search

Power Play

Når tv-stationerne køber rettigheder til store sportsbegivenheder, binder de sig ofte til at vise spots og indslag, der forherliger sælgeren. DRs sportschef kritiserer UEFA og organisationen bag OL.

Når tv-stationerne køber rettigheder til store sportsbegivenheder, binder de sig ofte til at vise spots og indslag, der forherliger sælgeren. DRs sportschef kritiserer UEFA og organisationen bag OL.

PRESBOLD. Den europæiske fodboldunion UEFA havde klare betingelser til DR og TV 2, hvis de to tv-stationer ville have rettighederne til unionens store mediebegivenhed, EM 2004 i Portugal. Ud over prisen på 60 millioner kroner – omkring to millioner kroner per kamp – for at vise lækkerier fra Zidane, Figo, Beckham og Tomasson måtte tv-stationerne forpligte sig til at vise spots og dele af 16 tv-programmer, som alle var produceret af UEFA selv.

For sportschef på DR, Olav Skaaning Andersen, var det noget af en pille at sluge. Kontrakten var godt nok underskrevet, inden han tiltrådte som chef på stationen, så den havde han ingen indflydelse på, men sportschefen tvivler samtidig på, at han havde kunnet gøre den store forskel.

Det, der falder ham mest for brystet, er den stribe af programindslag og spots, som DR og TV 2 var forpligtet til at vise i ugerne op til begivenheden.

»Kigger man på de enkelte udsendelser, som belyste fodbolden og dens historie fra mange vinkler, er der ikke noget at kritisere. Problemet er, at vi som tv-station ikke måtte redigere visse passager om organisationen ud af programmerne, ligesom vi skulle sende udvalgte spots i forbindelse med udsendelserne. Spots, der for eksempel handlede om UEFAs samarbejde med Røde Kors. Den slags indslag bør laves af en uvildig redaktion,« siger Olav Skaaning Andersen, der forud for EM valgte at sende fire kritiske programmer om fodboldverdenen som modvægt til UEFAs udsendelser.

DR-sportschefen er rystet over den magt, som idrættens organisationer efterhånden har udviklet, når det gælder krav til sportsredaktioner.

»Vi har flere gange set det i forbindelse med de olympiske lege, hvor man efterhånden bare har vænnet sig til, at der skal sendes en stribe selvforherligende programmer om Den Internationale Olympiske Komite (IOC) i ugerne og månederne op til et OL,« siger Olav Skaaning Andersen.

For ham at se er UEFA hoppet med på den vogn. De har en vare, som sportsredaktionerne ikke kan leve foruden, og det udnytter de til at stille særkrav til tv-stationerne. Krav, som var utænkelige for få år siden.

Sportschefen frygter, at den udvikling vil accelerere og brede sig til andre forbund, der laver events af stor offentlig interesse.

I UEFA, der ejer rettighederne til populære fodboldturneringer som EM og Champions League, mener pressechef Frits Ahlstrøm ikke, det er et problem, at UEFA vil være med til at bestemme, hvad der skal rulle over skærmen på diverse tv-stationer.

»I forbindelse med EM 2004 var det i princippet op til de enkelte stationer, om de ville vise hele de programmer, vi have lavet, eller de foretrak at lave deres egen version på baggrund af det materiale, vi havde stillet til rådighed. Det eneste, vi betingede os, var, at hvert program indeholdt ét indslag på tre-fire minutter om en af UEFAs forskellige aktiviteter, samt ét spot om vores samarbejde med blandt andet Røde Kors, Unite Against Racism og Special Olympics. For os var der intet selvpromoverende i de indslag. De indeholdt ikke et eneste superlativ om vores organisation,« forklarer Frits Ahlstrøm.

Når det alligevel er så vigtigt for UEFA at få de indslag med, skyldes det, at tv er det helt store udstillingsvindue for organisationens aktiviteter.

»Fodbold har et meget stort publikum, og det er vigtigt for os, at den interesse holdes ved lige. Derfor laver vi mange tiltag og kampagner, der forhåbentlig inspirerer nye generationer af børn til at spille fodbold. Og den mest effektive måde at gøre alle opmærksom på dem på er via medierne,« siger Frits Ahlstrøm.

På DR har sportschef Olav Skaaning Andersen svært ved at se, hvordan man kan dæmme op for problemet.

For hvis en tv-station siger nej til de betingelser, der bliver stillet fra for eksempel UEFA, er der bare en anden station, der er villig til at bøje sig for kravene og dermed sikre sig rettighederne.

En af DRs konkurrenter på sportsområdet er TV3. De har kontrakt med UEFA på tv-stationens flagskib, Champions League, men TV3-sportschef Peter Nørrelund ser ingen problemer i kontrakten med UEFA:

»Vi har forhandlet os frem til en kontrakt, som jeg ikke vil gå i detaljer med, men som jeg bestemt ikke er utilfreds med,« siger Peter Nørrelund.

En anden sportsgren, der har ry for at koble strenge krav på sende-rettighederne, er Formel 1. Blandt tv-chefer verserer der rygter om ublu og kritisable kontraktkrav fra blandt andet organisationen bag motorløbene.

Rettighederne til Formel 1 ligger hos TV 2, men sportschef Morten Stig Christensen ønsker ikke at medvirke i denne artikel. TV 2 har også eneretten til at sende vinter-OL i 2006, men heller ikke her har det været muligt for Journalisten at få at vide, om IOC stiller særkrav i forbindelse med rettighederne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen