A-pressen opgiver bureauet Newspaq - sælger til Ritzau

Lige til det sidste forsøgte Newspaq at kapre kunder fra Ritzau, men nyhedsbureuaet blev aldrig en økonomisk succes og nu sælger A-pressen så sit nyhedsbureau til Ritzau. Overdragelsen sker øjeblikkeligt. Tre medarbejdere på Newspaq fritstilles.
17.04.2012 · 12:57

Lige til det sidste forsøgte Newspaq at kapre kunder fra Ritzau, men nyhedsbureuaet blev aldrig en økonomisk succes og nu sælger A-pressen så sit nyhedsbureau til Ritzau. Overdragelsen sker øjeblikkeligt. Tre medarbejdere på Newspaq fritstilles.

Det var ellers tanken, at Newspaq skulle udfordre den etablerede medieverden. Opskriften var fra start lave lønninger og citathistorier, men A-Pressen må nu opgive sit medieprojekt, som overtages af konkurrenten.

Salget sker angiveligt for at styrke A-Pressens egen forretning og samtidig med en klar erkendelse, at det ikke var muligt at få butikken til at løbe. Slet ikke i en tid, hvor Danmarks nye mediekrig har været udkæmpet ikke alene mellem Ritzau og Newspaq, men også det nye nyhedsbureau fra Berlingske, BNB, hvor kampen mellem de tre til sammen er blev omtalt som Telegramkrigen

A-pressen siger da også lige ud, at Newspaq aldrig fik de forventede ordrer i hus. Og samtidig afslutter overtagelsen den over et år gamle sag om misbrug af Ritzaus journalistiske indhold, som Newspaq nu har erkendt ifølge pressemeddelsen.

"Vi har gennem længere tid arbejdet med nyudviklingen af strategien af Newspaq, hvor vi har haft mange forskellige overvejelser. Vi har til slut måttet konstatere, at uanset hvilke overvejelser vi har haft, ville det ikke være muligt at drive Newspaq videre på et fornuftigt økonomisk grundlag. Derfor mener vi, at den bedste fremtidige mulighed for Newspaq er et parløb med Ritzau," siger adm . direktør Bjarne Salomonsen, A-Pressen, i en pressemeddelelse.

Det er planen, at Nyhedsbureauet Newspaq fortsætter som selvstændig virksomhed, men i højere grad med fokus på specialtjenester som f.eks. radio, arbejdsliv og privatøkonomi.

Samtidig er det målet at udnytte nogle af de synergier, der kan frigøres ved, at Ritzau og Newspaq kan arbejde sammen på fælles platforme og udnytte hinandens produktioner.

"Newspaq og Ritzaus Bureau har hver for sig nogle styrker, som vi ønsker at forbedre yderligere. Det er vores ambition at levere Danmarks bedste services til medier og virksomheder, der kommunikerer med omverdenen. Det glæder vi os til at kunne gøre endnu bedre i et tæt samarbejde," siger Lars Vesterløkke, adm. direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau, der netop har fået indskudt ny kapital i forbindelse med, at selskabet blev aktieselskab i marts måned.

Ritzau mener i øvrigt, at Newspaq har et lidt anderledes varemærke. Hvor Ritzau er deen klassiske, troværdige og hurtige nyhedsleverandør, så betragtes Newspaq som den lidt "frækkere" og mere specialiserede nyhedsleverandør.

"Newspaq og Ritzaus Bureau har hver for sig nogle styrker, som vi ønsker at forbedre yderligere. Det er vores ambition at levere Danmarks bedste service til medier og virksomheder, der kommunikerer med omverdenen. Det glæder vi os til at kunne gøre endnu bedre i tæt samarbejde", siger Lars Vesterløkke, der er ny bestyrelsesformand for Nyhedsbureauet Newpaq og adm. direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau.

Ifølge Avisen.dk får købet i øvrigt ingen betydning for Avisen.dk, som A-pressen ejer sammen med Freeway.

Tre medarbejdere på Newspaq bliver i forbindelse med salget fritstillet, mens to ikke får deres vikariat forlænget.

http://journalisten.dk/newspaq-tillidskvinde-s-rgeligt-sige-farvel-til-g...

(opdateret 12:59)

Kommentar

17/04/2012 - 13:58

Søren Thomsen

Synes ikke, der har været så meget om dette:

"...Overtagelsen afslutter ifølge meddelelsen samtidig den mere end et år gamle sag om misbrug af Ritzaus journalistiske indhold, som Newspaq har erkendt..."

17/04/2012 - 14:50

Michael Ulfus Kjærgaard

Som forfatter til artiklen om lave lønninger og citathistorier, der linkes til øverst, vil jeg da også gerne høre mere om Newspaq' misbrug af Ritzaus journalistiske indhold...?

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02