search

Pressen undergraver sin troværdighed

 Journalisterne ignorerede fakta, mener Sonofons pressechef efter et kritisk indslag i DRs Kontant. Programmets redaktør afviser al kritik og siger, at erhvervslivet bare ikke er vant til kritisk forbrugerjournalistik. MAGTKAMP. »Pressen skal selvfølgelig have lov til at banke til den, men sandheden skal også frem. Vi har nu flere gange oplevet, at store dele af sandheden bliver fortiet. Det er forstemmende.«

 

Journalisterne ignorerede fakta, mener Sonofons pressechef efter et kritisk indslag i DRs Kontant. Programmets redaktør afviser al kritik og siger, at erhvervslivet bare ikke er vant til kritisk forbrugerjournalistik.

 

MAGTKAMP. »Pressen skal selvfølgelig have lov til at banke til den, men sandheden skal også frem. Vi har nu flere gange oplevet, at store dele af sandheden bliver fortiet. Det er forstemmende.«

Bo Heimann, pressechef for televirksomheden Sonofon, er træt af sine journalist-kolleger. Træt af, at detaljer bliver blæst op til landsdækkende historier, og træt af, at journalister undlader at fortælle fakta, fordi det ikke passer til vinklen.

Derfor kunne Sonofons 1.300 medarbejdere for nylig læse artiklen »Når tv viser den halve sandhed« i deres personaleblad Airtime. Her skrev Bo Heimann også en kommentar med overskriften »Pas på integriteten!«

Advarslen var ikke henvendt til medarbejderne, men til landets journalister, som ifølge Bo Heimann er i gang med at undergrave deres egen troværdighed.

Bo Heimanns ærgrelse skyldes flere sager, hvor Sonofon har været under beskydning, primært i tv og radio.

Det seneste eksempel blev sendt i DRs forbrugerprogram Kontant den 18. maj i år.

Vinklen var til at få øje på: Sonofon diskriminerer. Af programmet fremgår det, at virksomheden ikke vil have kunder uden permanent opholdstilladelse.

Kontant taler med en hollandsk landmand, der er blevet afvist af Sonofon, og med en hollandsk landbrugskonsulent, der kender til et lignende tilfælde. Begge bekræfter vinklen, nemlig at Sonofon ikke vil have kunder uden permanent opholdstilladelse.

Kontant ringer også til en servicemedarbejder hos Sonofon, der dog fortæller, at EU-borgere gerne må være kunder. Altså også hollandske landmænd. Modsat borgere, der kommer fra et land uden for EU og ikke har permanent opholdstilladelse.

Den hollandske landmand blev altså udsat for en menneskelig fejl. Men historien er principiel: Sonofon må nemlig slet ikke
forskelsbehandle. Alle har ret til et mobil-abonnement – også en flygtning fra Somalia uden permanent opholdstilladelse.

Det ved Sonofons pressechef også godt. Derfor mailer han dagen før indslaget følgende udtalelse til Kontant:

»Vores retningslinier er helt klare: Mennesker med midlertidig opholdstilladelse er meget velkomne hos SONOFON mod betaling af depositum. Det er en meget beklagelig fejl, hvis det i enkelte tilfælde ikke er fremgået af modtagelsen i butikkerne eller på telefonen i vores kundeservice.«

Denne kommentar kommer aldrig med i indslaget, og det er Bo Heimann helt uforstående over for.

»Det er meget enkelt,« siger Flemming Platz, der er redaktør på Kontant.

»Vi er ikke en avis. Vi kan ikke bruge et citat til noget. Sonofon fik tilbud om både live-interview og almindeligt interview, men de sagde nej,« siger Flemming Platz og tilføjer, at hvis Sonofon havde kunnet dokumentere, at Kontant tog fejl, så var indslaget aldrig blevet sendt.

»Pressechefen sender firmaets skriftlige retningslinjer. Men de retningslinjer dokumenterer bare, at reglerne er meget uklare,« siger Flemming Platz og tilføjer:

»Sonofon kunne have sagt ja til at deltage live. Så ville der have været mulighed for at sige, at det var tale om medarbejderfejl.«

Bo Heimann er uenig:

»DR har fået at vide på tekst og i tale forud for udsendelsen, at der er tale om medarbejderfejl. Der er ikke noget galt med vores retningslinjer, men sandheden kommer tilsyneladende kun frem, hvis vi vil indvilge i at deltage live i studiet!« siger Bo Heimann, der fortæller, at Sonofon takkede nej til at deltage i udsendelsen på grund af en nøgtern cost-benefit-analyse.

»Vi har tidligere oplevet, at medvirken i studiet eller via båndede interview ikke er nogen fordel,« siger Bo Heimann.

»Vi skal have en fri og stærk presse. Men det er blevet sværere og sværere at forklare vores medarbejdere, hvad der foregår i medierne,« siger Bo Heimann.

Han nævner et eksempel, hvor et ti minutter langt interview med en chef er blevet klippet ned til fem sekunder, og et indslag, der er lavet på baggrund af et tilfælde af en enkeltstående episode – om en lånetelefon med ældre sms-beskeder.

»Der er to ting i det her. Det ene handler om proportioner. Det andet handler om fakta. Nogle gange vrider journalisterne simpelthen for meget ud af historierne,« siger Bo Heimann.

Flemming Platz kan på ingen måde genkende kritikken.

»Forbrugerjournalistikken har ligget stille i mange år. Vores udgave er meget 'kontant', om jeg så må sige. Den er hård. Og jeg tror, at det handler om, at virksomhederne ikke er vant til at blive stillet til regnskab.«

Indslaget om Sonofon kan ses på www.dr.dk/nyheder/tv/kontant/

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen