search

Politiken-læsere klager over for store billeder

Billederne er for store, for mange og for upassende, klager Politikens læsere jævnligt, ifølge læsernes redaktør, Bjarne Schilling. »Jeg opfatter en avis som et tekstmedie,« skriver en læser. Læs svaret fra fotochef Thomas Borberg her.

Billederne er for store, for mange og for upassende, klager Politikens læsere jævnligt, ifølge læsernes redaktør, Bjarne Schilling. »Jeg opfatter en avis som et tekstmedie,« skriver en læser. Læs svaret fra fotochef Thomas Borberg her.

Læserne klager tit over billederne i Politiken. Og til forskel fra rettelser til artiklerne, så har de tit svært ved at bevare ro og ordentlig tone, når det er billederne, den er gal med.

Det fortæller Læsernes Redaktør, Bjarne Schilling, i et blogindlæg lørdag. Han beskriver en lang række klager.

»"Jeg opfatter en avis som et tekstmedie," skrev en fototræt læser i denne uge. Det gør jeg ikke. Billeder taler så stærkt et sprog, at det ville være forrykt ikke at bruge dem i avisen, og heldigvis bliver billeder taget alvorligt både hos os og i andre seriøse medier,« skriver Bjarne Schilling.

Det er normalt, at læserne klager over, at der er for mange billeder i Politiken, at de er for store, eller at indholdet er upassende. En læser klagede over en fotoserie, der viste unge mænd, der drak øl og festede.

»Læseren syntes, at det var noget svineri, og det mente alle hans bekendte også, meddelte han. En anden læser var vred, fordi billederne fyldte fire sider og dermed tog plads fra andet stof. En tredje mente, at vi generelt overdriver med vores billeder: Der er for mange, og de er for store. Den kritik hører jeg jævnligt,« skriver Bjarne Schilling.

Læsernes redaktør giver også ordet til fotochef Thomas Borberg. Han er ikke overrasket over læsernes reaktioner, men han kan oplyse, at billederne i avisen hverken er større eller flere, end de var engang.

»Jeg forstår godt, at læserne reagerer, for gode fotografier har en meget stor effekt på vores følelser. Vi vil lave en varieret avis, hvor læserne ikke ved, hvad der er på næste side. Dertil hører også billeder i varierende størrelse og med forskellige udtryk – hvoraf nogle er meget stærke. Især meget store portrætbilleder virker voldsomme på mange læsere. Andre roser den slags billeder, fordi de gør det muligt at gå på opdagelse i en personlighed. Billeder er i høj grad smag og behag,« siger Thomas Borberg.

Han svarer også på et af de seneste eksempler på et foto, der påkaldte sig mange klager fra læserne. Politiken havde lavet et særligt indstik under navnet Verdensbilleder med optryk af fotos fra World Press Photo. På forsiden stod en slagter med et afhugget tyrehoved.

»En læser ringede og var rasende, men hvis vi ikke beskrev virkeligheden, ville vi ikke passe vores arbejde. Når man slagter et dyr, kommer der altså blod ud,« siger Thomas Borberg.

Kommentarer
10
Kristoffer Holm Pedersen
20.10.10 11:06
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder
Det forekommer mig karakteristisk, at netop kernen i kritikken af Politikens billeder - at de tager plads fra tekst - slet ikke bliver behandlet, hverken af redaktøren eller fotochefen. I stedet taler man (udenom) om kunstneriske vs journalistiske, og passende vs upassende billeder. Og nøjes med at "afvise at der er kommet flere og større billeder i avisen" - selvom det vel er klart for enhver, at det netop er det, der er sket? Selv foretrækker jeg min avis teksttung. Billeder kan jeg se i TV.
Fremhævet af Journalisten
Bo Andersen
20.10.10 13:01
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder
Ja, og så fylder de så dejligt meget i disse sparetider, ikke sandt? Og bliv da endelig ved med at blæse på, hvad læserne mener.
Fremhævet af Journalisten
Palle Bruselius
20.10.10 21:25
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

Jeg mener nu ikke, at billederne generelt tager plads fra tekst. For det første supplerer tekst og billeder hinanden ganske fint. Man kan fortælle noget med fotografiet, som masser af linjer tekst aldrig kommer i nærheden af.

For det andet behøver Politiken jo ikke at ligne Information fra begyndelsen af 70'erne, hvor fotos kun lejlighedsvist forurenede en side.

Fremhævet af Journalisten
Lars Lindskov
21.10.10 06:03
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

Politiken er en fremragende billedavis og det har da intet at gøre med, at blæse på læserne, som Bo Andersen skriver. Fotochef Thomas Borberg fortæller jo netop også om tilfredse læsere, så det er i mine øjne ikke rimeligt, at sige man blæser på læserne - men jeg håber da bestemt Politiken til stadighed vil udfordre os læsere i både det skrevne og det visuelle sprog.

Kristoffer Holm Pedersen mener billeder kan ses i TV. Alle eye track undersøgelser viser, hvor stor betydning fotojournalistikken har for brugerne, så det argument kommer du nok ikke igennem med - heldigvis, men du kan da bruge tekst-tv....-:)

Til gengæld synes jeg ofte netop ikke man kan se billeder på TV - det er alt for meget billeder af talende TV-journalister, der fortæller hvad der sker. Don`t tell it - show it!

Udover det er TV2 åbenbart begyndt at slette TV optagelser, hvis optagelserne ikke lige passer statsministeren eller hans tidligere spindoktor - nuværende TV2 redaktør - jvfr. Politiken.dk i dag. Pinligt - så billeder kan åbenbart ikke ses i TV.....

 

mvh

Lars Lindskov 

Fremhævet af Journalisten
Kristoffer Holm Pedersen
21.10.10 08:52
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

@Lars: Overraskende synspunkt fra formanden for Pressefotograferne (hvis du altså er DEN Lindskov) :-) 

Det er helt fint med mig, hvis folk godt kan lide billeder i avisen. Min pointe var at spørgsmålet om billeder på tekstens bekostning ikke blev besvaret i blogindlægget.

Når det er sagt, synes jeg altid at jeg får mindre ud af min avis, hver gang der finder et 're-design' sted, der opprioriterer billedstof og design på bekostning af brødtekst. Jeg ved godt at undersøgelser viser, at det er billeder (og store overskrifter), der fanger læsernes interesse og drager dem ind i avisen. Det er der sikkert god kommerciel fornuft i. Men hvad nu hvis mit ønske som læser er så stor og grundig fordybelse i TEKSTSTOFFET som muligt? Er det så ikke fair at sætte spørgsmålstegn ved lidt for store billeder og lidt for lidt tekst?

Fremhævet af Journalisten
Jonathan Bjerg Møller
21.10.10 09:22
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

Nogle historier formidles bedst gennem tekst, andre gennem lyd, og andre gennem billeder - enten stil eller levende. 

Man kan stille spørgsmål ved kvaliteten og prioriteringen, men at sige at billeder tager plads fra tekst i en avis er i mine øjne det samme som at sige at et supermarked giver for meget plads til bananer fordi man selv kun kan lide æbler.

 Man kan jo bare vælge et andet supermarked hvis man er utilfreds med deres udvalg af frugt...

mvh

Jonathan 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Majbrit Krogh
21.10.10 10:59
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

"Alle eye track undersøgelser viser, hvor stor betydning fotojournalistikken har for brugerne, så det argument kommer du nok ikke igennem med..."

Eye track undersøgelser viser, hvad der fanger øjet - den siger vel i bund og grund intet om betydningen af hverken rubrik, foto eller tekst.

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
21.10.10 12:54
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder
Jeg bider i stedet mærke i, at Politikens læsere ikke klager over for store ord, hvilket omvendt synes at være tilfældet i andre medier!
Fremhævet af Journalisten
Allan Andersen
23.10.10 10:09
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

Kan vi ikke blive enige om at det gamle udtryk "Et billede siger mere end 1000 ord" dækker fint ?

Dog kan hverken tekst eller billede stå helt alene uden det vil tabe mening for de fleste læsere, sådan som jeg ser det.

Fremhævet af Journalisten
Benny Kühnell
24.10.10 17:26
Re: Politiken-læsere klager over for store billeder

Kunne man tænke sig at TV-Avisen kun var tekst? Nej vel? Ønsker man tekst og ikke billeder så læs en bog. Men, til en nyhedsavis hører der altså billeder til.

Vh. Benny Kühnell

Fremhævet af Journalisten