search

Politiken Lokalaviser i ny offensiv

Lokale ugeaviser i Danmark er blevet usædvanlig hot stof, for økonomisk er de lidt af en guldgrube for de store mediehuse. Nu har Politiken Lokalaviser atter købt op. Denne gang i Jylland.

Lokale ugeaviser i Danmark er blevet usædvanlig hot stof, for økonomisk er de lidt af en guldgrube for de store mediehuse. Nu har Politiken Lokalaviser atter købt op. Denne gang i Jylland.

Umiddelbart er de danske ugeaviser ikke forbundet med den store prestige. I hvert fald ikke udadtil. Men der er penge i bladene. Masser af penge. Og det ved de store danske mediehuse, som i øjeblikket kæmper en hård kamp om det lukrative marked. 

Siden 2000 har ugeavisen således været det printmedie med mest tryk på omsætning og oplagstal. Ugeaviserne når i stigende grad ud til alle danskere. 80 pct. af alle danskere læser i dag ugeaviser, viser seneste opgørelse fra De Lokale Ugeaviser, og i alt omdeles der ni millioner ugeaviser hver uge.

Markedet har traditionelt været delt mellem Berlingske Lokalaviser og Politiken Lokalaviser, men siden sidste år er mediehusene begyndte at udfordre hinanden på de samme markeder. 

Samtidig er de to bladhuse begyndt at opkøbe stadig flere eksisterende titler for at få et endnu større marked. Politikens Lokalaviser har eksempelvis udvidet forretningen til Sverige. Og i dag kan Politikens Lokalaviser så melde om endnu en erobring. Dennne gang i det jyske.

Mediekoncernen har således erhvervet aktierne i Ugeavisen for Hammel og Omegn A/S, der er kendt som Favrskov-Gruppen, skriver Epn.dk.

Med aktierne følger Favrskov-posten, Lokalbladet, Cityposten og Ugenyt samt  Lokalavisen Skanderborg. Tilsammen bringer de fem jyske aviser antallet af danske ugeaviser op på 34 i Politikens Lokalavisers regi og et dansk ugentligt oplag på 1,1 mio. eksemplarer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen