EU-lande skal have pressenævn, der reguleres af EU og har magt til at idømme bøder og fyre journalister.
Det fremgår af en rapport, som et højtstående udvalg under EU-kommissionen netop har fremlagt.
Pressejurist Oluf Jørgensen fra DMJX kalder rapportens forslag for »bekymrende« og »problematiske«.
»Det, der er mere ophidsende, det er, at de nationale pressenævn skal følge et sæt europæiske standarder og være under opsyn af EU-kommissionen for at sikre europæiske værdier. Det lyder … bekymrende,« siger pressejurist Oluf Jørgensen.
»Der er en anbefaling af, at de her pressenævn, "Media Councils", det skal alle EU-medlemslande have. Det ser ud til, at det skal være større organer, der både er politisk og kulturelt afbalancerede og med social diversitet. Det giver en forestilling om et stort pressenævn. Der skal flere til end de fire medlemmer, der per sag deltager i det danske pressenævn.«
Rapporten blev afleveret til EU-kommissionens vicepræsident, Neelie Kroes, der ifølge den britiske avis Telegraph udtrykker stor tilfredshed med rapportens konklusioner.
Pressejurist Oluf Jørgensen fremhæver især, at de EU-regulerede pressenævn skal have betydeligt mere magt, end fx det danske pressenævn har i dag.
»Pressenævnet skal have magt. "Real enforcement powers". Fx til at ikende bødestraffe. Det har vores pressenævn som bekendt ikke. Jeg ved ikke, om de har det i nogen lande. Det vil faktisk være i strid med Grundloven, hvis andre end domstolene ikender strafansvar for overtrædelser af ytringsfrihedens grænser. Det ser stærkt bekymrende ud.«
»Jeg kan ikke ud af de her anbefalinger se det afgørende, nemlig hvor skal grænserne gå for ytringsfriheden. Jeg kan se, at der er tanker om, at der skal være fælles regler om injurier osv., men der er ikke nogen markering af, hvor grænserne skal gå. Men det har den europæiske menneskeretsdomstol jo så fremragende fastlagt.«
Hvad med at man skal kunne fratage folk deres journalistiske status. Decideret fyre folk?
»Hvordan det så end skulle foregå. Det er jo ikke sådan, at man skal have en autorisation for at arbejde som journalist. Hvem som helst, som har evnerne, kan give sig i kast med det. Så hvordan hulen de forestiller sig, at de vil styre det, det blafrer i vinden. Men tankegangen er slående.«
Problematisk?
»Ja for satan! Det er den da.«
»Helt overordnet, så fremgår det, at det er EU-kommissionen, der har taget et initiativ og har nedsat udvalget. Når EU-kommissionen tager et initiativ, så plejer det jo at være starten til noget nyt. Der er generelt en interti i EU-opbygningen, sådan at EU regulerer flere og flere områder af samfundslivet. Det her er første tegn jeg ser på, at EU vil opbygge et system for regulering af medier.«
»Der er jo anbefalinger om mangt og meget. Noget ser såmænd meget fornuftigt ud. Men helt overordnet: Vi har jo et europæisk system. Nemlig den europæiske menneskeretskonvention og den europæiske menneskeretsdomstol i Strassbourg. Det har været et fremragende system i årtier. Og har haft virkelig væsentlig betydning for pressefriheden i Europa.«
»Det, der er min frygt, det er, at sådan et EU-system, der nu skal bygges op, bliver et konkurrerende system, og at det bliver mudret. Jeg så meget hellere, at de europæiske lande og også gerne EU bidrog til at sikre økonomi til domstolen i Strassbourg, hvor der er årelang ventetid, på grund af at man ikke kan følge med sagsmængden. Langt hellere sikre, at det system kan fortsætte, der i bund og grund er opbygget velfungerende, frem for at opbygge et konkurrerende system,« siger Oluf Jørgensen.
3 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
APS: A Prøver Sgu igen
Pressenævnet står som enhver anden dømmende magt på sin egen ret. Spørgsmålet, om hvorvidt denne så repræsenterer den højere, vil det også helst tage patent på. Det gør pressen da også for os, hver dag og på alle områder. For hvem skulle afgøre, hvad den ikke måtte byde ind med her?
Den europæiske integrationsproces er der ellers ingen i det danske medielandskab, der har kommerciel styrke til sådan for alvor at udfordre.
Det faktum, at unionen så barsler med et initiativ, der tenderer mod at sætte pressens selvjustits over styr, det falder som en af mangfoldigheden af utilsigtede bivirkninger ved integrationen i og udbygningen af unionen.
Udviklingen bekræfter ikke troen på en højere retfærdighed, når de danske medier hævder at stå på den og går imod den højere nødvendighed, altså den monetære og monetaristiske unionen med egen ret.
Tværtimod, så er det ironi, der melder sig, på det der vidunderlige og socialt hjemløse niveau, hvor retsfilosofien fører sin løsrevne og ensomme tilværelse:
http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-105.pdf
Pressenævnet står som enhver anden dømmende magt på sin egen ret. Spørgsmålet, om hvorvidt denne så repræsenterer den højere, vil det også helst tage patent på. Det gør pressen da også for os, hver dag og på alle områder. For hvem skulle afgøre, hvad den ikke måtte byde ind med her?
Den europæiske integrationsproces er der dog ingen i det danske medielandskab, der har kommerciel styrke til sådan for alvor at udfordre.
Det faktum, at unionen nu barsler med et initiativ, der tenderer mod at sætte pressens selvjustits over styr, det falder som en af den mangfoldighed af utilsigtede bivirkninger ved integrationen i og udbygningen af unionen.
Udviklingen fremmer på ingen måde troen på den højere retfærdighed, når de danske medier hævder at stå på den og går imod det af den højere nødvendighed, unionen og dens ret. Tværtimod, så er det ironi, der melder sig, på det der vidunderlige og socialt hjemløse niveau, hvor retsfilosofien fører sin løsrevne og ensomme tilværelse: https://www.google.dk/search?sourceid=navclient&aq=&oq=retsfi&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ADRA_daDK453DK453&q=retsfilosofi+essay&gs_l=hp..0.0l4.0.0.4.856578...........0.5KgSXTQs9t0&pbx=1
Når man tænker på hvor EU-pro de danske journalister har været, er det tragikomisk at de kan risikere at blive ramt af en flok embedsmænd uden demokratisk kontrol. Embedsmænd de selv har kæmpet for indsættelsen af.