Podcast

Politiken med ny undskyldning: Portræt var sexistisk

Klart bedre, men de er stadig ikke i mål, siger kommunikationsekspert om ny undskyldning fra Politiken, efter avisens hårdt udskældte fødselsdagsportræt af Pernille Rosendahl

Politikens kritiserede fødselsdagsportræt af sangerinden Pernille Rosendahl var sexistisk. Sådan lyder det nu fra chefredaktør Anne Mette Svane i en mail til Journalisten, hvor hun skriver:

”Politiken lever af magtkritisk journalistik. Når vi begår fejl, er det selvfølgelig helt på sin plads, at Politiken bliver kritiseret. Vi er oprigtigt kede af, at dele af fødselsdagsomtalen af Pernille Rosendahl er sexistisk. Det har bestemt ikke været vores intention, og vi har beklaget artiklen over for Pernille Rosendahl.”

Og den beklagelse kunne Politiken med fordel have bragt i første omgang. Den strækker sig nemlig længere og er mere vidtgående end avisens første beklagelse.

Det siger både Søren Søndergaard, kommunikationsdirektør i Danske Havne, og Mads Byder, stifter af Help PR i podcasten ’Budskab’.

I den oprindelige beklagelse, som Politiken bragte i ”Læsernes redaktør”-klummen på onsdagsavisen side 2, lød det:

”Omtalen er på sociale medier blevet kritiseret for at være sexistisk i fremstillingen af hendes liv og karriere. Det har bestemt ikke været hensigten, oplyser chefredaktionen, der ønsker at beklage over for Pernille Rosendahl.”

Men nu tager Anne Mette Svane beklagelsen et skridt længere, siger eksperterne.

”Hun erkender eller indrømmer eller giver medløb på, at dele af portrættet er sexistisk,” siger Søren Søndergaard.

Mads Byder er enig.

”Det havde klædt Politiken, at det var det, der stod. Her siger de, at dele af det var sexistisk, i Politiken siger de, at der har været en storm om noget.”

”I min verden havde den stadig ikke været helt i mål, men den havde været klart bedre,” siger han.

”Hverken fugl eller fisk”

Begge eksperter kritiserer den første beklagelse fra Politiken for at være for vag og for lidt.

”Den tænker jeg ikke noget godt om, for den er hverken fugl eller fisk,” siger Søren Søndergaard.

”Når jeg læser den, ved jeg ikke, hvad det er, de beklager: At nogen reagerer på det, uden at det var hensigten, at de skulle reagere, eller at Politiken har gjort noget forkert?” siger han.

”Hvis jeg skulle læse en beklagelse om noget, jeg syntes var sårende eller sexistisk, og så fik at vide, at man beklagede, at jeg havde den opfattelse, så ville jeg da blive dobbelt så sur.”

Søren Søndergaard undrer sig over, at Politikens chefredaktør Anne Mette Svane ikke er stillet op til interview om sagen. Han har blandt andet bemærket en artikel i B.T., hvor hun har sendt et skriftligt svar med samme ordlyd som beklagelsen i ”Læsernes redaktør”-klummen.

”Anne Mette Svane har rigtigt mange meninger, hun er kvinde, hun er i topledelsen, og hun kunne sagtens have været ude og have en mening om det her, som ikke var fire forkølede linjer på side to. Det havde været offensivt,” siger han.

“Et skoleeksempel på sexisme”

Politikens fødselsdagsportrættet ”I modvind bliver man stærk” af sangerinden Pernille Rosendahl, som fyldte 50 år i tirsdags, blev bragt i avisen mandag og ligger ikke online.

Til gengæld florerede kritikken af portrættet lynhurtigt digitalt. Blandt andet var Pernille Rosendahls søster, filminstruktøren Christina Rosendahl, hurtigt på Facebook.

”Teksten er et skoleeksempel på sexisme og fremviser flere klassiske strategier for nedgørelse på baggrund af køn,” lyder det i opslaget.

Det har i skrivende stund 3.500 likes og 1.400 delinger.

På Twitter var der også massiv kritik, blandt andet fra SF-formand Pia Olsen Dyhr, som kaldte det ”en ommer”.

Venstres politiske ordfører Sophie Løhde kaldte portrættet ”nedladende”.

Tirsdag meddelte chefredaktør Christian Jensen i Journalisten, at Politiken ville bringe en beklagelse. Den stod i onsdagsavisen i klummen ”Læsernes redaktør”.