Poul Madsen: »Man prøver at misbruge os med en fake historie«

En kritisk artikel om statsministerens mand deles i valgkampens sidste timer. Det ligner en Ekstra Bladet-artikel, men er det ikke, fastslår chefredaktør Poul Madsen. »Jeg var selv dybt forvirret over det. Men det er ikke en artikel, vi har skrevet. Det er bare sat op, så det ligner«
  • Screendump
    På den anonyme Facebook-side "Rød Blok Indefra", som publicerer angreb på rød blok, er artiklen delt 169 gange og liket 253 gange i skrivende stund. Men ifølge Ekstra Bladet er det et forsøg på at misbruge avisen.
18.06.2015 · 11:03

”Afsløring: Thornings mand fik ferierejse betalt af den danske statskasse”.

Sådan lyder overskriften på en nyhed, der umiddelbart ser ud, som om den er bragt af Ekstra Bladet.

Et screendump af artiklen er siden i går eftermiddags delt flittigt på sociale medier. Blandt andre har den anonyme Facebook-side ”Rød Blok Indefra”, der skriver kritisk om partierne i rød blok, delt artiklen med ordene: ”Denne artikel slettede Ekstra Bladet kortvarigt efter den var lagt op.. Hvorfor mon?”

Denne artikel slettede Ekstra Bladet kortvarigt efter den var lagt op..Hvorfor mon?

Posted by Rød Blok Indefra on Wednesday, 17 June 2015

Men artiklen er ikke skrevet af Ekstra Bladets journalister, og den har ikke været publiceret af avisen hverken på tryk eller ekstrabladet.dk. Det siger Ekstra Bladets ansv. chefredaktør, Poul Madsen.

»Jeg var selv dybt forvirret over det. Jeg blev opmærksom på sagen, da folk skrev til mig, at jeg var en kylling, der holdt med de røde, fordi jeg havde fjernet vores artikel. Men det er ikke en artikel, vi har skrevet. Det er bare sat op, så det ligner,« siger han til Journalisten.

Vil misbruge os i valgkampen

Poul Madsen fortæller, at en bruger på ekstrabladet.dk har fået det til at ligne, at et læserindlæg er en journalistisk artikel.

»Det er nærmest lidt komisk, at man prøver at misbruge os med en fake historie her i slutfasen af valgkampen,« siger Poul Madsen.

Ekstra Bladet har i deres debatunivers Nationen en underside, der hedder Folkets Røst. Her kan læserne skrive et debatindlæg og forsøge at samle andre læseres støtte til, at Ekstra Bladet bør tage sagen op.

Det er på Folkets Røst, at en bruger har lagt den artikel, der nu florerer på nettet. Herefter er der taget et screendump af artiklen, som er beskåret.

»Det er professionelt lavet, så det giver indtryk af, at det er en artikel, vi har skrevet – men det er et læserbrev,« siger han.

Har lukket Folkets Røst til efter valget

Indlæg fra Folkets Røst kommer kun på ekstrabladet.dk, hvis de godkendes af redaktionen. Det er indlægget ikke blevet, understreger Poul Madsen. Tværtimod har avisen fjernet indlægget fra Folkets Røst.

»Vi har intet imod, at en læser mener det her, men det skal bare deklareres, at det ikke er journalistik. De forsøger helt åbenlyst at give indtryk af, at det er noget, vi har skrevet,« siger Poul Madsen.

Men brugeren bag indlægget har lagt det på Folkets Røst igen. Efter at have fjernet det otte gange i går har Ekstra Bladet nu valgt at lukke undersiden midlertidigt ned.

»Vi lukkede Folkets Røst klokken 18 i går, fordi han blev ved at lægge det samme indlæg på igen og igen. Vi åbner det igen efter valget.«

Vi piller fake historier af

Poul Madsen tilføjer, at brugere stadig kan lægge læserbreve op på Nationen, selv om Folkets Røst er lukket. På Nationen er det mere tydeligt, at der er tale om et debatindlæg og ikke en artikel.

»Læserne kan lægge alt op på Folkets Røst, og vi går ind for fuld åbenhed på det punkt. Men når nogen har en åbenlys politisk interesse, hvor de prøver at skabe en folkestemning om en fake historie lige inden et valg, så piller vi den selvfølgelig af,« siger han.

Er det ikke værd at overveje, om jeres debatunivers ligner det journalistiske for meget, når man kan forveksle et læserbrev med en artikel?

»Problemet er jo, at du kan lave hvad som helst. Så skulle vi have et vandmærke i artiklerne, men det nytter jo ikke noget. Du kan sagtens sætte et layout op, så det ser ud, som om det har været offentliggjort hos os. Vi kommer ikke til at ændre vores procedurer, ud over at vi får skærpet opmærksomhed på, at nogen kan misbruge os på denne her måde,« siger Poul Madsen.

Ekstra Bladet undersøger sagen

Har du prøvet noget lignende før?

»Nej, aldrig. Det var også derfor, jeg kom i tvivl om, hvad der foregik. Det ligner jo noget, vi har lavet, selv om jeg selvfølgelig sagtens kunne se på selve indholdet, at det ikke er det.«

I læserindlægget hævder brugeren, at statsminister Helle Thorning-Schmidts mand rejste på en flybillet betalt af staten, da han tog fra København til London i forbindelse med OL i 2012.

Har I så undersøgt, om der faktisk er noget i sagen?

»Det har vi været i gang med at undersøge siden i går eftermiddags. Vi har ikke kunnet vurdere ægtheden af det bilag, der bruges til at understøtte sagen. Hvis det er ægte, så kan der være en historie i det. Men ingen skal udnytte os til at bringe deres egne historier frem, vi vil selv tjekke fakta først,« siger Poul Madsen.

Kommentar

18/06/2015 - 11:29

Kurt Lynge Rasmussen

I tog historien af fordi i blev bange.

18/06/2015 - 11:36

Kevin Lund

Det er jo en DIREKTE løgn fra Poul Madsen.
Internettet glemmer aldrig og har allerede arkiveret artiklen som er skrevet af Ekstra Bladet. Se blot her: https://web.archive.org/web/20150617161939/http://ekstrabladet.dk/folkets-roest/sag/afsloering-thornings-mand-fik-ferierejse-betalt-af-den-danske-statskasse/5612033

18/06/2015 - 12:03

Frederik Holm

Flot Kevin Lund.
Fra dit eget link:
"Artiklen er skrevet af en Ekstra Bladet bruger"

18/06/2015 - 12:03

Mikkel Lysgaard

Poul Madsen lyver ikke, Kevin og Kurt. Der står tydeligt, at artiklen er skrevet af en Ekstra Bladet bruger...
Og han siger selv i artiklen, at de har pillet indlægget af flere gange, fordi brugeren blev ved at lægge det op.

18/06/2015 - 12:14

Henrik Andersen

Det er jo mindre korrekt det Poul siger - den har været godkendt og været tilgængelig på ekstrabladet.dk.

Linket var dette:

http://ekstrabladet.dk/folkets-roest/folkevalgt/afsloering-thornings-mand-fik-ferierejse-betalt-af-den-danske-statskasse/5611946

18/06/2015 - 12:18

Anders Lind Jørgensen

Husk at få sølvpapirhattene af efter valget, Kevin og Kurt. Det er jo enormt tydeligt, at det er en fake artikel. Hvorfor skulle Poul Madsen dog lyve om det?

18/06/2015 - 12:24

Jan Christensen

Det er også noget sjusk, at der er skrevet kritisk om statsministeren på Ekstra Bladets hjemmeside. Nu har avisen under hele valgkampen kørt en ensidig hetz mod Lars Løkke og Venstre med smædeartikler fra morgen til aften hver eneste dag, og så kommer der en enlig bruger og ødelægger det hele. Det går simpelthen ikke.

18/06/2015 - 14:57

Mads Berg

Det er faktisk rimelig udemokratisk at forsøge at påvirke valgets udfald med usandheder. Svagt af hvem end, der står bag.

18/06/2015 - 18:41

Jannik Engen

Fem minutters research i går førte frem til journalista.dk drevet af freelance journalist Lars Bjørknæs, hvorfra artiklen tydeligvis stammer.
Hjemmesiden er fyldt med tilsvarende "dokumenterede" historier ...
Go' jagt!

18/06/2015 - 19:36

Louise Øhrstrøm

Han gør sig åbenbart i at "fortolke" dokumenter: http://sermitsiaq.ag/node/110179

Seneste jobopslag

Finansministeriet søger erfaren pressemedarbejder

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 27.08

Video-journalist

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 03.09

Danmarks Lærerforening søger kommunikations- og analysechef

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 20.08

Social media and video manager

Egmont Administration
Ansøgningsfrist: 22.08

Pressekonsulent søges til BUPL

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.08

Information søger journalister med undersøgende profil

Information A/S
Ansøgningsfrist: 27.08

Senior Press Officer til mediehåndtering

Ørsted
Ansøgningsfrist: 17.08

Skatteministeriet søger en skarp presserådgiver

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 17.08

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 31.08

Styrelsen for Patientsikkerhed søger kommunikations- og pressechef

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 27.08

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08