search

Politikere vil ikke snakke med bureau-lobbyister

Politikernes dør står åben for lobbyister - så længe de ikke er købt og betalt hos bureauerne. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Journalistforbund.

Politikernes dør står åben for lobbyister – så længe de ikke er købt og betalt hos bureauerne. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Journalistforbund.

Det er svært at komme igennem med sit synspunkt på Christiansborg, hvis man er blevet betalt for at viderebringe det. Sådan lyder analysen af Dansk Journalistforbunds undersøgelse af lobbyisters forhold til politikerne. Undersøgelsen har fået svar fra lige under halvdelen af det gamle Folketing, og over 80 procent af politikerne svarer, at de finder det gavnligt at snakke med lobbyister om nye tiltag. Men blot én procent svarer, at de foretrækker at snakke med lobbyist fra et kommunikationsbureau.

Karsten Lauritzen fra Venstre foretrækker at snakke med lobbyister fra virksomheder og interesseorganisationer.

»Grundlæggende handler lobbyisme på Christiansborg mest om politisk forståelse, og det er det, der mangler (…) Politisk forståelse er ikke noget, man kan lære ved at læse kommunikation eller noget andet, det kommer med erfaring. Og der synes jeg nok, at de mest specialiserede lobbyister er dygtigst,« siger Karsten Lauritzen til den nyeste udgave af kommunikationsmagasinet Magasin K, der bliver udgivet i morgen.

Også Christine Antorini fra Socialdemokraterne lukker sin dør for de bestilte lobbyister.

»Jeg kunne ikke drømme om at bruge tid på en lobbyist fra et PR-bureau. Jeg bruger lobbyister til at kvalificere mine synspunkter og finde ud af – helt ned i detaljen – hvad de organisationer, jeg har med at gøre, står for. Og det kræver altså, at man kan stoffet til fingerspidserne og ikke bare er blevet betalt for at viderebringe et bestemt synspunkt,« siger hun til magasinet.

Mads Christian Esbensen, direktør i kommunikationsbureaet JKL, indrømmer gerne, at der mangler åbenhed visse steder i lobby-branchen. Men han mener først og fremmest, at de bestilte lobbyister udfylder en vigtig funktion og ikke bare er uerfarne lejesoldater.

»Det er en fejlslutning af dimensioner og en naiv opfattelse af demokrati. Man forudsætter, at alle organisationer og virksomheder i Danmark – og det er altså mange – har et fuldt udstyret lobbyistteam, der kan sætte sig ind i komplekse sammenhænge på et øjeblik. Sådan er virkeligheden ikke,« siger han til Magasin K.  

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen