search

Pressekortet tænder studerende

Pressekortet er den vigtigste grund til, at journaliststuderende vælger DJ-medlemskab. Og de studerende er vilde med forbundet, selv om de ikke kender meget til det.

Pressekortet er den vigtigste grund til, at journaliststuderende vælger DJ-medlemskab. Og de studerende er vilde med forbundet, selv om de ikke kender meget til det.

UNDERSØGELSE. Måske er det den fede fornemmelse af at have det liggende i lommen. Måske er det, fordi det lille plastikkort er det første synlige bevis på, at man er ved at blive journalist.
I hvert fald er pressekortet den vigtigste begrundelse for at journaliststuderende vælger at blive medlemmer af Dansk Journalistforbund. Det fremgår af en undersøgelse blandt de studerende på de tre journalistuddannelser i Århus, Odense og Roskilde. Undersøgelser viser også, at de nye medlemmer er vilde med Dansk Journalistforbund. De er så begejstrede, at 77 procent ville anbefale DJ til andre. Men faktisk ved de studerende ikke særligt meget om forbundets tilbud og mærkesager. 74 procent kender kun lidt eller intet til DJ's mærkesager på uddannelsesområdet.

UNDERSØGELSEN ER LAVET af Dansk Journalistforbund blandt 214 ud af 1.250 journaliststuderende på Journalisthøjskolen, RUC og SDU. Ifølge besvarelserne er 76 procent tilfredse eller meget tilfredse med deres medlemskab. Faktisk er blot én procent decideret utilfreds.
31 procent mener, at pressekortet er det stærkeste argument for at blive DJ-medlem. Især studerende, som ikke har været i praktik, lægger stor vægt på pressekort. Her har 39 procent det som nummer ét.

Det overrasker ikke formanden for de studerende på DJH, Troels Gadegaard Frølich fra KaJ.
»Når man begynder på skolen, har de færreste behov for en fagforening. Derfor synes jeg, det er imponerende, at de studerende ønsker, at være medlem. Jeg tror, de kontante medlemsfordele i form af for eksempel pressekortet giver mening for dem.«
DJ har lavet undersøgelsen for at tage pulsen på nogle af de kommende kernemedlemmers opfattelse af forbundets omdømme og ydelser. Besvarelserne stemmer på mange måder overens med en undersøgelse lavet af Dicar og Center for Journalistik og Efteruddannelse (CFJE) blandt alle medlemmer i DJ i 2005.
Dengang var konklusionen, at medlemmerne var ret tilfredse, men sammenlignet med de studerende var kendskabet til DJ's tilbud betydeligt større.

IFØLGE FRED JACOBSEN, næstformand i DJ, er der intet mærkeligt i, at mange studerende ikke kender til varerne på forbundets hylder – karriererådgivningen, tilbud om juridisk bistand eller hjælp til lønforhandlinger.
»Det er kun naturligt, når man stadig studerer og ikke har prøvet kræfter med arbejdslivet,« siger han.
Fred Jacobsen er heller ikke overrasket over de studerendes meget lille kendskab til DJ's politiske mærkesager på uddannelsesområdet.
»Da vi lavede undersøgelsen, var vores tese, at nærmest ingen kendte vores politik på uddannelsesområdet, så dér er jeg ikke overrasket. Vi er blevet bekræftet i, at vi skal gøre en indsats, hvis vi ønsker større kendskab på dette område. De politiske mærkesager skal ikke blot formes i toppen af organisationen,« siger Fred Jacobsen.
Han vil nu diskutere undersøgelsen i beskæftigelses- og uddannelsesudvalget med de studerendes bestyrelser.

KaJ's Troels Gadegaard Frølich siger om det lave kendskab:
»Jeg kan godt forstå, at de studerende ikke interesserer sig for Journalistforbundets mærkesager. De studerende er godt tilfredse, og derfor stiller de ikke de store spørgsmål til DJ's politik.«
Mærkesagerne tæller blandt andet indflydelse på udvikling af fotografuddannelsen, praktikken for RUC's kommunikationsstuderende og analyser af kvaliteten i praktikforløbene.

I alt organiserer forbundet omkring 1.000 studerende. Langt de fleste går på de tre journalistuddannelser, hvor omkring 85 procent af de studerende er medlemmer. Fred Jacobsen er åben over for at lave en undersøgelse blandt de studerende på kommunikationsuddannelserne, medieskolerne eller designskolerne.
»Det kunne sagtens blive aktuelt på et senere tidspunkt. På kommunikationsuddannelsen på RUC har vi gjort meget for at komme ind under huden på de studerende. Det er jo et strategisk indsatsområde for DJ, og derfor har vi også tidligere lavet fokusgrupper blandt de studerende for at lære dem at kende,« siger han.

— — — 

GRAFIK:

Hvorfor blev du medlem af DJ?
31% – Pressekort
25% – Fordi DJ arbejder for mine rettigheder på studiet og i praktik
11% – Solidaritet
10% – Sikkerhedsnet
9% – Fagligt fællesskab
7% – Journalisten
6% – Billige forsikringer

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen