search

Politiko.dk vil linke til andre medier og sælge taletid til politikere

»Det skaber mere trafik til os, hvis vi er store nok til at anerkende, når andre har lavet noget godt,« siger Lisbeth Knudsen om Berlingskes nye site politiko.dk. Sitet vil samle alt om politik ét sted – bl.a. ved at linke til andre medier og lade politikere købe ufiltreret taletid

Berlingske lancerer i dag et nyt digitalt medie om politik ved navn politiko.dk.

Målet med det nye site er at samle de politiske nyheder, baggrundshistorier og hele den politiske debat ét sted, fortæller Berlingskes ansvarshavende chefredaktør og koncernchef, Lisbeth Knudsen, til Journalisten:

»Sitet skal være et politisk mødested med alle de muligheder, som den digitale platform giver. Vi vil gerne nytænke den politisk debat og inkorporere det bedste fra sociale medier og de websites, som alligevel findes derude,« siger hun.

Politiko.dk erstatter ikke Berlingskes tillæg med samme navn. Tillægget Politiko vil fortsat udkomme med printavisen hver lørdag.

Vil være guider for de politiske læsere  

Lisbeth Knudsen fortæller, at de politiske nyheder på politiko.dk ikke blot vil komme fra Berlingskes egen politiske redaktion. Sitet vil også linke til indhold fra andre danske og internationale medier.  

Hvad får I ud af at linke direkte til andres indhold?

»Vi tror på, at det skaber mere trafik til os, hvis vi også er store nok til at anerkende, når andre har lavet noget godt. På den måde kan vi være guider for de politisk interesserede læsere. Og vi tror på, at folk vil vende tilbage til os, hvis vi laver den rigtige form for guiding,« siger Lisbeth Knudsen.

»Vi skal ud af den lukkethed, der gør, at vi tror, det skader os, hvis vi viser andres bedrifter.«

Mere fri og ufiltreret debat

En central del af indholdet på politiko.dk vil blive den politiske debat. På sitet vil politikere, partier, interesseorganisationer og offentlige institutioner kunne købe sig adgang til at oprette profilsider, som de selv kan redigere.

På den måde kan debatten ”flyde mere frit og ufiltreret”, som det hedder i Berlingskes pressemeddelelse om det nye site.

»Det handler ikke alene om, at vi vil hente penge på det her. Det handler om at skabe et mødested – og vi tror på, at det her kan give liv til debatten,« forklarer Lisbeth Knudsen.

Men er der ikke mere end nogensinde brug for, at journalister, redaktører og medier filtrerer og redigerer nyhedsstrømmen?

»Jo, men det kan jeg love for, at vi også gør. Det vil vi gøre på en meget stor del af sitet. Men ved siden af det lukker vi op for, at interesseorganisationer, politiske partier, virksomheder og andre, der måtte være interesserede i den politiske debat, kan få en profilside, hvor de ufiltreret vil kunne komme med deres synspunkt,« siger Lisbeth Knudsen.

Profilsiderne markeres som annoncørindhold

Hun understreger, at indholdet på profilsiderne på politiko.dk vil være klart markeret som annoncørindhold. Hun afviser, at det kan være problematisk, at politikere og andre på den måde kan købe sig til taletid:

»Det kan de jo også, hvis de køber en bannerannonce. Nu skal vi lige sætte tingene i perspektiv. Enhver kan jo også, som det er i dag, købe en bannerannonce og plastre den til med deres synspunkt. Men her får de politiske interessenter for eksempel mulighed for med det samme at publicere, hvad de mener om noget, der blev sagt på et pressemøde for 20 minutter siden,« siger Lisbeth Knudsen.

Hun fortæller, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvor stor en del af forretningsmodellen bag politiko.dk profilsiderne vil udgøre.

Andre redaktioner skal levere indhold

Redaktør for politiko.dk bliver Nikolaj Rytgaard, der kommer fra en stilling som politisk reporter på Jyllands-Posten. Desuden vil Berlingskes nye redaktør for sociale medier, Kaare Sørensen, også komme til at »få fingrene i det politiske site«, fortæller Lisbeth Knudsen.

Men indtil videre vil de være de eneste nyansatte til politiko.dk.

»Det er dét, vi gør lige nu. Og så kommer der andre initiativer senere. Leverandørerne til sitet vil være flere forskellige på vores redaktioner. Selvfølgelig primært den politiske redaktion, men også vores samfundsredaktion, Politiko på papir og BNB. Der vil være mange leverandører,« siger Lisbeth Knudsen.

Hvordan kan I undgå, at de ansatte på de redaktioner nu skal løbe hurtigere, når I ikke styrker dem?

»Vi prioriterer, at vores nye politiske site skal have meget opmærksomhed. Og meget af det, vi publicerer der, vil også komme i den trykte avis,« siger hun. 

Kommentarer
1
Michael Bjørnbak Martensen
11.09.14 13:45
Held og lykke. Det er vigtigt
Held og lykke. Det er vigtigt, at det betalte indhold adskiller sig klart. Men fint med denne indtægtskilde.. !!
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen