Podcast skal ramme vælgere, der ikke falder for Mettes makrelmadder

’Statsministeren Spørger’ henvender sig til storbyvælgere, der ønsker mere fordybelse end et SoMe-opslag fra Mette Frederiksen, siger kommunikationsrådgiver Henrik Kjerrumgaard

Med ’Statsministeren Spørger’ kan Mette Frederiksen ramme en målgruppe af storbyvælgere, som gerne vil lytte til lange samtaler om tidens store spørgsmål, og som har sympati for, at Mette Frederiksen i podcasten tør give lidt af sig selv.

Det forklarer Henrik Kjerrumgaard, stifter af kommunikationsbureauet White Cloud og tidligere rådgiver for Margrethe Vestager.

Han ser podcasten som et supplement til Mette Frederiksens andre kommunikationskanaler.

”Mette Frederiksen rammer ikke vælgerne i storbyerne med et opslag på Instagram med makrelmadder. De vil til gengæld finde det interessant med en nysgerrig samtale om tidens store spørgsmål, hvor statsministeren også tør være lidt personlig,” siger Henrik Kjerrumgaard.

I podcasten ’Statsministeren Spørger’ har Mette Frederiksen gæster som Svend Brinkmann, Bente Klarlund og Rune Lykkeberg i studiet for at snakke ”nuanceret” om tidens store udfordringer og dilemmaer, for eksempel Europas sikkerhedspolitik, børns mistrivsel og Indiens rolle i klimadebatten.

Overraskende stor opmærksomhed

Henrik Kjerrumgaard hæfter sig ved, at podcasten ikke adskiller sig væsentligt fra Mette Frederiksens andre kommunikationskanaler, hvor hun taler direkte til vælgerne uden om de redigerede medier.

”Det mest overraskende er, at hun får så meget opmærksomhed ud af at lancere en podcast,” siger han.

Mette Frederiksen har selv forklaret, at podcasten er en mulighed for at vise andre sider af sig selv.

Men realiteten er, at hun i forvejen er kendt for andet end bare at være landets politiske overhoved.

”Hun har også forsøgt at vise andre sider af sig selv ved at fortælle om vinduespudsning og sine makrelmadder,” siger Henrik Kjerrumgaard.

I går forsikrede hun over for Journalisten, at podcasten ikke betyder, at hun bliver mindre tilgængelig for pressen. Men hun afviste heller ikke, at podcasten også kan handle om aktuelle sager.

Hvis der er en aktuel sag, hvor pressen synes, at du er for længe om at svare, kunne du så finde på at nævne sagen i podcasten?

”Nja, jeg har ikke tænkt, at podcasten skal være knyttet op til noget dagsaktuelt. Der kan være lidt overlap, men de emner, vi har fat i, skal gerne gå et spadestik dybere end det dagsaktuelle,” sagde hun.

Der er en plan bag

Podcasten er betalt af Socialdemokratiet, og den er ifølge Henrik Kjerrumgaard et eksempel på, at de politiske partier hele tiden leder efter kommunikationskanaler, hvor de kan tale direkte til vælgerne.

Podcastens formål er med andre ord ikke kun at gøre Mette Frederiksen klogere på tidens største udfordringer. Det er også at stille hende stærkere over for vælgerne.

”Selvfølgelig er der en plan bag. Det ville være underligt, hvis der ikke var. Det ville selv min mor og far gennemskue,” siger han.

Fordelen ved en podcast er, at man har mulighed for en mere løs snak end for eksempel på tv, og der er mere plads at boltre sig på end i et opslag på Instagram.

Udfordringen er, at der ikke er nogen garanti for, at der er lyttere, og så kan det med tiden blive svært at finde egnede gæster.

”Der er jo kun én Svend Brinkmann og én Rune Lykkeberg,” forklarer Henrik Kjerrumgaard.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right