PR-bureau vil lave kulturjournalistik

Have Kommunikation, der er eksperter i at eksponere kulturbegivenheder, vil lave kulturjournalistik på nettet. Det er ren reklame, lyder det fra lektor i journalistik Mark Ørsten.

Have Kommunikation, der er eksperter i at eksponere kulturbegivenheder, vil lave kulturjournalistik på nettet. Det er ren reklame, lyder det fra lektor i journalistik Mark Ørsten.

Hvad gør man som PR-bureau, når medierne ikke skriver nok om de kulturbegivenheder, man lever af at promovere? Så begynder man selv at skrive om dem. Bureauet Have Kommunikation lancerer nu sin egen kulturportal på nettet, Havebackstage.dk, der skal lægge sider til nyheder, interviews og debat om kulturlivet. Det skriver dr.dk.

»Kulturbegivenheder får generelt sværere og sværere ved at trænge igennem i medierne. Derfor skal vi som PR-bureau også være bedre til at formidle disse begivenheder. Det kan vi gøre ved at lave en portal, som laver troværdig og substantiel kulturjournalistik,« siger direktør i Have Kommunikation Michael Feder til dr.dk.

Mark Ørsten, lektor i journalistik på RUC, mener, at den nye portal giver rigtig god mening for et PR-bureau, men det er ikke journalistik.

»Journalistisk skal jo som udgangspunkt være uafhængig af økonomiske interesser, og når direktøren ligefrem siger, at portalen er skabt for at tilgodese bureauets kunder, så er det for mig svært at se, at den har noget med journalistik at gøre,« siger Mark Ørsten.

Fire skribenter skal bidrage til Havebackstage.dk. Tre af dem er universitetsstuderende, mens den sidste, redaktøren, også er tekstforfatter for nogle af Have Kommunikations kunder. Direktør Michael Feder erkender, at det nye site hurtigt kan stå med et troværdighedsproblem.

»Det er fuldstændig rigtigt, at det kan være svært at lave denne her adskillelse, men nu forsøger vi alligevel. Vi har startet det her projekt for at gå nye veje med kulturformidling, og en af de veje er journalistikken,« siger Michael Feder til dr.dk.

0 Kommentarer