search

Pressefoto af døende Michael Jackson solgt for millioner

Udgiveren af OK! Magazine har sikret sig de eksklusive rettigheder til det sidste kendte foto af Michael Jackson i levende live. Nu spekuleres der i prisen. Og den er høj!

Udgiveren af OK! Magazine har sikret sig de eksklusive rettigheder til det sidste kendte foto af Michael Jackson i levende live. Nu spekuleres der i prisen. Og den er høj!

Ifølge the Guardian har medieforlaget Northern & Shell, der blandt andet udgiver STAR Magazine og OK! magazine, betalt i dyre domme for eneretten til at bruge det kontroversielle foto af den døende stjerne.

Det konkrete tal er endnu ikke oplyst, men unavngivne kilder fortæller ifølge Mediaweek, at Northern & Shell betalte 500.000 dollar for eksklusive magasinrettigheder til brug af fotografiet i USA og Storbritannien – svarende til godt 2,6 mio. kr.

Det er dog ikke lykkedes at få beløbet bekræftet hos Northern & Shell, skriver Guardian. Men det er heller ikke blevet afvist.

Efter at have sikret sig retten til det historiske billede, valgte Northern & Shell's grundlægger, Richard Desmond, at øge trykkekapaciteten og oplag. Samtidig blev udgivelsen af OK! fremrykket fra normalt tirsdag til mandag i Storbritannien i denne uge. Og særnummeret om Michael Jackson fik påhæftet titlen: "Official Tribute Issue".

Her kunne man så på forsiden af magasinet se det eksklusive close-up foto af den livløse Michael Jackson med lukkede øjne og en respirator over munden fulgt af billedteksten: "in loving memory".

Billeder af OK!-magasinets cover blev dernæst bragt i går på forsiden af koncernens avistitler: Daily Star og Daily Express.

Bloggere rundt omkring i verden er dog allerede begyndt at protestere. "OK! Magazine's Jackson Cover Not Okay" hedder det blandt andet på blogmagazine.com.

Og Guardian vurderer da også, at det kontroversielle foto af Jackson, der føres til hospitalet i Los Angeles, vil skabe ny blæst omkring det famøse celebrity- og gossip-magazine.

Tidligere i år skabte det således voldsomt røre, da OK! offentliggjorde en nekrolog om Jade Goody en uge før tv-stjernen døde af kræft. Sagen førte til mere end 60 klager til det britiske pressenævn – Press Complaints Comission.

I tilfældet Michael Jackson forsvarer Northern & Shell's redaktionelle direktør, Paul Ashford, brugen af de tragiske billeder.

"Billederne viser ikke en person, der lider, men derimod hans lukkede øjne mens han tilses af læger," udtaler Asford til Guardian og tilføjer:

"Det er ikke et stødende foto. Det er blot de sidste øjeblikke. Det sidste billede. Og vi mener, det er et foto, som folk gerne vil se i magasinet," siger han.

Ifølge New Yorker-bloggen Gawker, så købte OK!'s ejer, Richard Desmond, dog billedet imod de fleste OK!-medarbejderes ønske. Men frygten for, at OK! risikerer at måtte dreje nøglen om, på grund af generel dårlig økonomi, var angiveligt et stærkt argument for det modsatte.

Gawker, der er kendt for at være en af de mest synlige og succesfulde blogs med sub-titlen: "The source for daily Manhattan media news and gossip", bringer i øvrigt selv den famøse forside af OK! Se den her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen