Politiken indfører betaling på nettet

Fra slutningen af året skal der være et loft over, hvor mange artikler du kan læse gratis på politiken.dk. »Vi synes, det er fair, at man betaler for en vare, som man bruger meget,« siger chefredaktør Bo Lidegaard. (Tilføjet 14.43: JP indfører også betalt indhold på nettet)

Fra slutningen af året skal der være et loft over, hvor mange artikler du kan læse gratis på politiken.dk. »Vi synes, det er fair, at man betaler for en vare, som man bruger meget,« siger chefredaktør Bo Lidegaard. (Tilføjet 14.43: JP indfører også betalt indhold på nettet)

Hvis du bruger politiken.dk lidt, skal det stadig være gratis. Men hvis du bruger politiken.dk meget, skal det koste penge.

Sådan er den nye strategi fra Politiken, som avisen selv beskriver på politiken.dk.

Modellen minder således meget om den, New York Times har valgt. Politiken begrunder beslutningen – som mange andre medier, der har indført betaling for indhold på nettet – med, at annoncer på nettet ikke alene kan finansiere kvalitetsjournalistik.

Fra slutningen af dette år skal det nye system være trådt i kraft på politiken.dk.

»Journalistik koster, uanset om det er på print eller i den digitale verden, og vi synes, det er fair, at man betaler for en vare, som man bruger meget. Vi har i mere end 125 år taget betaling for den trykte avis. Nu siger vi det samme på politiken.dk: Hvis du bruger os meget, koster det. Hvis du derimod har et forbrug, som ligger under grænsen for betaling, kan du frit benytte politiken.dk,« siger chefredaktør Bo Lidegaard til politiken.dk.

Det er endnu ikke afgjort, hvor mange artikler du kan læse gratis på politiken.dk, ligesom prisen heller ikke er fastlagt.

Men Bo Lidegaard slår fast, at det kun vil være en meget lille del af politiken.dk's læsere, der bliver ramt. Derfor forventer han heller ikke en nedgang i antallet af læsere.

»Vi har ikke låst os fast på hverken pris eller grænse for, hvor betaling indtræffer. Men vi antager, at jo mere man benytter sitet, desto mere parat er man til at betale for kvalitetsjournalistik. Vi taler dog om en meget lille del af politiken.dk's brugere, der vil blive berørt af brugerfinansiering,« siger Bo Lidegaard.

Journalisten.dk har tidligere skrevet om, at Politiken valgte at pille flere læserfavoritter ud af netversionen – så de kun var tilgængelige for papirlæserne. Det gjaldt eksempelvis kronikker og store baggrundshistorier. Du kan læse mere om den beslutning her.

Jyllands-Posten indfører også betalt indhold på nettet 

Også Jyllands-Posten barsler med en ny model for betalt indhold på nettet. Avisen vil dog ikke tage ved lære af New York Times, men snarere af franske Le Monde. Løsningen bliver, at der stadig vil ligge en stor mængde gratis indhold på JP.dk, men at der samtidig vil være unikt indhold, der skal betales for. Det skriver Mediawatch.

Jyllands-Posten indfører betalt indhold fra fjerde kvartal i år. Det vil også hos JP.dk være muligt at tegne et rent digitalt abonnement, så man har adgang til alt indhold fra netavisen uden at holde den trykte pendant.

"Vi tror på en månedlig ydelse, som man også kender det fra teleselskaberne, og så er det vores pligt at levere så attraktivt og interessant indhold, at brugerne vil blive ved med at abonnere," siger direktør Claus Hovge Andersen til Mediawatch.

Læs også Journalisten.dks interview med ansv. chefredaktør på Politiken Bo Lidegaard om den nye betalingsmur. Her fortæller han bl.a., at betalingsmuren bliver rejst om politiken.dk i tredje kvartal i år.

Og læs den kritiske analyse af Politikens løsning fra DONA-formand Jon Lund.

(Afsnittet om Jyllands-Posten tilføjet 14.43)