search

Politiken afslører julefrokostdrink

"Fleecetæppet." Politiken.dk har afsløret et navn på en drink til DR Nyheders julefrokost i fredags.

"Fleecetæppet." Politiken.dk har afsløret et navn på en drink til DR Nyheders julefrokost i fredags.

Politiken.dk dokumenterer sin historie via en mail fra DR Nyheders barchef, Claus Buhr, der også er studievært:

"Claus Buhr skriver i en mail til nyhedsjournalisterne, at årets hit allerede er fundet, nemlig drinken "Fleecetæppet" (…). Navnet spiller på de cirka 125 fleece-tæpper fra Ikea, som er uddelt til de journalister, der arbejder i det utætte nyhedshus i DR Byen."

Sikken frisk tilgang man på Rådhuspladsen har til andre mediers interne korrespondance.

Artiklen får mig dog til at komme i tvivl om Politikens redaktionelle linje i forhold til at referere interne diskussioner og mails. Da vi her på Journalisten i begyndelsen af november skrev om Politikens intense og seriøse interne debat om avisens redaktionelle linje, fik vi efterfølgende verbale tæsk. Ansvarshavende redaktør Tøger Seidenfaden udtalte sig med stor alvor til Berlingske Tidende om, at intern debat bør holdes internt.

Ikke mindst flere af Politikens medarbejdere var stærkt forargede. Der var tale om journalistisk dovenskab af værste skuffe. Medarbejdere sidestillede i ramme alvor referater af intern debat med aflytning og skjult kamera – "den dybdeborende journalistiks tungeste skyts", som kun måtte bruges til "afsløring af magtmisbrug begået af folk, der forvalter andre menneskers penge og skæbne på et politisk mandat eksempelvis".

Det er selvfølgelig noget vrøvl, fordi der er enorm forskel på ulovlig aflytning og så muligheden for, at pressen bruger lækkede informationer. Så jeg kan ikke blive forarget over Politikens sjove lille historie. Kun forundret.

Navnet på en drink til en julefrokost kaster vel ikke lys over magtmisbrug? Der er ikke engang tale om en engangsforeteelse fra Politiken.dk’s side. Også historien om, at medarbejderne frøs i DRs nye bygninger og fik udleveret tæpper, byggede på en intern mail. En interessant historie, men var der tale om magtmisbrug?

Sagen rejser nogle spørgsmål til ansvarshavende redaktør Tøger Seidenfaden. Må Politiken.dk i sin redaktionelle linje være langt mere tabloid og hårdtslående end papiravisen? Har Politiken.dk afsøgt alle muligheder for at få DR-folk til at gå til citat, før man bruger det, man på Politiken åbenbart selv betegner som en "ekstraordinær researchmetode"? Findes der en nedre grænse for, hvor små emner må være, før man bruger interne mails?

Eller er der bare tale om god gammeldags dobbeltmoral? /

Jakob Elkjær, redaktør Journalisten

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen