search

Podcast: Hvad skal TV 2 gøre, når kommunikationen siver ud fra egne rækker?

Uenigheden på TV 2 om den nu droppede MeToo-dokumentar har forvandlet kommunikationen fra intern til ekstern. Ifølge eksperterne i ’Budskab’ er det vigtigt, at TV 2’s ledelse omfavner krisen. Selv om det gør ondt

”Alle gode gange tre.”

Sådan indleder vært Line Ernlund endnu en snak om TV 2’s MeToo-kommunikation. For tredje uge i træk er mediehuset omdrejningspunkt i Journalistens podcast ’Budskab’, og denne gang handler det om, hvilke udfordringer der opstår, når intern kommunikation pludselig – blandt andet ført an af en personlighed som Cecilie Beck – ikke længere er så intern.

Det hele startede ellers inden for TV 2’s egne mure. Ledelsen skrev i en mail til deres medarbejdere, at man havde besluttet at droppe en dokumentar om MeToo, da den i for høj grad handlede om TV 2. Det var ikke troværdigt at undersøge sig selv, lød det.

Herfra gik det stærkt. Medarbejderes protestmails blev lækket til pressen, tillidsmænd og ledelse måtte forklare sig i medierne, og en stor tv-personlighed som Cecilie Beck har offentligt stået på mål for utilfredsheden med ledelsens beslutning.

Kommunikationen bevægede sig altså langt væk fra mediehusets egne gange.

Men hvad er det gode råd, når intern kommunikation bliver ekstern, spørger Line Ernlund dagens to eksperter: Mikael Baden, partner i kommunikationsbureauet FRIDAY, og Asbjørn Haugstrup, der er administrerende direktør og partner i kommunikationsbureauet Radius Cph.

Helt utænkeligt at producere dokumentaren

Ifølge Asbjørn Haugstrup er ”det mest vilde” i sagen om den droppede dokumentar, at den nogensinde er sat i gang. Han nævner, at TV 2 står bag en lang række af skarpt skårede dokumentarudsendelser, hvor der rent journalistisk bliver gået langt. Blandt andet når der bruges skjult kamera til at afsløre, hvordan det ser ud bag facaden på plejehjem og i dagsinstitutioner.

”Det er jo i virkeligheden helt utænkeligt, at man skulle kunne producere en sådan udsendelse i samme genre med samme type af troværdighed – om sig selv. Det skulle have været stoppet fra starten. Det er det så blevet senere, og det ser jo frygteligt klodset ud,” siger han.

Asbjørn Haugstrup kalder det et godt eksempel på, hvad der typisk sker i sager om krisestyring. Krisen flytter sig fra at handle om det egentlige indhold til at handle om, hvordan man håndterer det.

På den måde bliver det nu håndteringen af TV 2’s værdier, der præger debatten, forklarer han.

Er værdierne på plads hos Jacob Kwon?

Mikael Baden har TV 2 som kunde og kan derfor ikke kommentere den konkrete sag. Men generelt mener han, at vejen frem i den type sager er at ”omfavne krisen”. Selv om det gør ondt.

For misforholdet mellem ledelsens beslutning og medarbejdernes reaktioner er for stort til lappeløsninger, og i stedet for at se det som en sag, der bare ikke vil dø, skal ledelsen i stedet se det som en sag, der ikke skal dø.

”Der er ikke nogen quick fixes, der gør, at det lægger sig ned igen. Så må man sige: Hvordan kommer vi styrkede ud af det her? Erkende, at der et langt og sejt oprydningsarbejde foran dem,” siger han. 

Konstitueret nyhedsredaktør Jacob Kwon har i medierne sagt, at TV 2 undersøger muligheden for, at et andet medie kan overtage de historier, der er kommet frem i processen med den nu kvittede dokumentar. Men er det egentlig smart for TV 2’s ledelse at fortsætte kommunikationen eksternt?

”De er nødt til at gå ind på den spilleplade, der er. Men man kan få fornemmelsen af, at ledelsen skal hales hen til den rigtige beslutning,” siger Asbjørn Haugstrup.

”Er værdierne på plads? Står Kwon det rigtige sted, eller bliver han møffet hen på den rigtige plads af det eksterne pres, som TV 2’s medarbejdere lægger?” siger han.

Asbjørn Haugstrup er i øvrigt enig med Mikael Baden i, at ledelsen skal vise, at de reagerer og omfavner krisen. Og ifølge Asbjørn Haugstrup skal det ikke virke, ”som om det hele er lidt oppe i luften”. Det er derfor også alfa omega, at TV 2 sørger for, at dokumentaren fortsætter hos et andet medie, mener han:

”Det må også stille medarbejderne tilfredse, for det er jo den interesse, de i virkeligheden formulerer først. Nemlig at det her skal undersøges og afdækkes, og det må trods alt være vigtigere, end om det er TV 2’s egen redaktion, der gør det.”

Denne episode af ’Budskab’ handler også om kommunikationschefen i Norwegian, der ved en fejl sendte en mail til en journalist på Ekstra Bladet. En mail, der skulle være sendt til en kollega med samme fornavn. Derudover diskuteres det, hvordan advokatbranchen vinder sympatien over på deres side i kommunikationskamp mod konkurrencemyndighederne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen