Pressekortet er helligt

"Pressekortet er ikke udstedt som fryns eller som et kuponhæfte.

"Pressekortet er ikke udstedt som fryns eller som et kuponhæfte. Kortet skal gøre det muligt for journalister at være til stede, der hvor vi skal være for at udføre vores arbejde."

Den opsang venter de kommende generationer af DJH-studerende for den kommer fra Anne-Marie Dohm, der om kort tid placerer sig i rektorsædet i betonbunkeren på Oluf Plames Allé i Århus.

Og Ulrik Haagerup, chef for DRs nyhedsdivision og formand for styrelsen af Journalistuddannelsen på SDU, er også pressekort-hardliner.

"Pressekortet skal man bruge, når man har brug for at passere politiafspærringer i forbindelse med sit arbejde og ikke som adgangskort de steder, hvor man ikke selv gider betale entreen," siger han.

Både Anne-Marie Dohm og Ulrik Haagreup mener, at den private brug af pressekortet kan underminere kortets værdi i arbejdssammenhæng.

Samme holdning har formanden for Kredsen af Journaliststuderende på DJH, Håkon Stolberg.

"Men jeg har nu ikke indtrykket af, at de studerende misbruger kortet i stort omfang," siger han.

Håkon Stolberg mener, det er vigtigt for DJ at fastholde værdien af pressekortet.

"Pressekortet er jo sammen med fagbladet Journalisten en af de væsentligste grunde til, at de studerende melder sig ind i DJ. Derfor er det vigtigt ikke at devaluere kortet," siger han.

 

Læs også kommentaren Politiken og pressekortet, hvor ledende redaktionschef Jesper Friis skærer de interne regler på Politiken ud i pap.

6 Kommentarer

Søren Højlund Carlsen
16. MAJ 2007
Gu er det helligt
Pressekortet er at arbejdsredskab og ikke et frikort til fodbold, tivoli og Den Gamle By. Det er næsten pinligt at tænke på alle de gratister, som Århus' attraktioner oplevede i februar og september, når et nyt kuld studerende startede på journalisthøjskolen. Det samme gør sig nu vel gældende også i Odense og København. Men stop det! Det underminere kortets betydning. Den billet til Zoo må der sgu da være råd til.
Intet navn
15. MAJ 2007
Ja, ja, ja, ja!
Selvfølgelig skal vi da have sådan et register! Top dollar ide, om man så må sige.

Det kunne udbygges med politisk tilhørsforhold, seksuel observans, udtræk af straffeattesten og en oversigt over nuværende og tidligere foreningsarbejde - og (citat start) "dermed kan vi som kilder og modtagere adskille de forskellige grupper af journalister, og evt. fravælge de personer som enten er for "hellige" eller for "betændte". (citat slut).

Claus Pedersen
14. MAJ 2007
Tilmelding
Ville det ikke være en ide at oprette et register, hvoraf det fremgår hvorvidt en journalist tager imod frøns eller ej?

Dermed kan vi som kilder og modtagere adskille de forskellige grupper af journalister, og evt. fravælge de personer som enten er for "hellige" eller for "betændte".

Jeg er dybt rystet over David Trads udmelding som er et spark til en liggende mand, hvis de mange indlæg til støtte for billige øl, rent faktisk afspejler branchens moral.
Rikke Halberg
14. MAJ 2007
Logik?

Jaja, det er også rigtigt :-)

Men det er princippet, eller måske snarere logikken i argumentet "nej til kuponhæfte/medlemskort", der kan undre mig. Det burde jeg nok have præciseret.

Man kan i øvrigt spørge sig selv, hvorfor de fire organisationer ikke bare går sammen og laver én samlet ordning for dermed at spare på det administrative. Men faktum er måske, at det er en ganske god forretning? :-) 

Tommy Kaas
14. MAJ 2007
Andre udsteder jo også pressekort
Rikkke, fortvivl nu ikke.
Da jeg i en periode havde en cheftitel, fik jeg mit pressekort fra DDF.
Og det kunne jo også være en mulighed for dig - afhængig af, hvad det er, du skal lave, naturligvis.
Læs mere her:
http://kortlink.dk/3v48

Flere