Politiken melder sig ind i podcastræset – Altinget byder velkommen

Både Altinget og Politiken er den seneste uge begyndt at lave nyhedsjournalistiske podcasts. Inspirationskilden er den samme, men der er ingen tegn på spidse albuer mellem medierne. Altinget: ”Det er rosværdigt, hver gang journaliststanden laver publicistiske tiltag”
  • Video: Benny Kjølhede (Screenshot)
    I dag lancerede Politiken sin nye podcast 'Du lytter til Politiken'. Her i billedet Politiken-journalist Nils Thorsen, der – på skift med Politiken-journalist Gudrun Marie Schmidt – er vært.
20.08.2018 · 16:03

Kl. 6 i morges kunne man smide første afsnit af Politikens nye nyhedspodcast 'Du lytter til Politiken' i høretelefonerne. Og i sidste uge blev også Altinget en del af det lydmæssige nyhedsunivers med podcasten 'Altinget Ajour'.  

Politikens podcast skal udkomme på daglig basis fra mandag til fredag, mens Altinget udkommer mandag til torsdag. Begge podcasts tager udgangspunkt i en allerede eksisterende historie fra mediet, som bliver udfoldet på lyd med hjælp fra journalisten bag historien.  

Podcastredaktør hos Politiken Nina Kragh mener, at der er behov for en ny måde at formidle de vigtige dagsordener på.  

”Traditionen for nyhedshistorier er jo at starte med det allerseneste. Starte, hvor man slap sidst. Men det er ikke den naturlige måde at fortælle en historie på og derfor heller ikke den måde, der griber os mest,” siger Nina Kragh.

”Nu prøver vi i stedet at gå tilbage og fortælle, hvad historien egentlig handler om. Hvad er det for en længere og større historie, den pågældende nyhedshistorie er en del af?” siger hun.

Samme inspirationskilde 

Hos Altinget vælger man også at prioritere den dybdegående model.

”Vi får kaskader af information hele tiden. Så det gælder om at lave en privatsfære med brugeren og hans høretelefoner, hvor alt andet lukkes ude. Og så synes jeg ikke, vi skal komme med titusind bider af information. Så vil vi hellere gå i dybden og spørge: Hvad er egentlig på spil i én udvalgt historie?” siger Esben Schjørring, der er magasinredaktør og på skift med podcastredaktør Henrik Axel Buchter står for Altingets podcast.

Nina Kragh fortæller, at inspirationen til podcasten kommer fra amerikanske New York Times, der udkommer med podcasten 'The Daily'. Det samme sagde chefredaktør for Altinget Jakob Nielsen i sidste uge til Mediawatch:

”Vi er selvfølgelig inspireret af New York Times’ populære podcast 'The Daily', og vi tror på, at mange af vores læsere vil være glade for en daglig podcast, hvor de på mindre end et kvarter bliver briefet om substansen i en politisk sag, som er på dagsordenen.”

Nina Kragh fortæller, at det ikke er nyhedspodcasts, der har gjort podcastgenren så populær. Det har været eksistentielle, personlige fortællinger. Derfor kalder hun det et eksperiment at lave nyhedsjournalistik i den genre. Men:

”New York Times har haft stor succes med 'The Daily', og vi tror på, at der også er et stort dansk publikum,” siger hun.

”Ingen fjendtlighed herfra”

Esben Schjørring har endnu ikke nået at høre Politikens podcast. Men han glæder sig, siger han.

”Der har jo været så meget opmærksomhed de seneste 10-15-20 år om, at læserne er væk, og at der er så meget nedskæring rundt omkring i medierne. Så det er rosværdigt, hver gang journaliststanden laver publicistiske tiltag,” siger han.

”Jeg synes også, at Altinget er en anden type medie end Politiken. Der er ingen fjendtlighed herfra,” siger han.  

Og fra Nina Kragh lyder der heller ikke de store bekymringer om konkurrence.  

”Vi har været undervejs med podcasten i et stykke tid. Altinget kom i sidste uge, så dem sammenligner vi os ikke med,” siger hun.

Altinget leder for øjeblikket efter sponsorer til podcasten, mens Politiken forventer, at deres daglige podcast på sigt bliver forbeholdt Politikens abonnenter.

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

Kommunikationsdirektør

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 24.09

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10