search

Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

EB's historie om statsministerens gæld får ingen opmærksomhed i andre medier. »De er blevet bange for deres egen skygge omkring personsager,« siger Poul Madsen. Historien er ikke væsentlig nok, lyder svaret.

EB's historie om statsministerens gæld får ingen opmærksomhed i andre medier. »De er blevet bange for deres egen skygge omkring personsager,« siger Poul Madsen. Historien er ikke væsentlig nok, lyder svaret.

For få uger siden var samtlige medier på nakken af Konservatives daværende politiske ordfører Henriette Kjær på grund af rod i hendes privatøkonomi. I disse dage fortæller Ekstra Bladet om, hvordan statsministeren har overbelånt sine ejendomme og i realiteten er teknisk insolvent. Den historie har imidlertid ikke vakt den store genklang. Kun B.T. har valgt at referere historien.

Det tager Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, som udtryk for en generel vægelsindethed omkring personsager hos alle andre medier end tabloidpressen.

»Vi synes jo, det er interessant, når statsministeren har overbelånt sit hus, samtidig med at han går ud med et budskab om, at man ikke kan låne sig til velfærd. Men lige i øjeblikket er det, som om nogle af vores andre kolleger er lidt halvtrætte af personsager,« siger han.

Poul Madsen vurderer, at den voldsomme fokusering på Henriette Kjær og tidligere personsager omkring Lene Espersen og Helle Thorning har skabt en momentan berøringsangst over for lignende sager.

»Det er ingen hemmelighed, at der har været en stor diskussion omkring videreformidlingen af tabloidavisernes personhistorier, og jeg kan mærke, at mange ligesom er blevet lidt bange for deres egen skygge. Det er lidt som et pendul. Først svinger de helt over, og så bliver de bange for at være gået for langt og svinger tilbage igen,« siger Madsen.

Han forklarer mediernes vaklen med en generel tabloidisering, der er sket på nyhedsområdet på grund af en massiv nyhedsdækning i TV2 News og på avisernes websider. Derfor bliver der formidlet langt flere personsager end tidligere.

»B.T. og os – vi står der, hvor vi altid har været. De må beslutte sig for, hvad de vil. Enten kører de personsager, eller også gør de det ikke.«

Ritzau plejer at stå for det store overblik på nyhedsområdet. Her nævnte man ikke noget om Ekstra Bladets historie. Politisk redaktør Henrik Røjgaard afviser imidlertid, at det er et udtryk for kolde fødder over for personsager.

»Vi har ikke fravalgt den, fordi vi vil holde os i skindet med personsager. Vi diskuterede den, men det virkede som en historie, der mest handlede om, at boligpriserne er faldet,« siger Røjgaard.
Han har ikke noget problem med at kigge på politikeres privatøkonomi.

»I udgangspunktet kan man ikke have politikere, der gør noget andet end det, de siger. Derfor kan det være relevant at se på privatøkonomien. Men det må være en vurdering af, hvor meget sagen handler om politikerens personlige dømmekraft. Der skal være nogle proportioner,« siger Henrik Røjgaard.

Politiken.dk nævnte heller ikke Lars Løkkes gældsproblemer, selv om avisen normalt ikke har berøringsangst over for regeringen.

»Han har jo ikke gjort noget ulovligt, og jeg mener ikke, den historie fører nogle steder politisk. Vi syntes, der var væsentligere historier med Egypten, busstrejker, oprør i den borgerlige blok osv. Så jeg kan kun sige, at den faldt for væsentlighedskriteriet på årets måske travleste dag,« siger Politiken.dk's redaktionschef, Christian Lindhardt.

Kommentarer
38
Mads K. Jensen
05.02.11 10:58
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager
Historien er jo 100 % teoretisk - for ligesom alle andre er Lars Løkke kun teknisk insolvent, hvis han sælger sin bolig. Indtil da går det fint. Det er med andre ord en 100 % ligegyldig historie, så på den måde er det jo ikke så underligt, at andre medier står over den mens eb bringer den.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
06.02.11 17:06
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager
Det er et besynderlitg sort/hvidt synspunkt , Poul Madsen fremlægger her. Hvorfor skulle medier ikke kunne køre de personsager, de finder relevante og samtidig droppe de irrelevante? Det giver jo ingen mening.
Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
07.02.11 08:48
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Poul Madsen og hans slæng af ulækre skribenter når nye bundlag. Lørdag skriver de at Lars Løkkes 76-årige kræftsyge far skal dø. Det benægter den gamle mand søndag i BT. Man har ingen kilde til sin historie.

Hvis der var anstændighed til så fik den slags konsekvenser og mødte hård kritik fra denne forening.

Men medlemmerne i DJ er tavse. Herregud. Lars Løkkes far har jo selv bedt om det. Hans søn kunne jo bare lade være med at gå ind i politik.

Hvis Journalisten tog  sig selv alvorligt så forholdt man Poul Madsen den kritik.

Og så har manden, der smækkede en uskyldig mand med navns nævnelse på forsiden for pigemord, den frækhed at klage over at andre medier ikke vil krybe ned på hans niveau.

Det er jo mageløst.

Poul Madsen har forlængst mistet al troværdighed og burde derfor udelukkes fra seriøse mediediskussioner ligesom redaktører på pornoblade mv. 

Hvor er det dog dejligt at man kan have pressekort ved at stå i DJØF. 

Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
07.02.11 18:39
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jarl Cordua,
Som tillidsmand for Poul Madsens slæng af ulækre skribenter vil jeg blot anholde et par faktuelle ting i dit indlæg: For det første gik historien om Jeppe Løkke i Ekstra Bladet søndag.
For det andet var historien betitlet 'Løkkes far uhelbredeligt kræft-syg', og den var for det tredje baseret på udtalelser fra Jeppe Løkke himself.
Det hjælper ganske ofte på ens troværdighed, at man går til kilden. I hvert fald er det sådan, vi medlemmer af Dansk Journalistforbund ser på sagen. Men det er tilsyneladende anderledes for DJØF'ere?
Hvad angår dine holdninger til Poul Madsen, har jeg ingen bemærkninger. Hans interesser og troværdighed er jeg ikke optaget af at forsvare på samme måde som mine kollegers.
Med venlig hilsen
Lars Werge, Ekstra Bladet

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
07.02.11 18:57
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars Wærge,

Her er overskriften (i hvert fald på nettet):

"Lars Løkkes far er ved at dø af kræft"

 http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1499651.ece

Beklager at jeg husker forkert. Ekstra Bladet bringer historien søndag - BT bringer så på nettet et interview senere på dagen med Jeppe Løkke der afviser historien,

Jeg synes trods dette alligevel at min pointe holder. Men jeg er klar over at du som tillidsmand skal forsvare dine ulækre kollegers skriverer og jeres redaktør, som er en skamplet på redaktørstanden her i landet.

Det er desuden utåleligt at alle de pæne mennesker i Politikens hus bestyrelse, som er Poul Madsens arbejdsgivere ikke forlængst har givet ham silkesnoren, når han ikke evner at redigere sin avis efter bare nogenlunde anstændige retningslinjer.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor Ekstra Bladet så skal momsfritages, når man gang på gang demonstrerer at man er så flinterende ligeglad med uskyldige mennesker som den uskyldige man, man hængte ud på forsiden og statsministerens far, hvis forbrydelse består i i sin tid at have avlet en borgerlig statsminister.

  

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
07.02.11 19:06
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jarl,
Ja, jeg forholdt mig udelukkende til Ekstra Bladets papirudgave. Og jeg kan da se, at vi i dagens udgave af Ekstra Bladet ikke har nogen berigtigelse af historien.
Igen: Dine udfald mod Poul Madsen rører mig ikke. Mit ærinde var alene at gå imod, hvad du kalder mine ulækre kolleger, for det er et helt og aldeles uretvisende billede, som man skal være DJØF'er for at hoppe på, tror jeg :-)
Diskussionen om momsfritagelse er da interessant. Men du skylder efter min mening alvoren i sådan en debat at tage et kig på HELE Ekstra Bladet; det vil også sige afsløringerne søndag og mandag af uholdbarheden i den danske militære indsats i Afghanistan. Det vil også sige den konstante produktion af nyheder, der i høj grad (som påvist i flere undersøgelser, senest Anker Brink Lund/CBS) er med til at drive en dag i mediedanmark rundt.  Det vil også sige vagthunde-funktionen i forhold til politikere, pampere og administratorer. Det vil i særdeleshed sige klima-kriminaliteten, der senest indbragte to af mine (mange) dygtige kolleger en Cavling-nominering.
Hvis man ikke har dette og andre detaljer til helheden med i sine overvejelser, gør man sig for nemt til en skydeskive for spot og spe og bliver næppe taget alvorligt i det lange løb.
Med venlig hlisen
Lars W

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
07.02.11 19:26
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars Wærge,

Hvad var så overskriften i papirudgaven?

Er det jo i øvrigt ikke ret ligegyldigt? I skriver, at landets statsministers far er ved at dø - selvom hovedkilden til jeres historie nægter, at det har noget på sig? Fri mig for teknaliteter om hvorvidt det står i papiravisen eller på nettet...

Jeg tror man skal være en meget loyal tillidsmand på Ekstra Bladet for at synes, at det er helt i orden. Ikke at jeg er overrasket. Alt er jo tilladt på jeres avis. Det er jo kun injurielovgivningen, som I har en lille smule respekt for. 

Ekstra Bladets vagthundeopgave? Ja jeg har lagt mærke til jeres ynkelige kampagne, hvor I retfærdiggør jer selv. I skal nok overbevise et par af jeres læsere i netundertrøje og jer selv, så I kan sove lidt bedre om natten.

Jeg er da flintrende ligeglad med, hvad du, Poul Madsen og dine kolleger mener om mig. Det rager mig en høstblomst. I har tabt jeres uskyld. Og det skete da I hængte en uskyldig mand ud på forsiden for et kvindemord han ikke havde begået. 

I kan da lave alle de selvretfærdige kampagner, som I vil. Det kan aldrig retfærdiggøre at hænge uskyldige mennesker ud.  

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
07.02.11 19:44
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jarl,
Overskriften var 'Løkkes far uhelbredeligt kræft-syg', som jeg også skrev i mit første svar til dig.
Nu sover jeg ikke selv netundertrøje, men hellere uden. Til gengæld har jeg ingen problemer med at falde i søvn. Og da du har beroliget mig med dine udsagn om, at uanset hvad pokker jeg eller mine kolleger kan gøre for at overbevise dig om, at vi bedriver god journalistik, så bider det ikke på dig.
Egentlig sørgeligt. Ikke for os, men jeg må da indrømme, at jeg havde forventet en vis åbenhed omkring argumenters beskaffenhed og validitet og overbevisningskraft fra en så fremtrædende debattør som dig. For hvis dit eksempel skulle holde vand, så kan vist ingen medier med overbevisning sige, at de har deres uskyld intakt.
 Den slags må så være forbeholdt debattører af en vis beskaffenhed.
Med venlig hilsen
Lars

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Binee Jørgensen
07.02.11 19:59
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Selvfølgelig driver Lars Werge god journalistik, bare spørg Jesper Worre.

Jarl Corduas kritik kan da heller ikke gælde en hædersperson som Karin Thisted. Bare ikke spørg Kurt Westergaard

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
07.02.11 20:02
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars,¨

Du er vel stadig tillidsmand for netjournalisterne?  Så forhold dig dog til netudgavens overskrift?

Jeg vil give dig så meget at man OGSÅ ind imellem kan finde god journalistik i Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet gør sig dagligt til dommere over magthavere - og indimellem uskyldige almindelige mennesker hvad du ikke vil forholde dig til - og nu kritiserer jeg Poul Madsen og enkelte af dine kolleges produkter. Så er dit argument, at jeg sikkert er "ren". Mit modspørgsmål: Er I? Jeg konstaterer, at det ikke afholder jer fra at spille Vorherre - i det nævnte tilfælde ret så konkret - og så bliver jeg mødt med sådan et billigt modargument, at man som debattør skal være renere end Snehvide for at kritisere jer!

Stilfærdigt må jeg gå til bekendelse. Nej jeg er ikke ren. Men jeg har trods alt aldrig offentligt hængt folk ud for forbrydelser, som de ikke har begået eller bekendtgjort at de var på vej i graven.

Det privilegium er udelukkende Ekstra Bladets. Jeg forstår følgelig godt, hvorfor du dermed føler dig så godt tilpas som tillidsmand. I er jo nærmest Vorherres repræsentant her på jorden, forstår jeg...

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
07.02.11 20:16
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jarl,
Nej, jeg reagerede på, at du skrev 'Poul Madsen og hans slæng af ulækre journalister'. Det opfattede jeg ikke som 'enkelte af mine kolleger'.
Så bad du mig om at fortælle, hvad historien hed i papiravisen. Hvorefter du nu siger, jeg skal forholde mig til netudgaven.
Jeg er tillidsmand for alle journalister på Ekstra Bladet. Både net-, webtv- og avis-journalister. Samt fotografer, layoutere, redaktionssekretærer og mange andre, der er på DJ-overenskomst.
Deres interesser varetager jeg efter bedste evne. Jeg ville få mere end nok at gøre, hvis jeg skulle forfægte Poul Madsens og den øvrige ledelses interesser.
Og nej, jeg kræver ikke, at du er renere end Snehvide. Men jeg læser ud af dit eget argument om, at vi mistede uskylden i forbindelse med en - forstår jeg - gammel historie, at det vil vi aldrig kunne gøre godt igen. Og hvis dét er målestokken, så siger jeg bare i al stilfærdighed, at så findes der ingen jomfruer i den danske medieverden.
Tak for debatten, Jarl.
Mvh Lars

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
07.02.11 20:32
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars,

Du har endnu ikke forholdt dig til min konkrete anke: I skrev - urigtigt tilsyneladende - at Løkkes far ved at dø af kræft.

Så er der en masse teknik. Jeg roder lidt rundt i papirudgave og netudgave. Bevares. Du mener at det teknisk er altafgørende står det ene eller det andet sted. Jeg mener I har skrevet det. Punktum. Du kan ikke modsige faktum. Det forstår jeg godt. Og havde du vidst det, så havde du næppe kastet dig ind i debatten for at forsvare kollegerne.

Men ok. Jeres skraldespandshistorie med Karen Ellemann var på mere end en måde ulækker. Der er også flere eksempler, så jeg står nu ved, at Poul Madsen har et slæng af ulækre skribenter. Jeg læser aldrig sporten, så jeg kan ikke sige, at det omfatter din person.

Nej jeg mener ikke at I er jomfruer. Men I modsætning til, hvad I kræver af fx. magthavere, så siger aldrig undskyld. I beklager aldrig, når I begår fejl. Det får aldrig konsekvenser for jeres chefredaktør eller jer selv, når I går over grænsen.

Men jeg er klar over at jeg sårer jeres selvfølelse ved at skrive lidt kritisk om Poul Madsen og hans undersåtter. Det beklager jeg. Men jeg tror I må leve med det. Præcis som den uskyldige mand i Herning i hængte ud på forsiden for ungpigemord og Jeppe Løkke Rasmussen, hvis børnebørn kunne læse at deres farfar var ved at dø.

Sov godt Lars Wærge. Hvis du kan. 

 

Fremhævet af Journalisten
Søren LInnemand
08.02.11 06:33
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

 

Journalistik er blevet mere og mere ulækkert. EB har valgt en stil og lidt i samarbejde med BT, at anvende deres medie magt, således at de kan og v´skrive hvad som helst. I sidste ende er det journalister der har magten over DK... de kan sætte en histroie op og påvirke befolkningen i den retning deres chefredaktør politiske venner trækker. Magten er helt i jounalistens hænder!!! Udformningen af dagens meider er blevet ALT for personligt, er der ikke historier nok, finder de dem selv eller tæt på, skirver et eller andet som ikke holder vand....for der så efter trække det i land igen.... uden sanktioner. Nu har 2 fremstående politikkere trukket sin efter at have været igennem EB / BT personlige vride maskiner... ( det var nok for det bedste alligevel) men måden det er blevet gjort på, burde give selv den mest hærdede jounalist dårlig smag i munden, og et endnu større problem med at se sig selv i speglet.... men beklageligvis er det aldrig tilfældet med en journalist. Nu da vores magthavere bygger love for det danske samfund, burde der komme et lovingreb imod jounalister... ( lidt som med et lov imod tynd modeller ) der gjorde at journalister skulle følge en etisk og moralsk retninglinie...... men det ville journalister aldrig tillade, de skal nok få det vendt i medierne og påvirket politikkerne i den retning at det aldrig sker.... for journalister er uden for rækkevidie. 

Fremhævet af Journalisten
Knud Løkke Rasmussen
08.02.11 09:26
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars Werge,

Jeg kunne bestemt ikke drømme om at anklage dig eller dine kolleger for at være ulækre. Jeg er i den heldige situation, at jeg kan kalde flere af dem for mine venner. Dygtige journalister og gode mennesker, som jeg bestemt respekterer. Jeg har som sådan heller ikke noget specielt at udsætte på Ekstra Bladet. Jeg anerkender, at mediet ind imellem sætter fokus på væsentlige problemstillinger (senest f.eks. jeres historier som pusherne på Vesterbro).

Når det er sagt, så er der et spørgsmål eller to, der trænger sig på i forbindelse med den historie, Jarl Cordua refererer:

Kunne du ikke forklare mig, hvorfor det er så vigtigt for Ekstra Bladet at putte min far i avisen med forsiderubrikken "Jeg er ved at dø af kræft"? Hvad er det for et væsentligt nyhedskriterie, I har lagt til grund for historien? Hvorfor er den så vigtig?

Er det en tilfældighed, at Ekstra Bladet samme dag vælger at skrive en leder under overskriften "velkommen til politikernes privatliv", hvor jeres ansvarshavende chefredaktør omtaler en "spinhær", og blandt andet skriver om min bror, at "Spindoktorerne ved, at der er større chance for, at vi kan lide ham, hvis han viser sin 'helt almindelige' familie frem" og vil du give mig medhold i, at en væsentligt del af kommentarerne i onlineudgaven af min fars sygdom (medlemmerne af "Nationen") handler om, at det er usmageligt, at min bror skubber sin syge far foran sig? Synes du, at det er særligt passende eller klædeligt for Ekstra Bladet?

Når nu din chef, Poul Madsen, ved flere lejligheder - bl.a. i Politiken den 2. februar og senest i Presselogen i søndags (samme dag som Ekstra Bladet valgte at bringe historien om min far) har gjort sig til talsmand for, at medier ikke skal være for store til at kunne stikke en undskyldning, når de går over stregen, ville det så ikke være passende, hvis han praktiserede noget "walk the talk" og rykkede ud med en undskyldning? Ud fra det interview, min far efterfølgende har givet til BT, virker det alt andet lige som om, at Ekstra Bladet er gået over adskillige streger og i bedste fald har vinklet en historie ekstremt skarpt.

Og et sidste spørgsmål: Er du eller en af dine kolleger ikke søde at sende mig en mail (tro mig, Poul Madsen har min mailadresse) i god tid, inden I næste gang påtænker at dødsdømme et medlem af min familie, så jeg har en fair chance for at finde på en god forklaring, når min 5-årige søn spørger nysgerrigt over morgenkaffen?

De bedste hilsener

Knud Løkke 

Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
08.02.11 09:42
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Knud Løkke,
Når jeg gik ind i debatten her, handlede det udelukkende om Jarl Corduas noget unuancerede generaliseren i forhold til mine kolleger.
For så vidt angår Poul Madsen og den øvrige ledelses dispositioner, så har jeg absolut en holdning til dem. Men den agter jeg ikke at underholde med i hverken hel- eller halv-offentlige fora. Der er ingen grund til at udfordre tillidsmandsbeskyttelsen, og derfor forsøger jeg altid at undgå at lave vurderinger af avisens linje som sådan.
Det lykkes naturligvis bedre nogle gange end andre. Men det er målet. Derfor må du spørge Poul Madsen eller nogle af de (mange, mange) andre chefer, Ekstra Bladet er beriget med, for at få svar på dit i øvrigt i mine øjne helt relevante spørgsmål.
Stor hilsen
Lars

Fremhævet af Journalisten
Knud Løkke Rasmussen
08.02.11 09:47
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Lars,

Mange tak for dit - manglende - svar :-)

 mvh.

Knud Løkke 

 

Fremhævet af Journalisten
Magnus Harald Haslebo
08.02.11 12:50
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

@Knud Løkke

Tak for din entusiasme og dit gåpåmod.

Hvis vi nu antager, at det vitterligt var udtryk for mod, da din bror bragte efterlønnen i spil, kan du så ikke bede ham udvise samme mod i behandlingen af medierne rent politisk?

Jeg kan se en masse etiske problemer i det, du beskriver, men det står jo frit for alle at skide på den slags, så længe ingen normative regler er overtrådt. Nogle vil så nok fravælge at betale for de medier, der udviser ringe etisk forståelse, hvilket nogle mediers oplagsnedgang kan ses som eksempel på, men borgerne som helhed tvinges alligevel til at betale til samme medier jf. mediestøtten.

Ønsker vi mere etisk bevidste medier, skal nogle turde signalere, at uetisk opførsel er uacceptabel. Præcis, som man i tiltagende grad gør det overfor virksomheder af al anden art (CSR). Mediestøtten virker som en rigtig god knap at dreje på, når nu Pressenævnet med sin passivitet snarere lader til at velsigne end fordømme uetisk opførsel.

Mvh.
Magnus Harald Haslebo

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
08.02.11 23:21
Væsentlig diskussion om politisk journalistik og personsager

Det er ærgerligt, at en væsentlig diskussion skal afspores af Jarl Corduas perfide og polemiske skyden med spredhagl. Ubehjælpeligt, men morsomt. Jeg har især grinet meget af Corduas beskrivelse af "Poul Madsens slæng af" ... "enkelte" ... "ulækre medarbejdere". Hæ.
Men det er ikke godt nok.
Derfor gør jeg et forsøg på igen at smide diskussionen op på de skinner hvor jeg mener, at den hører hjemme.
For mig at se handler diskussionen først og fremmest om sagsbaseret politisk journalistik kontra personfikseret politisk journalistik.
Jeg har tidligere argumenteret for, at det er en journalistisk pligt at grave de komplicerede sager ud og fremlægge dem for offentligheden.
Det mener jeg stadig til fulde.
Opgaven er til enhver tid at holde magthaverne i ørerne. Det kræver, at vi journalistisk forholder os til den politik der bliver fremlagt og udført - men selvfølgelig også, at medierne holder et skarpt øje på politikernes personlige adfærd. Det ene er svært. Det andet er nemt.
Til gengæld mener jeg, at der er en overset, men logisk delforklaring på mediers afdrift gennem de senere år i retning af at fokusere på de nemme enkelt- og personsager.
Alle har vist Henriette Kjærs gældssag, Lene Espersens feriesag og den opdigtede skattesag om Helle Thorning in mente.
De står som lysende eksempler på "politisk" journalistik, der går direkte efter spillerne uden overhovedet at sigte efter bolden.
Der kan sagtens være gode argumenter for at fokusere på hver enkelt sag - at udstille politikeres hykleri ved at vise afgørende forskelle på private og offentlige holdninger osv. - men det er ikke målet for dette indlæg at søge disse argumenter, ligesom jeg heller ikke vil forholde mig til mediernes resource-spørgsmål, selv om det selvfølgelig også er væsentligt.
Nej.
Efter sagen om Henriette Kjær har De konservative klaget over mediehetz. I mine øjne er denne klage dybt latterlig. Jeg mener, at De Konservative selv - sammen med de øvrige regeringsbærende partier - har en ikke ubetydelig del af ansvaret for, at den politiske mediedækning i så stort et omfang er skredet fra at være sagsorienteret til at være personfikseret.
Lad mig uddybe:
I snart ti år har vi gang på gang oplevet, at politiske sager - af større eller mindre væsentlighed - er blevet forsøgt rejst af forskellige medier.
Hvis der havde været et reelt politisk debatklima i Danmark ville en stor del af disse sager have haft konsekvenser.
Det har i langt de fleste tilfælde ikke været tilfældet - og det skyldes i vid udstrækning den særegne parlamentariske tilstand vi har været i siden den første Fogh Rasmussen-regering tog over i 2001.
Man skal ikke være bange for at løbe panden mod en mur - for hvem siger, at det er muren der holder - men omvendt kan man heller ikke fortænke journalister, redaktører og beslutningstagere fra landets medier i at vælge at flytte fokus, når de gang på gang oplever at spilde krudt på en sag, der ingen vegne kommer på grund af den fremherskende parlamentariske tilstand.
Når man systematisk kan dokumentere, at en minister har vildledt Folketinget - og dette lige så systematisk mødes med skuldertræk - så må fokus nødvendigvis rykke sig.
Med andre ord: Vores politikere ligger som de har redt. Nu hyler de som stukne grise, men de kunne have taget deres demokratiske pligt alvorligt - og så havde situationen sgu nok set væsentlig anderledes ud. Problemet er, at al politisk debat er blevet lukket ned med den toparrogante rygradsreaktion, at "der er ikke noget at komme efter". Når det magthavende flertal blindt og kontrafaktisk fastholder, at der "ikke er noget at komme efter", så er det sgu ikke underligt, at medierne går andre steder hen for at finde deres historier.

Tag ikke fejl: Jeg mener ikke, at det er en god udvikling. Men jeg kan forstå den.

 ... og selv om jeg kan forstå den, mener jeg stadig at det journalistiske fokus skal rettes mod magten og det eventuelle magtmisbrug.

Mvh


Overfladisk gennemgang af større og mindre politiske sager, der stort set alle sammen er blevet lagt kolde:
2001 Finansminister Thor Pedersen belastes efter at det kommer frem, at han som direktør for Jysk Rengøring i 2000 tegner reklameaftale med Farum Boldklub - samtidig med at firmaet har indgået kontrakt om serviceaftaler med kommunen.
2002 Finansminister Thor Pedersen lyver om sin bopæl.
2003 Regeringen erklærer Irak krig på løgnagtigt grundlag.
2003 Politisk disput om tv-programmet "Fogh bag facaden" bliver lagt ned. Programmet udstiller Tysklands dobbeltspil omkring Tyrkiets optagelse i EU og skader dermed Danmarks forhold til Tyskland og Tyrkiet. Foghs adfærd kritiseres bl.a. af topdiplomat, der kalder statsministerens adfærd "en frygtelig fadæse".
2003: Kirkeminister Tove Fergo belastes af økonomisk kaos i ministeriet. IT-udgifter er blevet fem gange højere end forventet. Gæld. Kreativ bogføring og en Farum-agtig leasingaftale. Der iværksættes advokatundersøgelse af sagen.
2004: Fødevareminister Mariann Fischer Boel(V) vildleder Folketinget såvel som FOlketingets Ombudsmand ved at give forkerte oplysninger om offentlighedens adgang til, hvem der får hektarstøtte. Sagen tørres af på en medarbejder i ministeriet.
2005: 1.000 mennesker inficeres og fem dør af virus fra inficerede polske hindbær. Både Fødevarestyrelsen og forbrugerminister Lars Barfoed kritiseres skarpt, men ministeren rider stormen af.
2005: Socialminister Eva Kjer Hansen(V) slingrer rundt i sine udtalelser efter at en rapport fra Socialforskningsinstituttet (med materiale fra 51 organisationer) dokumenterer, at de socialt udsatte i regeringens fire første leveår er blevet fattigere.
2006: Statsminister Anders Fogh Rasmussen afviser at mødes med ambassadører fra en række muslimske lande og er dermed med til at forstærke Muhammed-krisen.
2006: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) kritiseres for at være for langsom til at lukke et kostbart lovhul i en sag om feriepenge og efterløn.
2006: Danske kræftpatienter må vente dobbelt så længe som de har krav på, på strålebehandling. Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen bliver fredet i kølvandet på redegørelsen fra Sundhedsstyrelsen om sagen.
2006: Forbrugerminister Lars Barfoed rider i marts og april stormen af i sagen om gammelt kød.
2006: I december slipper forbrugerminister Lars Barfoed i første omgang helskindet fra skandalen om Fødevarestyrelsens manglende kontrolbesøg - der skarpt kritiseres af Rigsrevisionen efter en revision af hele Fødevarestyrelsen fra 2000 til 2005. Efter et par døgn meddeler Dansk Folkeparti, at de ikke har tillid til Barfoed. Han vælger at trække sig.
2006: Regeringen undgår en undersøgelse af oplysninger om fangeudleveringer og mishandling af fanger i Afghanistan.
2006: Transportminister Flemming Hansen slipper uskadt fra kritik fra Rigsrevisionen på grund af rod i Banedanmark i sagen om de forsinkede IC4-tog.
2006: Overbetaling af privathospitaler
2007: Statsminister Anders Fogh Rasmussen tilsidesætter Folketingets Ombudsmand i en udtalelse med kritik af sortlistning i forbindelse med interview om Irak-krigen.
2007: Sundhedsminister Jacob Axel Nielsen (K) kritiseres for at mislighholde Cancerregistret efter at det er overtaget af indenrigs- og sundhedsministeriet. Behandlingsgarantien for kræftpatienter er ved at falde fra hinanden.
2007: Udenrigsminister Per Stig Møller vildleder Folketinget og Folketingets Ombudsmand i sagen om sortlistning i forbindelse med interview om Irak-krigen. Ombudsmanden vælger at trække sig fra sagen på grund af modstridende oplysninger fra ministeriet i sagen. Ombudsmanden omtaler vildledningen i sin årsredegørelse, men Folketinget ignorerer sagen.
2007: Udenrigsministeriet holder oplysninger tilbage fra politiet i forbindelse med efterforskningen af danske virksomheders bestikkelse af Saddam Husseins irakiske regime.
2008: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen bruger ministeriets pengekasse til at finansiere arrangementer med Venstre og Liberalt Erhvervsforum.
2008: Finansminister Lars Løkke Rasmussen kritiseres i bilagssagen.
2008: Integrationsminister Birte Rønn Hornbech (V) kritiseres af Folketingets Ombudsmand for mangelfuld vejledning af ansøgere om familiesammenføring. Ministeriet kritiseres for at have brudt loven ved ikke at orientere folk om deres rettighed til at få registrerede partnere til landet jævnfør EU-regler om arbejdskraftens frie bevægelighed.
2009: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) kritiseres for et forsøg med sygedagpenge-modtagere, hvor der er tvivl om lovgrundlaget for forsøget, der ender med at flere mennesker fratages deres sygedagpenge.
2009: Sagen om overbetaling af privathospitaler fra 2006 og frem får ingen konsekvenser for Lars Løkke Rasmussen trods kritik fra Rigsrevisionen.
2009: Tidligere justitsminister Lene Espersen (K) belastes af en lækage af dele af en rigsrevisionsrapport om politireformen der viser, at Rigspolitiet ikke har styr på egen økonomi og politikredsenes økonomi.
2009: Det kommer frem, at Klima- og energiministeriet og Energistyrelsen i to år har snorksovet mens internationale svindlere har stjålet milliarder af kroner ved svindel med CO2-kvoter via det danske kvoteregister. Sagen belaster tidligere klima- og energiminister Connie Hedegaard, nuværende minister Lykke Friis og skatteminister Troels Lund Poulsen.
2010: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech(V) giver forkerte oplysninger til Folketingets Integrationsudvalg i forbindlese med lov om hjemsendelse af afghanske flygtningebørn. Det får ingen konsekvenser.
2010: Udenrigsminister Lene Espersen får "meget skarp kritik" men det får ikke konsekvenser, at hun har givet forkerte svar i Folketinget om overbetaling af privathospitaler mens hun var økonomi- og erhvervsminister.


... osv... jeg har stensikkert overset en masse...

Fremhævet af Journalisten
Magnus Harald Haslebo
09.02.11 00:07
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

@Bo Elkjær

 Tak for det saglige og kloge indlæg - og ikke mindst den fine gemmengang.

 Jeg er glad for, at du ikke kalder udviklingen mod disse personhistorier god. Deri er jeg enig. Jeg vil endda gå længere og sige, at jeg hverken tror, at det er en god udvikling for journalistikken, som kan opfattes som tiltagende perfid, for medierne, som kan opfattes som uinteresserede i (nogle af) deres forpligtelser over for demokratiet, for politikerne, som kan synes uærlige (hvis nogle altså tror på personhistorierne) eller for borgerne, som kan miste tilliden til, at demokratiet fungerer.

Som du, forstår også jeg, hvorfor en følelse af at være gået fra den 4. statsmagt til at være total magtesløs (hvis nogen har en sådan følelse) kan afføde omtalte reaktion. Reaktionen er bare ikke klog eller brugbar.

Og jeg vil derfor mene, at det vigtigste spørgsmål bliver, hvem der har nemmest ved at ændre, at fokus er på personer - frem for at være, hvis skyld det er det hele. Tænk her på al den spalteplads, der kunne anvendes til andre formål, hvis medierne fokuserede anderledes. En tro på, at situationen ændrer sig ved at fokusere på disse personhistorier, synes ulogisk og forfejlet.

 Med venlig hilsen
Magnus Harald Haslebo

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
09.02.11 07:12
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Bo Elkjær føler sig stødt på manchetterne over min karakterisering af Poul Madsen og hans slæng af ulækre skribenter. Og føler sig ramt,

Jeg var nu ikke ude efter Elkjær, som jeg må erkende har begået opsigtsvækkende journalistik.

Hans patetiske opremsning af Ekstra Bladets sager ændrer IKKE på substansen i min kritik, som Elkjær af en eller anden grund IKKE vil forhodle sig til.

Synes Elkjær at det er ok at Poul Madsen - og hans ulækre slæng af skribenter - smider en uskyldig mand på forsiden for ungpigemord? Synes han at der ok at Jeppe Løkke Rasmussens børn skal læse at deres farfar er ved at dø af kræft, når det ikke forholder sig sådan. Synes Elkær at det er ok at  man gennemroder folks skraldespande? Det er min kritik. Det vil hverken Werge eller Elkjær forholde sig til. De optræder som de politikere, de normalt er ude efter: Undviger spørgsmålene, taler udenom eller forsøger at tale om andre ting. Præcis som spindoktorer.

Og min pointe om at journaliststanden tier og lukker øjnene for Poul Madsen er sådan set godtgjort. Journalisterne kan være kritiske overfor alle andre en dem selv. Undtagelsen er hvis BT kritiserer oppositionens leder og hendes skatteforhold. Så kender forargelsen ingen grænser.

DJ er en butik fyldt med hyklere, men jeg glæder mig da over de medlemmer, som - uoffcielt - giver mig ret og bakker mit synspunkt op.

Jeg venter på at de "pæne mennesker" i Politikens Hus - Lars Munch, Jørgen Ejbøl og Erik Hoffmeyer, som går og gemmer sig snart fjerner Poul Madsen fra posten som chefredaktør og indstallerer en ordentlig chef, der indfører en anstændig redaktionel linje med den fornødne journalistiske kvalitet.   

For jeg er ikke imod tabloid-journalistik som sådan, men de nævnte eksempler burde overbevise selv en skallesmækkende mimose som Bo Elkjær, at Ekstra Bladet fortjener en ny redaktionel ledelse. 

 Men det tør han næppe kommenterer på her på stedet. Alle ved at folk er blevet fyret fra Ekstra Bladet for mindre!

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jan Kjærgaard
09.02.11 09:13
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære alle,

Blot dette:

Jeg er forfatteren til artiklen om, at Lars Løkkes far Jeppe Løkke lider af uhelbredelig kræft. Bragt i Ekstra Bladet i sin helhed i den trykte avis i søndags.

I artiklen citerer jeg indgående Jeppe Løkke om kræft-sygdommen.

Det er ham selv, der af egen fri vilje vælger at snakke om sin sygdom til mig. Jeg ringede faktisk til Jeppe Løkke i en hel anden forbindelse. Før telefonsamtalen kendte jeg intet til at Jeppe Løkke led af kræft.

Alle citater er citeret korrekt . Jeg har efterfølgende efterkontrolleret om jeg måske har begået fejl mht. citater. Men kontrollen viste, at jeg har gengivet Jeppe Løkkes udtalelser 100 pct. korrekt og loyalt..

Jeg havde to samtaler med Jeppe Løkke om lørdagen. I begge samtaler talte vi om hans kræft-sygdom.

Jeg har fuld forståelse for at 76-årige Jeppe Løkke ikke bryder sig om at se sig selv omtalt som uhelbredelig kræft-syg. Jeg har også forståelse for, at Jeppe Løkke måske kan have fortrudt, hvad han har sagt.  Ikke fordi det er forkert, hvad Ekstra Bladet har citeret ham for, men simpelthen fordi Jeppe Løkke i mellemtiden måske kommer til at tænke på, at han også skal varetage andre hensyn F.eks. hensynet til børnebørn, sine to sønner og meget andet.

Bemærk også, at Jeppe Løkke rent faktisk genbekræfter over for BT, at han har kræft, og at det er uhelbredeligt. 

Bemærk også at BT bruger to hele avissider mandag på at skrive indgående om Jeppe Løkkes kræftsygdom.  BT bruger mere end dobbelt så meget plads på sagen end Ekstra Bladet om søndagen.  Mon ikke spørgsmålet er om BT har forvaltet sit ansvar i forhold til en ældre, uhelbredelig kræftsyg på en ordentligt måde? På mig virker det som om, at BT misbruger Jeppe Løkke, fordi Ekstra Bladet - og ikke BT - havde historien om, at Jeppe Løkke lider af uhelbredelig kræft.

Hvis medier i dag tog kontakt til Jeppe Løkke, er jeg ret sikker på, at han ville udtale at han rigtig vred på BT. Og at han føler sig misbrugt af BT. Men dén historie vil jeg ikke skrive. Det kunne aldrig falde mig ind at misbruge Jeppe Løkke på den måde.

Jan Kjærgaard

Ekstra Bladet Christiansborg

Fremhævet af Journalisten
Jarl Cordua
09.02.11 09:27
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jan,

Det var dog et smukt forsvar for dig selv. Det er jo bedre en alverdens spindoktorer kunne have formuleret det.

Hvorfor ikke bare rykke ud med en undskyldning til gamle Jeppe. Præcis som du dagligt forventer af politikere, der kvajer sig.

Her er et gratis råd. Et håndskrevet brev med en kasse øl (eller hvad han nu må drikke) og en beklagelse på side 2 eller 3 i avisen. Så er den potte ude.

Men jeg er klar over, at det er I alt alt for store til. Det er kun ANDRE, som I forventer det af.

Hos mig ændrer det dermed ikke på opfattelsen af, at Ekstra Bladets redaktionelle linje er degeneret, men så har DU da i det minste forsøgt at gøre skaden LIDT god igen.

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Andreas Karker
09.02.11 10:52
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Kære Jan.

 Sommetider er angreb det bedste forsvar, sommetider ikke. Jeg vil nu tilslutte mig Jarls opfordring og i øvrigt opfordre ethvert interesseret medlem af DJ til at ringe til Jeppe og spørge hvem, han måtte være sur på. For dem, der ikke måtte have læst bt.dk, er artiklen her. Og interviewet er på bånd.

 

Rasende på Ekstra Bladet

Løkkes far raser: 'Jeg er ikke lige ved at dø'

Jeppe Løkke Rasmussen, 77, har prostatakræft, men det har han levet med i flere år og der er ingen ny udvikling i sygdommen

Statsministerens far er godt gal i skralden hjemme i Græsted.

Grunden er dagens udgave af Ekstra Bladet. 'Lars Løkkes far: Jeg er ved at dø af kræft', hedder det på forsiden af avisen.

Bt.dk citerede tidligere i dag artiklen. Men da vi senere på dagen fik fat i hovedpersonen selv, var han alt andet end glad for Ekstra Bladets skriverier.

Hvis det er Ekstra Bladets dødsannonce over mig, så har vi ikke noget at snakke om, lyder det vredt, når man ringer til Jeppe Løkke Rasmussen.

Men de har jo lavet et interview med dig?

 - Ja, det er Ekstra Bladet, og så er det hele sagt. De tager nogle få ord og digter en stor historie om, at jeg er ved at dø. Det er noget pladder, pladder, plader.

 Er det noget pladder?

Nej, selvfølgelig er det ikke pladder. Jeg har jo kræft. Men jeg er ikke ved at dø. Det er noget forfærdeligt noget. Der er ikke noget akut her og nu. Jeg har kræft, men jeg er ikke ved at dø.

Der er ikke nogen ny udvikling i sygdomsbilledet?

- De scanner mg et par gange om året. Jeg er i medicinsk behandling og det virker. Det kan ikke helbrede mig, men det kan holde det nede.

Det er ikke forkert, at jeg har kræft. Men det med at jeg er bange for ikke at leve til april, hvor jeg har fødselsdag, det er ren digt. Det er simpelthen noget, de har fundet på. Det har jeg aldrig sagt.

- Men jeg gider ikke klage over det. Det gør det nok bare værre. Det er bedre bare at lade det dø ud.

Men du regner med at leve længe endnu?

- Ja, der har ikke været nogen blomster i dag i hvert fald, lyder det galgenhumoristisk fra Jeppe Løkke Rasmussen. 

Fremhævet af Journalisten
Kasper Bergholt
09.02.11 11:06
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Jeg synes faktisk, det er en interessant oplysning, at landets statsminister er teknisk insolvent, særligt når man ta'r i betragtning at en ophævelse af den fastlåste ejendomsværdiskat kunne gi' det samme pengeflow til statskassen som en afskaffelse af efterlønnen koster.

 

Alt godt,

kasper

 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
09.02.11 11:19
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Der er fra EB-folkenes side udelukkende fokus på artiklen i papiravisen, hvor rubrikken lød "Løkkes far uhelbredeligt syg". På eb.dk derimod er der strammet til. "Lars Løkkes far er ved at dø af kræft", står der.

Der er for så vidt ikke noget i vejen med rubrikken i papiravisen, men det er også netop historien om, at han er ved at dø, der har fået Jeppe Løkke Rasmussen op af stolen - ikke at han er uhelbredeligt syg. Og der er så sandelig også forskel. Stor forskel. Nutidens HIV-smittede er også uhelbredeligt syge, men ikke nødvendigvis "ved at dø".

Man er, ikke mindst på Ekstra Bladet, nødt til at anerkende, at papiravisen, med sit oplag på knap 70.000 eksemplarer, er en lilleput i forhold til eb.dk, der besøges af ca. 700.000 læsere i døgnet, så vidt jeg forstår. Derfor må man gøre sig mindst lige så store anstrengelser for at være korrekt på nettet som i papiravisen. Eller mere, hvis korrekthed kan gradbøjes.

Det er i øvrigt underordnet, om Jeppe Løkke Rasmussen er citeret rigtigt, både elektronisk og på papir, hvis citaterne tolkes forkert af journalisten:

"Jeppe Løkke er glad for de oplevelser, han har haft, men han lægger ikke skjul på, at hans tid snart er forbi.

- Jeg har fødselsdag sidst i april, men jeg ved ikke…"

Her antydes det i Ekstra Bladet, at han ikke forventer at opleve sin næste fødselsdag om tre måneder. Men sådan forholder det sig ikke:

"Det er ikke forkert, at jeg har kræft. Men det med, at jeg er bange for ikke at leve til april, hvor jeg har fødselsdag, det er ren digt," siger Jeppe Løkke Rasmussen til B.T.

Fremhævet af Journalisten
Peder Bisgaard
09.02.11 11:29
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Hør ikke på Jarl C. Nielsen ("Cordua" for you) når det kommer til moral. Han er en selvbestaltet forsvarer af alting liberalt, og det er grunden til at nu forsvarer statsministerens fader. Selv har han ingen hæmninger når det gælder selv borgerlige, som tilfældigvis ikke er liberale - som da han i sommer sammen med en anden ' liberal' jounalist, nemlig Niels K.Kjær. Tryk på mit navn og se hvordan sidstnævnte er hovedansvarlig for detroniseringen af Lene Espersen. Den 28 juli havde han ligesom

Jarl C. Nielsen en blogpost få timer efter at Uffe Ellemann Jensen var kommet med en spydig hentydning til Lene's udeblivelse fra et ligegyldigt EU-møde. Helt tydeligt ser de UFFE som en slags over-Venstre-Viking, hvis ord er lov, og som de er parat til at gå gennem ild og vand for. Jarls Blog havde titlen: "Ferieministerens manglende situationsfornemmelse" ( http://jarlcordua.dk/2010/07/28/ferieministerens-manglende-situationsfornemmelse/  ) og Niels K.Kjærs: "Alene Hjemme". Sidstnævnte kan ses på min hjemmeside, opstillet side om side med Uffe's, sådan at man kan se hvorledes de har arbejdet i tandem - i hvad som er første gang i Danmarkshistorien at elektroniske blogs er anvendt til sådanne slibrige formål, ovenikøbet af formodede borgerlige, rettet mod JUNIORPARTNEREN i regeringen. Hvordan i himlens navn forestillede de sig dog at dette skulle kunne GAVNE det borgerlige Danmark?  Svaret er formentlig at de ikke forestillede/forestiller sig ret meget, men simpelthen er stupide.

Fremhævet af Journalisten
Magnus Harald Haslebo
09.02.11 12:25
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

@Peder Bisgaard: Det var dog et umåde irrellevant personangreb frem for at følge bolden, som her er, hvorvidt Ekstra Bladet i den konkrete sag har ageret etisk ansvarligt. Jeg er imidlertid glad for, at du gør det, for det kan jo stå tilbage som et fint eksempel på netop et af problemerne med den slags personangreb: De fjerner fokus (eller kan).

 Tilbage til sagen har vi fået et lige så fint eksempel på, hvorfor de to lejre taler forbi hinanden. Nu forsvares historien med, at ingen regler er overtrådt, ala "der er ikke gjort noget ulovligt", og "det er nok at citere korrekt". Og det er muligvis rigtigt. Præcis, som få af disse personsager afslører, at nogen har handlet ulovligt - i så fald ville domstolene jo tage sig af sagerne.

For den modsatte lejr er det ikke nødvendigt at bevise, at historien forbryder sig mod nogle regler, den lejr siger bare, at det ikke er nok at citere korrekt. Hvis en historie er rigtig dårlig stil, så skal den ikke laves. 'Dårlig stil' kan imidlertid sagens forsvares etisk, hvis det fører til, at et eller andet større almennyttigt mål nås. Her løber Ekstra Bladet imidlertid ind i et problem, idet de eneste, der har gavn af historien om en postuleret inden-for-tre-måneder-døende i-bedste-fald-'kendis'-farfar, er Ekstra Bladet selv.

Den etiske lejrs problem er bare, at etik i bund og grund er fuldstændig ligegyldigt for uetiske mennesker. Det er sådan set stridens kerne - og uanset, hvor indlysende hver lejr mener, at deres respektive sag er, kan den først afgøres, når en overordnet instans tager stilling. Diskussionen kan aldrig vindes af hverken den ene part eller den anden part. Det er med andre ord omsonst at diskutere for at få ret (omend diskussion i sig selv stadig er meget vigtig) - og sådan vil det være indtil en overordnet instans formaliserer etiske tanker til regler (i en vis udstrækning gjort), som de uetiske bliver bragt til at overholde (sker sjældent pt.), eller at et sådan projekt besluttes opgivet (hvilket ikke synes at være tilfældet).

 Tilbage i den konkrete sag må det synes tydeligt, at vi har en meget, meget lille historie, med meget, meget store personlige konsekvenser. Og det er svært at forsvare etisk.

Fremhævet af Journalisten
Jan Kjærgaard
09.02.11 12:49
BT's sølle misbrug

Kære Karker,

 Tillykke med 25 år på BT.

Jeg bestrider på ingen måde at Jeppe Løkke siger, hvad han har udtalt til dig/BT. Det kunne jeg ikke drømme om at påstå.

Vil du bestride, at Jeppe Løkke har udtalt til mig/Ekstra Bladet, hvad jeg citerer ham for i søndags?

Jeg fastholder, at BT misbruger en ældre, uhelbredeligt kræftsyg mands HELT forståelige humørsvingninger. Og at du, Karker, med din erfaring og journalistiske tyngde burde have sagt nej til at medvirke i misbruget af statsministerens gamle far. Uanset hvilket pres du så end måtte have været udsat for oppefra.

Jan Kjærgaard

Ekstra Bladet Christiansborg

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Peder Bisgaard
09.02.11 12:52
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Magnus - du bemærker nok, at det var Jarl C. Nielsen som igår drejede denne diskussion over til at handle om Statsministerens fader. Og jeg påpeger blot at hvis ha taer moral i sin mund, så er det i allerhøjeste grad relevant at se på de tilsviningskampagner som han har deltaget i, først mod formanden for juniorpartneren i den borgerlige regering, dernæst mod gruppeformanden - men den første er den alvorligste, og hovedårsagen til at den Konservative ligger på 5 %, og dermed truer det svineri som han deltog i - hele det borgerlige samarbejde. That's a liberal for you!  Doh!

Fremhævet af Journalisten
Jan Christensen
09.02.11 13:13
Ekstra Bladet er ensidigt og uden proportionssans

Set udefra som blogger og iagttager af dansk politik, er det sørgeligt at følge, hvordan Ekstra Bladet er gået fra at være en avis, der ikke skånede hverken høj eller lav, højre eller venstre side af det politiske spektrum, til at være et propagandaorgan for venstrefløjen i almindelighed og Socialdemokraterne i særdeleshed: Hun (Helle Thorning-Schmidt) er så skide perfekt, er bare ét eksempel. Poul Madsen har direkte skrevet i en leder, at han håber på en ny regering, og avisens valg af historier og vinklinger dokumenterer til fulde, at han i hvert fald på det punkt mener, hvad han siger. Hetzen mod regeringen, herunder ikke mindst Lars Løkke og Lene Espersen er velkendt, mens DF som bekendt er endnu mere forhadt. For bare at komme med ét eksempel på, hvilke dobbeltstandarder, man arbejder med på Ekstra Bladet kan nævnes, at avisen var den første, der havde historien om Stephen Kinnocks noget særprægede skatteforhold - endda før valget i 2007 - men Poul Madsen og co. valgte ikke at følge op på den. Var det måske, fordi man var bange for, Thorning-Schmidt i så fald slet ikke ville have nogen chance for at vinde valget? I øvrigt kan jeg i den forbindelse fortælle Bo Elkjær, at selvsamme Madsen adskillige gange i Presselogen har udtalt, at han finder sagen yderst relevant og, at kampen mellem B.T. og ægteparret Kinnock/Thorning-Schmidt endte uafgjort.

Man kan også more sig lidt over, at Elkjær kalder skattesagen for opdigtet. Jeg kan endnu engang gøre opmærksom på, at Thorning-Schmidt og Kinnock mindst 10-12 gange i diverse interviews med næsten enslydende ordvalg har udtalt, at Kinnock var på forlænget weekend i Danmark hver eneste uge hele året rundt. Dermed ville han som bekendt være skattepligtig her i landet. Der er altså ikke tale om et isoleret tilfælde af sjusk, men derimod systematiske og konsekvente løgne over for medier og vælgere. Det er dokumenterbart og uomtvisteligt. Se bl.a. her: http://kortlink.dk/7z29

Hvad angår Lene Espersens afbud til Arctic 5-mødet i Canada, kan man groft sagt sige, at hun ikke passede sit arbejde i to dage. Det blev hun som bekendt pint og plaget med, indtil hun måtte gå af som konservativ formand. Til gengæld kunne forhenværende statsminister Anders Fogh slippe afsted med ikke at passe sit job i to år, uden det afstedkom den store opmærksomhed. Jo, aviserne skrev selvfølgelig, at han rejste meget og nok var på vej til udlandet, men ingen gik ham virkelig på klingen og stillede spørgsmålet, om det kunne være rigtigt, at en dansk statsminister kun sad på sin post, fordi han skulle bruge den som springbræt til et mere prestigefyldt job i udlandet. Derved devaluerede manden i dén grad det fornemste embede i Danmark.

Endnu mere vigtigt ville det imidlertid have været at få belyst, hvor meget de danske skatteydere skulle punge ud for, at deres statsminister for enhver pris ville opfylde en personlig karriereambition? Hvad kostede rejseorgierne og de tilhørende udgifter til bl.a. overnatninger på luksushoteller samt brugen af embedsmænd i både stats- og udenrigsministeriet alt i alt? Hvorfor er dette spørgsmål ikke blevet besvaret? Efter min mening er der tale om et sort kapitel i dansk pressehistorie. I øvrigt kan jeg tilføje, at jeg i sin tid stemte på Fogh. Når du, Bo Elkjær, kan bede om hundredevis af interviews med Fogh om baggrunden for Irak-krigen, må det også være muligt for dig at undersøge forholdene omkring hans rejseorgier, før han blev NATO-generalsekretær. Der er i hvert fald tale om en sag, der er mindst ligeså væsentlig som de fleste af dem, du opremser.

Fremhævet af Journalisten
Jens Madsen
09.02.11 22:07
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Alt tyder på at et markant flertal af danske journalister foretrækker et regeringsskifte. Det er ikke kun Poul Madsen, der i det mindste åbenlyst har lagt al journalistisk uafhængighed væk og klart valgt side.

Alle andre faldt ned som stilfærdige lam da Skat kom med sin helt utrolig blanke frikendelse af Helle T. Hvorom alting er var frikendelse imidlertid udelukkende juridisk.

Dobbeltmoralen består. Den manglende overensstemmelse mellem ord og handling. Helles krav om at de bredeste skuldre skal tage endnu større byrder mens hun har sikret sin egen families tårnhøje indkomst i skattely. Ville hun selv bidrage som de brede skuldre hendes familie er, kunne hun både sørge for at hendes mand blev skattepligtig i Danmark og i øvrigt afgive løfte om at stramme op på reglerne for den slags skattefifleri. Hun kunne gøre så meget. Men hun vil meget hellere spare de penge til sig selv.

Og hvor er konsistensen i forhold til Henriette Kjær der helt berettiget ristes for manglende overensstemmelse mellem partiets ord om økonomisk ansvarlighed og hendes eget rod i privatøkonomien? Hvorfor skal pressestormen mod Henriette Kjær på grundlag af manglende sammenhæng i ord og handling resultere i hendes afgang, når en endnu højerestående politiker, en statsministerkandidat, ikke behandles på samme måde?

Hvor meget skal det skæres ud i pap for jer? Det gælder jo både EkstraBladet og BT. Hvorfor behandler I ikke alle politikere ud fra det samme sæt af standarder?

Svaret er nok at BT blev bange for sin egen skygge og efter Skats frikendelse bare havde lyst til at lade sagen ligge, mens EB jo klart har givet udtryk for at der ikke kommer noget journalistik fra den avis som kan true Helle Thornings vej til statsministerposten. Det er ikke særlig værdigt for den tidligere så bidske tabloid. Men mon man får noget konstruktivt svar på det?

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
10.02.11 11:00
Re: BT's sølle misbrug

Der er ikke umiddelbart nogen, der påstår, at citaterne er forkert gengivet. Det er din fortolkning af dem, den er gal med. Du skriver, at Jeppe Løkke Rasmussen ikke regner med at være i live i april, og det er åbenbart en fejlfortolkning, som du, i bedste politiker-stil, ikke vil forholde dig til.

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
15.02.11 17:14
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Til Jan Kjærgaard, 9. februar: For mange år siden skændtes danske journalister indbyrdes om - ikke selve nyheds-begivenheden, men etikken og moralen i en EB-historie, som angik en dræbt, lille pige på Vesterbro.

Pigen havde været forsvundet i nogen tid og blev så fundet dræbt, og jeg mener at huske, man fandt den skyldige kort efter.

Den EB-journalist, som derpå interviewede hende forældre, kom meget sent ind i selve den efterfølgende, etiske / moralske kollega-debat og bemærkede da blot, at pigens forældre - den gang han mødte dem - havde haft meget stor brug for bare at snakke. Til ham og til avisen / mikrofonen. 

Det er sådan noget, som man ved, når man er "i marken". Og det kan man ikke forvente, at andre skal kunne sætte sig ind i. Men det jeg mener, at det er rigtigt af "manden i marken"  at give sit besyv med.

Fremhævet af Journalisten
Knud Løkke Rasmussen
16.02.11 13:29
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Af en eller anden mærkelig årsag har hverken Poul Madsen "eller nogle af de (mange, mange) andre chefer, Ekstra Bladet er beriget med," (tillidsmand Lars Werges ord) følt anledning til at svare på de "helt relevante spørgsmål", jeg ifølge samme tillidsmand stillede her på siden for en uges tid siden.

Og dog. I Politiken siger Poul Madsen, at Ekstra Bladets dødsdom over min far er relevant "fordi vi er interesseret i mennesket Lars Løkke. Statsministeren bruger sit privatliv i sit forsøg på at blive genvalgt. Hvis man bringer sit privatliv ind, så har man også inviteret indenfor i andre situationer«

Man kan sige, at Poul Madsens forædler MEPs klassiske sætning om, at hvis man inviterer til brylluppet inviterer man også til skilsmissen. Og med den stramning er der virkelig åbnet op for at producere forsider med gesvung. For hvor det ifølge Mep kun var afsenderen af invitationen, der åbnede for ladeporten, så gælder invitationen ifølge Madsens 2.0-logik nu hele vejen rundt. 

Hvorfor egentlig stoppe ved min far? Hvorfor ikke også inddrage min brors naboer, forældrene til hans ungers kammerater, hans fætre og kusiner? Og nu, hvor vi er i gang, hvorfor så ikke bare udstyre alle, der på et eller andet tidspunkt har mødt min bror eller evt. set ham køre forbi med en pløk og en spiseseddeli? Eller vi kunne byde alle, der hedder Rasmussen til efternavn (eventuelt bare et fornavn, der starter med R) velkommen på forsiden? De har jo selv bedt om det. De kunne bare lade være, kunne de...

Og man kan jo sådan set bare skrive, hvad man vil. For hvis personerne efterfølgende giver udtryk for, at de er blevet fejlciteret, så afskriver man det bare som "HELT forståelige humørsvingninger" og lader da bare lige sådan som ingenting...  

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
16.02.11 15:44
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager
"… gamle Jeppe." Virkelig!? Og … hvorfor sender I ham ikke bare en kasse bajere? "Så er den potte ude." !?

Måske ikke just "ulækre" formuleringer, men så til gengæld extremt højrøvede og nedladende!
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
16.02.11 16:19
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager
"De har jo selv bedt om det. De kunne bare lade være, kunne de..."

Ja, personligt har jeg (heller) aldrig forstået præmissen, at gæsterne til et bryllup er i deres fulde ret til, rent faktisk har krav på, også at kunne bevidne og offentligt udstille skilsmissen! Hvordan er denne påstand i den grad blevet accepteret som en de facto "lov"? Hvorfor bliver den aldrig imødegået? Og hvilke andre bryllupsgæster end lige netop sladderpressen kan gøre (og gør!) krav på dette privilegium?
Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
16.02.11 20:01
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Niels Sørensen: Jamen du har da ret. Dit citat mht brylluppet og begravelsen modsvarer det gamle, danske mundheld: "Har man sagt A, må man også sige B". Men hvad mening giver dét?  - med mindre man skal stave til abesnot.

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
16.02.11 20:17
Re: Poul Madsen: Medier vakler omkring personsager

Og til Knud Løkke, jeg kan da sagtens følge dig.

Jeg ved ikke, om din bror har "inviteret" nogen? Jeg opfatter, at andre politikere som f.eks. Bertel Haarder og Mogens Lykketoft i alt fald ikke har gjort det i nyere tid. Men omtalt er de jo blevet.

 Jeg selv, som fhv. aktiv journalist, nu efterlønner, er blevet interviewet 7-8 gange i mit lang, lange liv for mine synders skyld. Jeg kalder det "skafot-gang" - som en bod, jeg har måttet udstå, fordi jeg som journalist har plaget andre på samme vis. 

Der er altid - altid - altid!!! -  fejl i kommunikationen. (Måske med undtagelse af et radiointerview her for nylig, som jeg med stor lykke undgik selv at høre, og som jeg fik ros for bag efter).

Morale: Der er en radiosender og en radiomodtager - og ofte knas på linjen.

Overordnet set opfatter jeg Danske Journalister (mig selv incl., men absolut generelt betragtet) som velmenende og ikke ultimativt begavede.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen