search

Poul Høi: Det kan ikke betale sig at blogge i Danmark

De fleste danske blogs fortaber sig i klummer og kommentartyranni, mener Berlingske-blogger og Cavling-vinder Poul Høi. Han efterlyser rigtige nyhedsblogs i et interview med it-blogger Dorte Toft.

De fleste danske blogs fortaber sig i klummer og kommentartyranni, mener Berlingske-blogger og Cavling-vinder Poul Høi. Han efterlyser rigtige nyhedsblogs i et interview med it-blogger Dorte Toft.

Hvorfor er der ikke flere journalistiske blogs i Danmark? Hvorfor er langt de fleste blogs snarere klummer end nyheder?

Det spørgsmål har én kendt dansk blogger stillet en anden. It-journalisten Dorte Toft har interviewet Cavling-vinderen Poul Høi til Tofts egen blog, Bizzen – IT og Business.

Poul Høi mener, det er et problem, at der ikke er flere journalistiske blogs i Danmark, der leverer nyheder frem for meninger. I USA, hvor Høi bor, er der masser af uafhængige nyhedsblogs.

Et af problemerne er, at det ikke kan betale sig at blogge i Danmark. Sprogområdet er for lille.
»Derfor bliver blogningen noget, der skal klemmes ind mellem alt andet, vi gør, uanset om vi er journalister, politikere eller bankmænd. Det bliver det muliges kunst, og det muliges kunst er klummen,« siger Poul Høi til Dorte Tofts blog.

Derudover er der det, Poul Høi kalder »kommentartyranniet«.

»I Danmark mener vi, at en blog skal have et kommentarfelt, og jo flere kommentarer på en blog, desto bedre. Men det er lodret forkert. Jeg kan til enhver tid få 200 kommentarer ved at skrive et eller andet vås om islam. En blog, som kun får 5 kommentarer, kan være 10 gange så oplysende og have så meget højere et proteinindhold. Men når vi vægter antallet af kommentarer så højt, så modarbejder vi også instinktivt en nyhedsblog/flittigblog, for jo flere indlæg, desto færre kommentarer til de enkelte indlæg. I det mindste som udgangspunkt,« siger han.

Poul Høi har selv forsøgt at snige nyheder ind i sin egen blog på Berlingske.dk – men det gav ikke pote hos læserne.

»Kommentarerne under blogindlægget lød f.eks. således: "Hvad skal jeg kommentere på? Hvor er meningen?" Eller: "Skriver du nu endnu en blog, som kun en håndfuld mennesker gider kommentere på?" Jeg havde lyst til at ruske i dem og sige, at det ikke nødvendigvis er meningen, at der skal være en mening eller tusindhundredevis af kommentarer,« mener Poul Høi.

Poul Høi peger også på en anden forskel fra USA til Danmark: Læserne kommer ofte til en blog i Danmark via et betydningsfuldt nyhedssite snarere end direkte til bloggen. Det betyder, at en blog skal passe ind i nyhedssitets flow – og her passer en klumme tit bedre end en journalistisk blog, mener Poul Høi.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen