search

Politiken får kritik for spion-historie

Pressenævnet udtaler kritik af, at Politiken anklagede en tidligere journalist for at være spion. Kendelsen kommer en måned efter Politiken selv kritiserede EB og BT for at agere domstole.

Pressenævnet udtaler kritik af, at Politiken anklagede en tidligere journalist for at være spion. Kendelsen kommer en måned efter Politiken selv kritiserede EB og BT for at agere domstole.

Politiken har tilsidesat god presseskik. Det fastslår Pressenævnet, som har udtalt kritik af en historie, avisen bragte i maj. Historien handler om en mulig DDR-spion i Danmark, og Politiken identificerer spionen som den tidligere journalist Per Michaelsen på baggrund af to anonyme kilder. Men den går ikke, skriver pressenævnet i den meddelelse, som Politiken er blevet pålagt at bringe i dag:

"Pressenævnet finder, at Politiken har tilsidesat god presseskik ved at viderebringe rygtet. Den alvorlige beskyldning er ikke dokumenteret i hverken Politikens artikel eller over for Pressenævnet," står der i meddelelsen.

Startede i BT
Historien om DDR-spionen startede i BT i april, hvor koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis fortalte, at han havde fundet et dokument der pegede på, at en dansk statsborger havde været spion for DDR, og at der var tale om en spion »i en helt anden liga« end dem man kendte til i dag. Han ønskede dog ikke at offentliggøre navnet, før at han kunne få oplysningen bekræftet fra en anden kilde.

Ifølge Politikens historie havde Thomas Wegener Friis dog alligevel fortalt, hvem den angivelige DDR-spion var til sin omgangskreds. To anonyme kilder sagde til Politiken at Thomas Wegener Friis havde fortalt, at der var tale om den tidligere Ekstra Bladet-journalist Per Michaelsen.

Sådan et rygte kan man dog ikke bringe videre uden stærkere dokumentation:

"Nævnet udtaler derfor kritik af Politiken for at bringe det meget skadelige rygte," står der i pressenævnets skrivelse.

Chefredaktør på Politiken Anne Mette Svane tager kritikken til sig:

»Når man får en pressenævnsafgørelse imod sig, er der ikke andet at sige end, at den tager vi til efterretning,« siger Anne Mette Svane til Joutrnalisten.dk.

Forhåndsdomme
For en måned siden var Politiken selv ude og udtale kritik af to andre aviser. Det skete i forbindelse med, at en far havde forsøgt at myrde sine to døtre på Rigshospitalet. Ekstra Bladet og BT identificerede manden som én, der har optrådt i populære tv-programmer, før han var blevet dømt for handlingen.

»Det er domstolene der dømmer, ikke medierne. De sidste dage har Ekstra Bladet og BT gået alt, alt, alt for langt. Selv før de bragte navne var der så mange oplysninger, at man kunne identificere manden, og det strider i hvert fald mod vores presseetiske regler her på stedet,« sagde Anne Mette Svane dengang til sin egen avis.

I dag fortæller hun til journalisten.dk, at man ikke kan sammenligne identificeringen af den mulige DDR-spion med identificeringen af den anklagede morder fra Rigshospitalet:

»Der er tale om to vidt forskellige sager, og det står jeg fast på,« siger hun til journalisten.dk på vej ud af døren og uden tid til at uddybe.

Kommentarer
2
Teddy Gehrke
18.09.12 12:53
Re: Politiken får kritik for spion-historie

Jeg hæfter mig ved mest ved denne sætning i Journalistens artikel: "Politiken identificerer spionen som den tidligere journalist Per Michaelsen ".

Man er altså journalist hele livet, til man dør. Så vidt jeg er ved, er Per Michaelsen fortsat sprællevende, og han skriver da også en del, selv om han ikke længere er på EB.

Og så hedder det i øvrigt ikke "var Politiken selv ude og udtale kritik", men "var Politiken selv ude at udtale kritik".

Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
18.09.12 12:57
Re: Politiken får kritik for spion-historie
Ved godt, at der er et "ved" for meget i min tekst.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen