TV 3 sender hver dag flere reklamer, end EU tillader, men både politikere og Radio- og tv-nævnet står magtesløse.
Maksimalt 12 minutters reklamer for hver sendetime. Sådan lyder de fælles EU-regler. Men en opgørelse viser, at TV3 systematisk blæser på reglerne og ofte sender 20-25 procent mere, end de må.
»Radio- og tv-nævnet kan ud fra TV-Meters statistikker konstatere systematisk overtrædelse af reklametidsreglerne. Nævnet er overrasket over, at en i øvrigt seriøs aktør overskrider reglerne i det omfang,« siger nævnets formand, Christian Scherfig, til Politiken.dk.
Radio- og tv-nævnet, som er den danske tilsynsmyndighed, har modtaget en række klager over TV 3, men da kanalen sender fra England, står nævnet uden sanktionsmuligheder. I stedet har man sendt en anmodning til den britiske tv-myndighed Ofcom om at skride ind over for TV3.
Ofcom er imidlertid ikke kendt for at reagere hurtigt på den slags sager, hvilket kan skyldes, at England nyder godt af de mange tv-stationer, der bosætter sig i landet på grund af de lempeligere reklameregler.
Også politikerne står uden indflydelse, når det gælder TV3. Socialdemokraternes medieordfører erkender, at TV3 kan bryde reglerne lige så meget, som Ofcom giver dem lov til. Men han mener til gengæld også, at tv-stationens systematiske regelbrud bør få indflydelse, når der uddeles public service-midler.
»Socialdemokraterne finder det urimeligt, at disse kanaler får millioner i tilskud fra danske licensmidler via Public Service-puljen, når de ikke ønsker at overholde de danske reklameregler. Derfor har vi foreslået, at regeringen søger at få dem udelukket fra PS-puljen, selv om der også kan være EU-problemer i dette,« siger Mogens Jensen til Politiken.dk.
Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, mener dog, at udenrigsministeren bør tage det op over for sin britiske kollega, hvis det kan bevises, at TV3 overtræder EU-reglerne.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.