»Vi har været for kække,« siger Polfotos redaktionschef Torben Bille. Efter henvendelse fra Journalisten nedsætter billedbureauet prisen for distribution af gratis PR-billeder til et 'håndteringsgebyr'.
UPS. 675 kroner plus moms. Det er, hvad billedbureauet Polfoto har faktureret Journalisten for et foto af Prins Joachim, der ser på Danmarks første øko-bil på Flyvestation Værløse. Billedet blev taget i maj i år af free-lance-fotograf Thomas Tolstrup, som solgte distributionsrettighederne til Dansk Shell.
Billedet er et ud af otte PR-billeder, som Polfoto havde tilladelse til at videreformidle uden fortjeneste i forbindelse med begivenheden. Det oplyser informationsmedarbejder Line McMonagle fra Dansk Shell.
Alligevel ligger billedet stadig på Polfoto. Polfoto tjener oven i købet penge på billedet, selv om det ikke var en del af aftalen. Polfoto har nemlig indtil for nylig taget den samme pris for PR-billeder som for alle andre billeder i bureauets billedarkiv.
Freelance-fotograf Søren Svendsen modtog i sommer en opgørelse og en check på 50 procent af fortjenesten for et billede af Roskildes borgmester Bjørn Dahl. Politiken havde købt billedet af Polfoto i foråret og brugt det i et tillæg om folkeskolen.
Det undrede Søren Svendsen, at Polfoto sendte ham penge for billedet af Bjørn Dahl, for han har ingen kontrakt med bureauet, og borgmester-billederne havde han i øvrigt solgt til Roskilde Kommune som PR-billeder.
Søren Svendsen foretog en søgning på www.polfoto.dk for at se, om også andre fotografers PR-billeder var til salg hos billedbureauet. Ud af omkring ti fotografkolleger havde de fire et eller flere PR-billeder liggende i Polfotos billedbase.
Polfotos ledende redaktionschef Torben Bille bekræfter, at der er mange PR-billeder på Polfoto. Ifølge ham er det helt almindeligt, at virksomheder sender PR-billeder til Polfoto for at få dem udbredt så vidt som muligt. Når det sker, lægger Polfoto billederne til salg på sin søgedatabase.
»Når vi får et PR-billede tilsendt, forbeholder vi os ret til at sælge det videre, fordi vi har en fornemmelse af, at det er motivet fra den arbejdsgiver, der har sendt billedet til os,« forklarer han og tilføjer, at han mener, fotograferne burde blive bedre til at få afklaret kontraktforholdet til deres arbejdsgiver.
Den praksis er imidlertid stærkt kritisabel og i værste fald på kant med Ophavsretsloven, mener jurist i Journalistforbundet Christian Dølpher.
»Et billedbureau må som udgangspunkt ikke tage penge for et PR-billede, som det blot videreformidler. Kun hvis bureauet og leverandøren har en klar aftale om videresalg, og leverandøren har rettighederne til videresalg, må bureauet tjene penge på et PR-billede,« siger Christian Dølpher.
Ophavsret er Polfotos kerneområde, og derfor mener juristen, at det er Polfotos ansvar at kontrollere, at der er klare aftaler om rettigheder for både fotografen, fotografens arbejdsgiver og billedbureauet.
Hos Polfotos konkurrent Scanpix står proceduren omkring PR-billeder i kontrast til Polfotos. Administrerende direktør Niels Hjerrild forklarer til Journalisten:
»Vi lægger ikke PR-billeder til salg, medmindre en virksomhed direkte beder os om det, og vi er sikre på, at virksomheden har overtaget retten fra fotografen til at distribuere og sælge billedet. Hvis vi er usikre på, om vi må distribuere et PR-billede, sletter vi det.«
Efter henvendelse fra Journalisten vil Polfoto nu ændre sin praksis vedrørende PR-billeder. Torben Bille medgiver, at salgsprisen for PR-billeder er for høj. I stedet for at tage fuld pris for PR-billeder vil Polfoto indføre et noget lavere »håndteringsgebyr«.
»Vi er godt klar over, at det måske har været ubetænksomt, lige kækt nok, at tage et gebyr, som kunne forveksles med et honorar for et billede. Vi har diskuteret med os selv, om den praksis, vi hidtil har fulgt, er rimelig, og vi er nået frem til, at det er den nok ikke. Det er mere rimeligt, at vi laver et håndteringsgebyr,« siger Torben Bille. Han bedyrer, at Polfotos høje priser for de gratis billeder ikke er fastsat i ond tro, og han understreger, at priserne stammer fra tiden, før han selv tiltrådte i begyndelsen af 2004.
Redaktionschefen vil ikke ud med, hvad »håndteringsgebyret« – altså prisen for, at Polfoto indekserer og distribuerer et billede – skal fastsættes til.
* Foto: Thomas Tolstrup
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.