Politiken-anmelder går i kødet på World Press Photo

I en anmeldelse i Politiken beskylder den danske fotograf Nicolai Howalt udstillingen for at være en tilbageskuende lukket klub.

I en anmeldelse i Politiken beskylder den danske fotograf Nicolai Howalt udstillingen for at være en tilbageskuende lukket klub.

Der bliver uddelt verbale tæsk til det fine fotograf-selskab i Politiken. I går bragte avisen en anmeldelse af World Press Photo-udstillingen i Politikens eget hus. Den er skrevet af fotograf Nicolai Howalt, der mildt sagt ikke er begejstret for det, han kalder "melodi grand prix for pressefotografer".

For det første er der gentagelserne. Nicolai Howalt remser en række motiver op, som også er at finde blandt tidligere års vindere af den prestigefyldte fotografpris: En kvinde uden næse, et flyvende dødt menneske og et brændende faldende menneske er bare nogle af eksemplerne.

Men ifølge Nicolai Howalt er det ikke bare de specifikke motiver, der går igen på vinderne af World Press Photo. Det er selve måden at tage billeder på, som han er træt af.

"Nok fortælles der historier, og mange af billederne er stærke, de er godt set, gode kompositioner, spektakulære, følelsesladede og dragende og næsten lækre trods deres grusomme og ofte chokerende motiv. Men billederne er alle lavet over den samme formel," skriver han og langer ud efter jagten på de groteske motiver:

"At fotograferne laver æstetik og smukke kompositioner over rædslerne, hjælper det måske lidt på vej, men det er ekstremt overfladisk, og så kommer det til at ligne absurd teater. Der ligger noget indbygget usmageligt i at æstetisere disse hændelser, og desværre lever mange af billederne kun via deres chokeffekter," skriver Nicolai Howalt i anmeldelsen i Politiken.

Han efterlyser udvikling og nytænkning inden for pressefotografiet og foreslår, at billeder taget med mobiltelefoner af almindelige mennesker bruges mere aktivt. De er der på det rette tidspunkt og kan komme ind i lukkede verdener, hvor pressefotografer ikke har adgang.

"Det er tankevækkende, at en organisation som World Press Photo ikke mener, at den billedstrøm har en rolle at spille. Men jeg formoder, at de ikke er med på udstillingen, fordi de billeder ikke er lavet af rigtige fotografer, med den rigtige titel i den rigtige klub," skriver Howalt.