Politiken går sammen med Der Spiegel og NRC Handelsblad

Et nyt europæiske medienetværk etableres i dag. Dagbladet Politiken indleder samarbejde med tyske Der Spiegel og hollandske NRC Handelsblad. (opdateret)

Et nyt europæiske medienetværk etableres i dag. Dagbladet Politiken indleder samarbejde med tyske Der Spiegel og hollandske NRC Handelsblad. (opdateret)

Ifølge en pressemeddelelse fra de tre avisudgivere er tanken, at nyhedsdækningen fra de respektive medier gøres tilgængelig på engelsk på hinandens hjemmesider.

Netværket har eksisteret siden august 2008 med Der Spiegel og NRC Handelsblad i spidsen. Nu føjes Politiken så til og bliver dermed det første skandinaviske medie, der tilslutter sig netværket:

"Med Politiken som medlem af netværket har vi fået en central partner, der bliver en vigtig kilde til nyheder fra Skandinavien," siger chefredaktør Wolfgang Büchner fra Spiegel Online.

På længere sigt er tanken at etablere et journalistisk netværk, der skal strække sig fra det nordlige Atlanterhav til Middelhavet og levere såkaldt "meningsdannende nyhedsformidling om de spørgsmål, der har betydning for Europa."

"Der er masser af informationer i omløb, men det, brugerne i stigende grad efterspørger, er troværdige oplysninger fra kilder, som de ved, følger strenge etiske regler. Det er præcis, hvad dette netværk vil give dem: Et overblik over, hvad der foregår i Europa fra nogle af branchens mest respekterede medier," udtaler chefredaktør Stig Ørskov, Politiken.

Samarbejdet begynder 12. januar 2009. De tre medier, der indledningsvis deltager, vil levere tophistorier fra deres respektive områder på deres engelsk- og nationalsprogede hjemmesider.

Hvert medlem af netværket vil på deres hjemmesider præsentere nyheder, politiske historier og featureartikler fra de andre medlemmer. Denne udvekslingsaftale er opbygget, så den øger trafikken og giver annoncørerne adgang til et langt større fælleseuropæisk publikum i et netværk af engelsksprogede websites, der samtidig lægger vægt på de enkelte deltageres nationale styrker.

"Vores tanke er at dele læsere og brugere på samme måde, som luftfartsselskaber deler passagerer," siger Wolfgang Büchner fra Spiegel.

Foruden netværkets indhold vil partnerne også forsøge at koordinere dækningen af større begivenheder i Europa, herunder også i form af et tæt samarbejde mellem deres journalister.

"Tag for eksempel det forestående valg til Europa-Parlamentet i 2009," siger NRC Handelblads internetredaktør Kees Versteegh.

0 Kommentarer