Politiken dømt for injurier i sag om spion-anklage

Det hvilede på et for spinkelt grundlag, da Politiken i 2012 viderebragte en forskers mistanke om, at journalist Per Michaelsen skulle have været Stasi-agent, har byretten fastslået. »Når man tager en retssag, så er det, fordi man håber at vinde,« siger tidl. chefredaktør Bo Lidegaard, der skal betale 100.000 kr. i erstatning

Politiken og avisens tidligere chefredaktør Bo Lidegaard har gjort sig skyldig i injurier. Det fastslår Københavns Byret.

Sagen udspringer af en artikel fra 2012, hvor Politiken uden nærmere dokumentation viderebragte en historieforskers mistanke om, at journalist Per Michaelsen skulle have været Stasi-agent under den kolde krig.

Københavns Byret har dømt Bo Lidegaard til at betale en tort-erstatning på 100.000 kr. til Per Michaelsen samt 10 dagbøder af 1.000 kr. Men Bo Lidegaard slipper for den fængselsstraf, som Per Michaelsen også havde krævet i sit sagsanlæg.

»Når man tager en retssag, så er det fordi, man håber at vinde. Men nu har retten talt, og jeg tager dommen til efterretning. Nu vil jeg tage mig tid til at nærlæse dommen i sin helhed, og så vil vi tage stilling til, hvad der skal ske, og hvorvidt vi vil anke dommen,« siger Bo Lidegaard til Journalisten.

Byretten har lagt vægt på, at Politiken har fremsat en ærekrænkende sigtelse:

”Der hvilede på et for spinkelt grundlag og som sigtelsens alvor taget i betragtning ikke kunne anses for berettiget ud fra hensynet til pressens ytringsfrihed og mediernes funktion,” skriver Københavns Byret i en pressemeddelelse.

Retten har desuden lagt vægt på, at Bo Lidegaard var bekendt med, at koldkrigsforskeren hverken ville be- eller afkræfte identiteten på den person, som han mistænker for at have været Stasi-agent.

»At blive angrebet for noget, der kan give livsvarigt fængsel. Hvordan kan Bo Lidegaard finde på at trykke det uden nogen form for dokumentation?,« sagde Per Michaelsen under et af retsmøderne i sidste måned ifølge Ritzau.

»Per Michaelsen er en lettet mand. Han er glad for, at der er blevet sat punktum i sagen, og at han er blevet renset for beskyldningerne. Vi vil ikke anke sagen for at flytte nogle cifre på en tort-erstatning. Men hvis Bo Lidegaard anker sagen, så vil vi forsøge at få retten til at skærpe erstatningen,« siger Per Michaelsens advokat Jakob Lund Poulsen.

Det handler sagen om

”Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter”. Sådan lød overskriften i dagbladet Politiken den 26. maj 2012.

Her udråbte Politiken den 73-årige journalist Per Michaelsen til at være den mand, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis fra Syddansk Universitet mistænker for at have været en dansk storspion for den østtyske sikkerhedstjeneste Stasi.

Dermed skulle Per Michaelsen angiveligt have drevet et utroligt dobbeltspil. Han er selv blevet kendt for sine artikler og bøger om danskere, der har været hemmeligt i tjeneste for Stasi.

Thomas Wegener Friis rejste selv mistanken om en dansk storspion i BT i april 2012, men forskeren ville ikke sætte navn på, fordi han ikke havde tilstrækkelig dokumentation.

Men Politiken satte måneden efter navn på, fordi avisen havde opsnappet, at Thomas Wegener Friis havde røbet navnet over for to kolleger på Syddansk Universitet. Da Politiken bragte historien, ville Thomas Wegener Friis hverken af- eller bekræfte navnet Per Michaelsen. Du kan se en mere grundig beskrivelse af forløbet her.

I september 2012 kritiserede Pressenævnet Politiken for at publicere en så alvorlig beskyldning uden nærmere dokumentation.

Derefter anlagde Per Michaelsen en injuriesag mod Politiken med krav om erstatning på 300.000 kr. og en ubetinget fængselsdom til avisens daværende chefredaktør Bo Lidegaard.

Senest opdateret klokken 14.24 med kommentar fra Per Michaelsens advokat.