet

12 gange har Pressenævnet behandlet sager, hvor kilder ønsker gamle artikler fjernet fra nettet. Og 12 gange er klagen blevet afvist. De seneste syv kom i går. Afgørelserne viser, at netmedierne ikke behøver at fjerne historier, der var sande, da de blev skrevet, siger mediejurist

I går offentliggjorde Pressenævnet syv kendelser. Seks var indgivet af den samme slotsejer, mens en klage kom fra en læge, der ønskede to gamle artikler fjernet fra eb.dk. I alle sagerne lød afgørelsen, at medierne ikke behøver at afindeksere artiklerne. Dermed har Pressenævnet siden 2013 afvist afindeksering 12 ud af 12 gange.

Seks af sagerne i går handlede om en slotsejer, der har klaget over artikler på business.dk, fyens.dk, nordjyske.dk, epn.dk, bt.dk og TV2/Nords hjemmeside. Her lægger Pressenævnet vægt på, at oplysninger om, at han var erklæret konkurs, var korrekte, da artiklerne blev offentliggjort, forklarer forskningschef i medieret ved DMJX Vibeke Borberg.
»Og det ændrer ikke ved det, at konkursdekretet senere blev ophævet. Der er derfor ikke noget galt med artiklerne,« forklarer Vibeke Borberg.

Uoverskueligt at opdatere alt

Hun siger, at Pressenævnets kendelser i sager om afindeksering er interessante, fordi de viser, hvordan nævnet fortolker de nye presseetiske regler, der blev vedtaget i maj 2013. I sagen om slotsejeren bliver det for eksempel slået fast, at det ikke gør noget fra eller til, at konkursdekretet siden blev ophævet.
»Oplysningen er ifølge Pressenævnet korrekt. Den bliver ikke forkert, fordi man senere ophæver dekretet,« forklarer Vibeke Borberg.

Med andre ord kan netmedierne ikke pålægges at opdatere eller fjerne oplysninger, bare fordi der senere kommer nyt frem.

»Det ville være en helt uoverskuelig opgave for medierne at opdatere alle artikler med de seneste oplysninger. Det ville have været noget andet, hvis mediet fra begyndelsen havde skrevet noget forkert,« forklarer hun.
 
Læge må tåle omtale af dom

En anden afgørelse, som blev offentliggjort i går, handler om en læge omtalt i Ekstra Bladet 2000 og 2001, der blev dømt 12 måneders ubetinget fængsel for seksuelle overgreb på unge mænd.
»Pressenævnets kendelse viser, at selv om artiklerne ligger 13-14 år tilbage i tiden, overstiger deres fortsatte tilgængelighed ikke grænsen for, hvad lægen i den konkrete sag må kunne tåle. Det er ikke i strid med god presseskik at afvise at slette artiklen. Og det gør ifølge Pressenævnet ingen forskel, at lægen har et sjældent efternavn,« forklarer Vibeke Borberg.

Siden maj 2013 har Pressenævnet behandlet 12 sager, hvor en klager har ønsket en artikel afindekseret. Til sammenligning har Google modtaget 1.655 anmodninger fra danskere, der ønsker at få fjernet mere end 4.600 søgeresultater fra søgemaskinen.
 
Vibeke Borberg synes ikke, at antallet af klager til Pressenævnet er højt.
»Flere af klagerne handler jo om de samme sager – bare omtalt i forskellige medier. Spørgsmålet er, om folk ved, at de kan klage til Pressenævnet vedrørende afindeksering,« siger hun.
Efter EU-dommen om afindeksering har Google i alt modtaget 160.000 anmodninger.
 

Kommentarer
1
David Wedege
26.11.14 14:10
Det er ikke længe siden, at
Det er ikke længe siden, at jeg googlede navnet på en kilde/aktør. Intet kriminelt var involveret i historien.

Under søgeresultatet dukkede en 15 år gammel artikel op, som afslørede, at vedkommende sad i fængsel på artiklens tidspunkt.

Jeg følte, det var væmmeligt på vedkommende vegne, at sådan en ting tilfældigvis skulle stige til overfladen for øjnene af mig.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen