Pressechef: Gamle medier er langt mere effektive

'Old media' er 50 til 100 gange mere effektivt end 'new media' konstaterer YouSees pressechef Ib Konrad Jensen ud fra egne erfaringer.

'Old media' er 50 til 100 gange mere effektivt end 'new media' konstaterer YouSees pressechef Ib Konrad Jensen ud fra egne erfaringer.

"Når det virkelig går løs, er der ingen over og ingen ved siden af gode gamle Ritzau."
Sådan konstaterer Ib Konrad Jensen i et indlæg på Kommunikationsforum.dk.

Her fortæller YouSee-pressechefen om sine oplevelser i forbindelsen med to Champions League-kampe, hvor signalet svigtede i Københavns-området, til stor vrede og fortrydelse fra mange dedikerede fodboldfans.

"Begge episoder udløste, hvad man vel bedst kan betegne som en virtuel pibekoncert på Facebook og Twitter. Fodboldfans er udadvendte mennesker, som har følelserne med sig, når de er på stadion – og altså også når de ser fodbold i tv. Det gav en storm af kommentarer på de to medier," skriver han.

Ud fra beregninger baseret på Facebooks og Twitters statistikker, konstaterer Ib Konrad Jensen af de vrede budskaber om svigtende signaler samlet for de to episoder nåede ud til omkring 60.000 brugere.

Men dette er et forsvindende lille tal sammenlignet med, hvor mange, der efterfølgende hørte eller læste om signalafbrydelserne gennem de traditionelle medier. Infomedia registrerede 60 klip i aviser, onlinemedier og radio/tv, hvilket skulle give en samlet modtagergruppe på 2,6 millioner.

Med andre ord, konstaterer Ib Konrad Jensen, når kommunikationen gennem de sociale medier kun 1-2 procent af, hvad den gør gennem traditionelle medier.

"Det er, som om dette størrelsesforhold helt er blevet glemt i begejstringen for potentialet i de sociale medier. Selvfølgelig er det fantastisk, og det er reelt uomgængeligt for virksomheder at gå i dialog med kunderne på de sociale medier, men når det kommer til de store issues, er det de traditionelle medier, der rykker," skriver han.

Han konstaterer dog også, at det som virksomhed er meget vigtigt at følge diskussionerne på de sociale medier, blandt andet fordi de ofte føder historierne på de traditionelle medier.