30.000 gange i løbet af i år er folk kommet gratis i Tivoli ved at vise pressekortet.
Det er for mange, synes Tivolis ledelse. Derfor er den gået i tænkeboks. 30.000 gratis besøg svarer nemlig til en tabt entreindtægt på 1,8 millioner kroner.
Kontrollørerne blev ved sæsonåbningen den 11. april bedt om at notere brugen af pressekort.
»Vores kontrollører havde fortalt, at det blev brugt rigtig meget. De har også oplevet tilfælde, hvor pressekortindehavere gik ud flere gange for at hente flere ledsagere med ind,« siger Stine Lolk, Tivolis kommunikationschef.
Ud over kontrollørernes beretninger bed hun også mærke i en artikel, som læsernes redaktør på Politiken bragte for knap et år siden. Han skrev, at pressekortet kun burde bruges, når det var nødvendigt og ikke til private fornøjelser.
Lige nu overvejer Tivoli at indføre et særligt adgangskort til dem, der rent faktisk er på opgave i Tivoli.
»Vi vil gerne finde et system, der passer til alle dem, der kommer her for at arbejde, hvad enten det er for at lave noget om vores restauranter, musik, børneteater, forlystelser eller andre andet,« siger hun.
Kommunikationschefen vil tage kontakt til andre af landets kulturinstitutioner og forlystelsesparker.
Også på Kattegatcentret i Grenå overvejer ledelsen, om man fortsat vil lukke alle med pressekort ind. Det drejer sig om cirka 300 personer årligt.
»Vi har en fornemmelse af, at ikke alle besøg fører til omtale. Derfor overvejer vi at lade journalisterne udfylde et stykke papir om, hvad de skal lave. Så kan vi følge op på det bagefter,« siger Mette Møberg, regnskabschef i Kattegatcentret.
Djurs Sommerland i Nimtofte lukker årligt cirka 500 gratis ind på pressekortet.
»Det ville være ønskværdigt, hvis det gav tilsvarende medieomtale, men når folk viser kortet, må vi tro, de er på opgave,« siger Henrik B. Nielsen, direktør for Djurs Sommerland.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.