Pressekort vækker stærke følelser

De privilegier, der er knyttet til pressekortet, har altid vakt stærke følelser, viser en række artikler fra Journalisten, som vi har samlet i et tema.
14.05.2007 · 13:07

De privilegier, der er knyttet til pressekortet, har altid vakt stærke følelser, viser en række artikler fra Journalisten, som vi har samlet i et tema.

I 1996 skar Tivoli i goderne og vedtog, at pressekortet ikke længere gav mulighed for at tage ledsager med. Det udløste et ramaskrig. Journalister skrev harmdirrende breve og ordningen blev genindført. I 2003 opfordrede Politikens daværende læsernes redaktør, Niels Nørgaard, bladets ledelse til at sige stop til brug af pressekortet til gratisentré i fritiden. 'Kortet er med til at skabe noget af den modvilje, fastand og mistillid til journalister, som vi i medieverdenen på alle måder prøver at undgåm,' skrev han med henvisning til journalister, der går gratis i Bon Bon-land, Experimentarium eller i Tivoli.
Både Dansk Journalistforbund og Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden afviste at indføre faste regler for brugen af pressekortet i fritiden. I 2004 afskaffede Tivoli fri adgang med pressekort. Nu skal man i stedet tilmelde sig. Omtrent 1.800 journalister kommer stadig gratis i Tivoli. Det sker, fordi de selv har kontaktet Tivoli og bedt om et gratis partoutkort, der giver fri adgang og rabat på havens forlystelser.

Læs Journalistens tema om pressekortet

Kommentar

31/05/2007 - 17:39

Nils-Chr. Nilson

Ordningen med ledsager til Tivoli husker jeg ikke, men jeg husker at Tivolis ledelse for nogle år siden besluttede at stoppe for gratis adgang for journalister. Det gav ikke nogen videre protester fra journalister, men havens restauratører gik i panik, fordi de frygtede at denne ølafgift ville drive solidt drikkende journalister andre steder hen i byen. Jeg kan nu forstå, at forbundet har omkring 1800 medlemmer, som ikke vil betale entre for at få en øl i Grøften.

Jeg er stolt over, at jeg i tidernes morgen var med til at afskaffe 'tillæg til pressekortet'. Det lå inde i den lille noble, blå folder, som var pressekortet den gang. Og der kunne man læse, hvad man kunne få af rabat hos DFDS og andre.

Ren røv at tude i, tak.

Nille

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04