'Old media' er 50 til 100 gange mere effektivt end 'new media' konstaterer YouSees pressechef Ib Konrad Jensen ud fra egne erfaringer.
"Når det virkelig går løs, er der ingen over og ingen ved siden af gode gamle Ritzau."
Sådan konstaterer Ib Konrad Jensen i et indlæg på Kommunikationsforum.dk.
Her fortæller YouSee-pressechefen om sine oplevelser i forbindelsen med to Champions League-kampe, hvor signalet svigtede i Københavns-området, til stor vrede og fortrydelse fra mange dedikerede fodboldfans.
"Begge episoder udløste, hvad man vel bedst kan betegne som en virtuel pibekoncert på Facebook og Twitter. Fodboldfans er udadvendte mennesker, som har følelserne med sig, når de er på stadion – og altså også når de ser fodbold i tv. Det gav en storm af kommentarer på de to medier," skriver han.
Ud fra beregninger baseret på Facebooks og Twitters statistikker, konstaterer Ib Konrad Jensen af de vrede budskaber om svigtende signaler samlet for de to episoder nåede ud til omkring 60.000 brugere.
Men dette er et forsvindende lille tal sammenlignet med, hvor mange, der efterfølgende hørte eller læste om signalafbrydelserne gennem de traditionelle medier. Infomedia registrerede 60 klip i aviser, onlinemedier og radio/tv, hvilket skulle give en samlet modtagergruppe på 2,6 millioner.
Med andre ord, konstaterer Ib Konrad Jensen, når kommunikationen gennem de sociale medier kun 1-2 procent af, hvad den gør gennem traditionelle medier.
"Det er, som om dette størrelsesforhold helt er blevet glemt i begejstringen for potentialet i de sociale medier. Selvfølgelig er det fantastisk, og det er reelt uomgængeligt for virksomheder at gå i dialog med kunderne på de sociale medier, men når det kommer til de store issues, er det de traditionelle medier, der rykker," skriver han.
Han konstaterer dog også, at det som virksomhed er meget vigtigt at følge diskussionerne på de sociale medier, blandt andet fordi de ofte føder historierne på de traditionelle medier.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det er da det værste vrøvl jeg længe har hørt.
Fordi en avis har 100.000 læsere betyder det ikke at 100.000 har læst OG husker den artikel. Og det samme gælder for æter-medier.
Hvor mange kan genfortælle en avis eller en nyhedsudsendelse - selv hvis en overskrift blev nævnt i en samtale.
Det muligt at der kun er målt 60.000 'hits' på de to medier. Men dertil kommer alle dem der kun ser, men ikke reagerer - hvilket er i omegnen af 90%. Og dertil kommer alle dem som måske er ven med en 'fodboldfan', men ikke ser opdateringen, fordi den er passeret væk til fordel for nyere opdateringer.
Traditionelle medier kan sagtens være mere effektive, men ikke 99%.