search

Podcast: Svært at få sympati for advokater i elfenbenstårne

Hvis advokatbranchen vil vinde kommunikationskampen mod konkurrencemyndighederne, skal de ikke bruge de allerdyreste drenge til at afsende budskaberne. Sådan lyder det blandt andet i denne uges podcast ’Budskab’

Der bør åbnes for mere konkurrence i advokatbranchen.

Sådan kan en række anbefalinger fra Konkurrencerådet koges ned. Branchens særlige arbejdsvilkår skal udfordres, lyder det, og der lægges blandt andet op til at ændre på det faktum, at det i dag kun er advokater, der må eje advokatvirksomheder.

Men hvilke kommunikative kneb kan man tage i brug, når man som branche ikke bifalder, at myndighederne pludselig vil ændre på ens lukrative privilegier? Det diskuteres i denne uges ’Budskab’.

Styr uden om advokater i elfenbenstårne

Det gælder især om at skaffe sympati, lyder det fra de to eksperter i dagens ’Budskab’. Og derfor fungerer det eksempelvis ikke, når det er formanden for Advokatrådet, Peter Fogh, der går ud i offentligheden og siger, at man skal stå vagt om advokaternes uafhængighed af hensyn til retssikkerheden.

Sådan lyder det fra Mikael Baden, der er kommunikationsrådgiver og partner i kommunikationsbureauet FRIDAY.

”Det er et udmærket argument. Retssikkerheden er jo vigtig og grundlaget for det samfund, vi er en del af. Men den person, der udtaler sig, er partner i et af de helt store advokathuse. Man kan jo ikke lade være med at tænke, at han måske har andre interesser, som han også er ude på at beskytte. Nemlig sit eget afkast,” siger Mikael Baden.

Mikael Baden henviser til Konkurrencemyndighedernes undersøgelser, der viser, at indtjeningen blandt toppartnerne i de største advokathuse de senere år er steget i en rasende fart. På den måde tjener formanden for Advokatrådet i gennemsnit mere om måneden, end den gennemsnitlige dansker gør på et år, pointerer han.

”Det var måske bedre at høre fra en advokat, som ikke kommer fra de her elfenbenstårne i København K. En advokat med en anden indtjening og et tættere forhold til den enkelte dansker,” siger han.

Husk løbende kommunikation og drop Hell Angels-eksempler

Asbjørn Haugstrup er administrerende direktør og partner i kommunikationsbureauet Radius. Da han har Advokatrådet og Danske Advokater som kunder, kan han ikke udtale sig om den konkrete sag. Men mere generelt hæfter han sig ved vigtigheden i som branche at huske den løbende kommunikation.

”Hvis man glemmer at fortælle den grundlæggende historie om den samfundsværdi, man som branche bringer til bordet, så skal man genfortælle hele sin raison d’être (grund til at eksistere, red.), når nogle andre definerer spillepladen,” siger han.

”Det er en meget fin reminder til mange brancher om, at man er nødt til at have en relation til sine vigtigste stakeholdere og have en kommunikationsindsats, der minder dem om, hvad det er, man bidrager med til samfundet.”

Ifølge Mikael Baden er det også vigtigt at være varsom med, hvilke argumenter man bruger, når sympatien skal vindes. De skal nemlig ikke være for overdrevne.

”Fra Advokatsamfundet og Danske Advokater har man sagt, at det her kan åbne for, at Hells Angels ville kunne fungere som advokater. Når man kommer så langt ud, bliver det useriøst,” siger han.

’Budskab’ er Journalistens nye podcast om kommunikation med Line Ernlund som fast vært. Denne episode handler også om TV 2, og hvad der sker, når intern kommunikation bliver til ekstern kommunikation, som det er sket i sagen om den omdiskuterede dokumentar.

Og så handler den om kommunikationschefen i Norwegian, der ved en fejl sendte en mail til en journalist på Ekstra Bladet. En mail, der skulle være sendt til en kollega med samme fornavn.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen