Designeren Naja Munthe har mange talenter. Hun har lavet et tøjmærke, der får kvinder ”til at ligge søvnløse ved tanken om det næste køb”. Hun bor så pænt, at der ”da også er skrevet en hel bog om hendes hjem”, og alligevel er det slet ikke så fancy. Selv om det kan ”være svært for folk at forstå udefra, folk, som tror, det er en verden fyldt med glamour. Men i bund og grund er det et arbejde helt nede på jorden.”
Sådan portrætteres Naja Munthe i en længere artikel om hendes gode skilsmisse i det seneste nummer af Alt for Damerne. Portrættet er skrevet af Mia L. Rasmussen. Da artiklen blev skrevet, var freelancer Mia L. Rasmussen fast engageret som Naja Munthes PR-medarbejder 10-15 timer om ugen. Den forbindelse kendte artikelredaktør på magasinet Kathe Japp ikke, da hun købte artiklen, efter at Mia L. Rasmussen havde henvendt sig.
»Hvis jeg havde været opmærksom på det, så ville jeg ikke have købt interviewet. Det er en sammenblanding af interesser. Jeg synes, det er ret kritisabelt, at journalisten ikke har fortalt det,« siger Kathe Japp til journalisten.dk. Hun har lagt mærke til den venlige tone i artiklen:
»Det er mere positivt, end det vi plejer at lave,« siger Kate Japp.
Journalisten bag portrættet, Mia L. Rasmussen, kan ikke se problemet:
»Jeg har skrevet det her som en del af min egen freelance-virksomhed. Det har ikke været Naja Munthes ide, og jeg er ikke blevet lønnet af hende, så jeg kan ikke se problemet. Jeg har naturligvis brugt den kontakt, jeg har til hende, til at få lov at interviewe hende. Det er klart, jeg har brugt mit netværk til at få ideer ligesom alle andre journalister,« siger Mia L. Rasmussen, der for nylig er startet i et nyt job som konsulent i et kommunikationsbureau.
Der er nok mange, der vil mene, at der er et uheldigt interesse-sammenfald?
»Det kan jeg godt forstå, men jeg har ikke behandlet Naja anderledes. Jeg har behandlet hende lige præcis som alle andre, jeg laver portrætinterviews med. Der er jo forskel på at lave interview til dagblad og til et magasin. Jeg har skrevet i den stil, som Alt for Damerne normalt laver,« fortæller Mia L. Rasmussen, som tilføjer, at linjen om, at kvinder ligger søvnløse med tanken om deres næste tøj-køb, er tilføjet af redaktionen.
Tror du ikke, at læserne gerne ville vide, at du har den relation til kvinden, du portrætterer?
»Det kan da godt være, at de gerne ville vide det. Det synes jeg ikke er relevant for hovedemnet i artiklen. Det kunne jeg forstå, hvis jeg lavede en anmeldelse af kollektionen, men det ville jeg aldrig gøre,« fortæller Mia L. Rasmussen.
11