search

Politiken angrebet for at bruge Redox

Søren Espersen (DF) kritiserer Politiken for at bruge materiale fra researchgruppen Redox. I går kom det frem, at flere af gruppens medlemmer er blevet sigtet for ulovlig overvågning af højrefløjen.

Søren Espersen (DF) kritiserer Politiken for at bruge materiale fra researchgruppen Redox. I går kom det frem, at flere af gruppens medlemmer er blevet sigtet for ulovlig overvågning af højrefløjen.

Da Politiken for snart en måned siden kunne afsløre detaljer om et netværk på den yderste højrefløj, kom oplysningerne fra et helt andet sted i det politiske spektrum. Det var researchkollektivet Redox, der havde samlet oplysninger og givet dem videre til Politiken.

Men nu viser det sig, at mindst én af hovedkræfterne bag gruppen er sigtet efter den milde terrorparagraf for ulovlig overvågning og indsamling af oplysninger om folk på højrefløjen. Det får nu flere til at kritisere Politikens brug af researchgruppen. Blandt andet Søren Espersen fra Dansk Folkeparti.

»Det virker tyndt. Jeg ville ikke bruge sådan et anløbent selskab, uden at anvende flere andre kilder. Det er pinligt for journalistikken som helhed. Man sætter Politikens troværdighed på spil på baggrund af det,« siger han i dag til Politiken.

Ansvarshavende chefredaktør på Politiken Bo Lidegaard mener ikke, at de nye oplysninger om Redox stiller materialet fra gruppen i et nyt og mindre positivt lys.

»Det kompromitterer ikke historien i sig selv, at den, der afleverer materialet, er en tvivlsom person. Udover Redox' egnen forsikringer, var der en kronologi i materialet og de sigtelser, der var rejst mod et Redox-medlem, der viste, at materialet i hvert fald ikke stammede fra den hacking, vedkommende er sigtet for. Vi var i godt tro og er det stadigvæk. Men det er klart, der gives ikke i sådan en verden 100 procents garantier,« siger Bo Lidegaard til Politiken.

Journalisten.dk interviewede Politikens graverchef John Hansen umiddelbart efter, avisen havde publiceret sine historier om højrefløjsnetværket. Her fortalte han, at han i starten var meget skeptisk over for materialet og også frygtede, hvor det kom fra.

»Vi må åbent sige, at der er en risiko for, at materialet er skaffet ulovligt. Men vi synes, historien er så vigtig, at det vejer tungere. Hvis det var historien om, at en skuespiller har skændtes med sin kone, så havde vi ikke bragt den,« sagde John Hansen dengang til Journalisten.dk.

John Hansen understregede, at Politiken kun havde bragt materiale, der var blevet efterprøvet. Men avisen havde tillid til researchgruppen.

»Vi har talt med REDOX over lang tid. Så får man også et indtryk af, om de arbejder seriøst. Jeg må sige, at de har virket enormt lødige. Når vi har spurgt efter mere dokumentation, har de skaffet det. Men principielt er det da et problem,« sagde John Hansen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen