search

Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Kaosset var større end normalt på Panikdagen, siger praktikvejleder fra Journalisthøjskolen Pia Færing. Værst endte dagen for tv- og medietilrettelæggerne fra Mediehøjskolen, hvor kun knap halvdelen fik en praktikplads. (Opdateret 16.45)

Kaosset var større end normalt på Panikdagen, siger praktikvejleder fra Journalisthøjskolen Pia Færing. Værst endte dagen for tv- og medietilrettelæggerne fra Mediehøjskolen, hvor kun knap halvdelen fik en praktikplads. (Opdateret 16.45)

Panikdagen levede op til sit navn, da 300 studerende kæmpede om 265 praktikpladser i onsdags. Det store underskud af pladser skabte et historisk stort kaos, fortæller praktik- og karrierevejleder fra Journalisthøjskolen, Pia Færing.

»Det var den værste panikdag i min karriere. Der var et støjniveau på plus 50 procent, og folk stormede rundt på gangene med hovedet under armen. Der var en uheldig opførsel fra flere studerende, der var fulde og festede i stedet for at hjælpe deres medstuderende,« siger hun til Journalisten.dk.

Den foreløbige status efter første søgerunde er, at 26 studerende mangler en plads, mens der stadig er ni ledige pladser. Dog med det forbehold at nogle pladser kan være besat, uden uddannelserne har fået besked, siger Pia Færing.

Panikdagens store taber er tv-medietilrettelæggeruddannelsen, der for første gang havde studerende med på Panikdagen. Kun otte ud af 17 studerende fik en plads. Ifølge Pia Færing skyldes det, at de studerende ikke var ordentlig forberedt på, hvordan Panikdagen fungerer.

»De sad pænt og ventede, men sådan fungerer den dag bare ikke. Og slet ikke i onsdags,« siger hun.

Den tilbageholdende stil gjorde, at tv-medietilrettelæggerne simpelthen mistede pladser til de almindelige journaliststuderende.

»Vi skal have lært dem at være lidt mere fremme i skoene. Og så skal vi have lært dem at skrive bedre ansøgningerne,« siger Pia Færing om tv-medietilrettelæggernes fremtid på Panikdagen.

Blandt de medier, der stadig har ledige pladser, er ATP, Dansk Byggeri, Vestas, Komputer for alle, DGI og Sjællandske Medier.

»Det er gode, ordentlige praktikpladser, som skal besættes, før jeg vil gå ud at presse markedet til at åbne flere pladser,« siger Pia Færing.

De studerende, der har været uheldige og stadig mangler en praktikplads, har et nogenlunde ens søgemønster, fortæller Pia Færing. Det er primært studerende, der har søgt tv-stillinger eller de store dagblade.

»Der er bare ikke så mange tv-stillinger, så hvis man smider alle sine lodder i dén retning, så er man bare mere sårbar,« siger hun.

Lederen for tv- og medietilrettelæggeruddannelsen Nikolaj Christensen synes ikke, Panikdagen var entydigt negativ for hans studerende.

»Vi fik mobiliseret en del pladser inden Panikdagen, så den del er gået godt, men flere af de studerende synes, det var en hård tørn på Panikdagen, og der skal vi have bedre, fælles forberedelse inden næste gang,« siger han til Journalisten.dk

De tv- og medietilrettelæggerstuderende, der søgte praktik på Panikdagen, er allerede i praktikstillinger nu. Derfor kom de ikke samlet fra et skoleforløb, og uddannelsen havde derfor sværere ved at forberede dem samlet.

»Vi kendte alle de skrevne regler, men der var nogle ting, vores studerende ikke var klar over. For eksempel var der nogle, der var for længe om at slå til,« siger Nikolaj Christensen.

De studerende, der stadig mangler en praktikplads, skal nu til at sende uopfordrede ansøgninger, men Nikolaj Christensen ser fortrøstningsfuldt på det.

»Der er mange steder, der har en praktikant nu, som ikke var med på Panikdagen. Det er meget muligt, at de gerne vil have en praktikant igen,« siger han.

Journalisten var tilstede på Panikdagen, og her kan du se, hvordan det foregår, når Jyllands-Posten skal udvælge praktikanter

Kommentarer
24
Christopher H. Thuesen
04.05.10 09:20
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

"De sad pænt og ventede og sådan fungere det bare ikke". Er en sætning der lyder forkert i mit hoved. Det burde da fungere sådan. Der er jo pinligt for menneskeheden at se jounalisterne rende rundt og råbe og skrige som grise på narko, og ikke mindst for Tv- og medietilrettelæggerne (Tvm) at miste praktikpladser til folk som ligner rødstegte tomater og opfører sig som hunde ved fodringstid. Jeg må indrømme, at jeg er pinlig over journalisterne og deres opførsel.

Derfor er det også fint at de stukne grise fik de ellers Tvm adresserede pladser, jeg mener, hvis virksomhederne gerne vil have personer der opfører sig som børn, stresser rundt og generelt har det ultra vildt, skal de ikke vælge tvm'erne.Derimod, hvis de vil have nogle afsondrede, fornuftige og rolige mennesker, der kan og gider prioritere stressen, lave nyskabende videoer og brænder for digital formidling skal de vælge tvm'erne.

Journalisterne burde tage ved lære af tvm'erne, og tage det mere roligt. Der er ingen grund til at dø før tid hvis man kan undgå det, og det så ikke særligt sundt ud det journalisterne havde gang i.

Hvad vil man helst, at 300 mennesker løber forvildet rundt, braser ind og ud af døre, råber og skriger, græder og griner eller, at 300 menneker sidder og chiller, hyggesnakker, måske knapper en enkelt pils mens andre deler en sodavand?

For mig at se er det Tvm'erne der har fat i den  lange ende og ikke journlisterne. 

En anden ting er, at vi bliver uddannet til at lave videoproduktioner, så det er klart at vi udelukkende søger praktikpladser hvor dette er at finde. Når så journalisterne kommer ind med deres fettede blyant og den pre-ridsede notesblok(den skal jo se brugt ud) og snupper en plads for næsen af en tvm'er, er det ikke Tvm der har fået et nederlag, det er virksomheden.

Big up til folket fra Tvm, og big down til journlisterne. 

Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
04.05.10 13:04
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere
Haha, det er sjovt skrevet. Dumt, men også sjovt.
Fremhævet af Journalisten
Mads Kolby
04.05.10 14:46
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@Christopher H. Thuesen

Nu har jeg læst din kommentar tre gange uden at kunne holde masken. Ingen har påstået, at panikdagen fungerer perfekt, men du forplumrer din pointe med dine useriøse angreb på journalisterne. Det er simpelthen for dumt.

Panikdagen er en voldsom oplevelse. Man gejler hinanden op i måneder, og så er det overstået på en time eller to. De fleste kan heldigvis grine af det bagefter. Det var naturligvis bedst, hvis der var pladser til alle, men jeg synes ikke, man kan klandre folk, at de er fremme i skoene, når nu der ikke er.

Jeg var ikke til panikdagen i år, men min oplevelse fra sidste år var udelukkende positiv. Det var fedt at se, hvordan folk på min årgang arbejdede sammen for at hjælpe dem, der endnu ikke havde fået en plads.

Det kan være, at det er den kultur, I skal have fremavlet, når I ikke lige sidder og laver nyskabende video. Men der er jo altså også den mulighed, at virksomhederne ansætter journalisterne, fordi de rent faktisk synes, at de er bedre kvalificerede.

Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
04.05.10 15:07
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Kære Christopher

Når du vælger at gøre dit indlæg til en lang fornærmelse af de journaliststuderende, fjerner du fokus fra en ellers god pointe. Jeg tror ikke, du har ret i, at mediearbejdspladserne har mere lyst til at ansætte folk, der "sidder og chiller, hyggesnakker, måske knapper en enkelt pils, mens andre deler en sodavand." Det lyder mere som en beskrivelse af højskoledeltagere, end af målrettede og ambitiøse unge mennesker, som arbejdsgiveren kan forvente at se en dedikeret indsats fra. Men du skal ikke tage fejl af, at vi også meget hellere så, at praktiksøgningen foregik på en mere grundig og ordentlig måde, men det er desværre ikke vejen til en praktikplads i det nuværende system.

Det er nemlig ikke kun TVM'ere, der kommer i klemme på panikdagen. Jeg kan bruge mig selv som et eksempel på en journaliststuderende, der ikke var pågående nok og derfor havde en lorteoplevelse, første gang jeg søgte praktiksted. I sådan en situation giver det naturligvis ikke mening at skyde på de andre studerende. I stedet bør vi finde ud af, om det er ansøgernes strategi eller den nuværende praktiksøgningsprocedure, der er noget galt med. Du mener tilsyneladende, at det er proceduren, og de fleste journaliststuderende er formentlig enige og ville også foretrække en proces, hvor man ikke behøver spasse helt ud for at få en ordentlig praktikplads.

Det er naturligvis håbløst at tro, at man kan overbevise praktikansøgerne om, at de skal tage det mere med ro med det nuværende system. Jeg synes heller ikke, at TVM'erne bare skal hoppe med på vognen og kaste sig ud i et alt for langt og udmagrende positioneringskapløb. Jeg håber, jeres negative oplevelse kan sætte ny gang i diskusionen om, hvordan vi arrangerer praktiksøgningen. Hvis I er medlemmer af Journalistforbundet og KaJ, bør I få dem til at arbejde for et nyt praktiksystem.

Mvh Troels, journaliststuderende

Fremhævet af Journalisten
christian sehested
04.05.10 15:23
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@Christopher H. Thuesen

 Kan kun tilslutte mig kommentarerne fra d' herrer Thorsen & Kolby. Sjovt, men simpelthen for dumt. For nu at parafrasere. I øvrigt er jeg ikke helt overbevist om at det ligefrem er 'afsondrede' mennesker medierne søger. Men dig om det.

Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
04.05.10 16:14
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Jeg kan ikke genkende beskrivelserne fra Panikdagen. Men jeg har heller ikke været med før.

Jeg synes ikke, at SDU'erne opførte sig, som Pia Fæhring beskriver. De hjalp hinanden, og selv om følelserne nogle øjeblikke overgik fornuften, og fadøllet fandt vej til ganerne, så var det en fantastisk oplevelse at se, hvordan de, der allerede havde landet et job, hjalp dem, der endnu ikke havde. Velforberedte og målrettede...

Jeg ønsker TVM'erne bedre held næste gang. Det er altid svært at komme med en ny bagage, ingen rigtigt kender værdien af endnu. Men det kommer, når de første dygtige praktikanter har været igennem deres praktiktid og gjort god reklame for den nye vare.

Forhåbentligt lidt bedre reklame end den ovenstående;-)

Med venlig hilsen

Lene Rimestad

Fremhævet af Journalisten
Azadeh Ahadi
04.05.10 18:41
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Kære Christopher,

Jeg er TVM-studerende som afslutter min uddannelse til sommer. Jeg har været 1 1/2 år i praktik og var så heldig, at jeg som studerende på det første TVM-hold undgik panikdagen. Så jeg ved som udgangspunkt ikke, hvordan denne dag foregår.

Men jeg må dog sige, at jeg er godt skuffet over det billede, du tegner af os TVM'ere. Vi er en hel ny uddannelse, der skal ud og bevise, at vi kan noget, som journalisterne ikke kan. Det kommer hverken os eller uddannelsen til gode at svine kommende kollegaer og arbejdspladser til.

Mit råd til dig - Hold lav profil - hvis ikke for din egen skyld, så for os andre.

De bedste hilsner

Azadeh TVM06-10

Fremhævet af Journalisten
Rune Moesgaard
05.05.10 07:55
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere
@ Christopher H. Thuesen

Åhh ja, herlig læsning her fra morgenstunden. Velovervejede, fuldfede generaliseringer og udtalelser på vegne af ingen ringere end menneskeheden, der som bekendt ikke omfatter journalister.

- Jeg vil først og fremmest understrege, at jeg aldrig personligt har oplevet en gris på narko (men jeg har engang hældt vodka i et akvarium med skildpadder), og i øvrigt vil jeg også vove at påstå, at tomater er røde allerede inden man steger dem. Men ud over det, skal man jo være lavet af sten og sodavand for ikke at more sig over de generelle synspunkter du lægger for dagen...

Men ja, du har da godt og grundigt fat i den lange ende, kan jeg se på din temmelig relativt nuancerede analyse af panikdagen. Og ja, hvorfor skulle virksomhederne dog vælge folk som stresser, frem for folk, der i ophøjet ro laver nyskabende videoer og ellers bidrager til en højere gennemsnitslevealder? Vi er helt på samme side... For virksomhederne ville det være fremragende, hvis vi alle sad og knappede sodabajer op, for så at dele dem over en hyggesnak. På den måde kunne vi være en grå og ensrettet masse, hvor virksomhederne trygt kunne udvælge tilfældigt, uden at nogen bliver forfordelt, som nu åbenbart TVM'erne har oplevet at blive det. Ja, man må jo gå ud fra, at du har vendt dine holdninger med de andre TVM'ere, når du nu taler på vegne af dem... Og selvfølgelig også menneskeheden...

- Næste gang jeg møder menneskeheden henne ved slikket i Rema1000, hvor menneskeheden tit står og kigger på konfekt, vil jeg da helt klart undskylde på vegne af den danske journaliststand, som jeg jævnligt møder på loppemarkeder, hvor vi køber fedtede blokke og ridsede blyanter. Eller også var det omvendt?!

 

@ Pia Færring:

Det var min første panikdag, så jeg kan ikke sige om det var værre i år, i forhold til tidligere år. Men jeg kan da i stedet fremhæve, at jeg ikke så et eneste eksempel på utilstedelig opførsel. Folk hjalp hinanden, der blev ikke set skævt til de få som ikke fik plads, og stemningen blandt praktikansøgerne på tværs af uddannelserne var god. Der er selvfølgelig den mulighed, at jeg bare ikke var de steder hvor tingene kogte over. Eller alternativt, var det mig selv som var så højtråbende og beruset af gammel dansk og wienerbrød, at al anden adfærd omkring mig fremstod eksemplarisk... Det er nok det sidste, jeg er jo journalist...

Venligst

Rune Moesgaard

 

Fremhævet af Journalisten
Christopher H Thuesen
05.05.10 09:29
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Det glæder mig at I alle ser og forstår det humoristiske i mit indlæg. Indlægget er ikke en udstilling af journalisterne, jeg tror måske bare at nogle gennemgår en midlertidig metamorfose på Panikdagen, som jeg uheldigvis har været vidne til.

Men det har da skabt en lille debat igang, som formålet også var. Det hænder at userøsiteter skaber debat om noget seriøst. Det skal understreges at jeg ikke udtaler mig på vegne af min uddannelse eller på venge af mine medstuderende, men på vegne af mig selv.

 Mvh

Christopher 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Nicholas Rindahl
05.05.10 10:13
I så fald er du ikke sjov.

Hvis det du skrev om journaliststuderende skal opfattes som morsomheder, synes jeg sgu ikke du er særlig sjov.

Du kan have ret i, at pankidagen er konstrueret på en måde, der fremmer stress og hård kamp om pladserne, og det er du i din gode ret til at kritisere. Men at rette angrebet mod de journaliststuderende og deres succes, lugter langt væk af bitterhed over egen fiasko.

Nichola

Fremhævet af Journalisten
Rune Moesgaard
05.05.10 11:21
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Christopher H. Thuesen 11:29:

Jeg ser intet humoristisk i dit indlæg, udover måske det ufrivilligt morsomme. Du er generaliserende, påståelig og ukonstruktiv. Og hvis du reelt er af den opfattelse, at et dumsmart og unuanceret indlæg fra hvad der allermest ligner en mavesur studerende, som ikke fik sig en praktikplads, er måden at starte en konstruktiv debat, så tror jeg, at du er på afveje.

Der er jo ikke megen debat i, at folk over hele linjen tager afstand fra hvad du skriver.

Mon du havde skrevet samme oplæg, havde du fået dig en plads? Det kan man jo gisne om. Men indtil du i det mindste har lagt den ukonstruktive påståelighed på hylden, kunne det være, du skulle stikke lakridspiben ind. Og måske i samme øjeblik overveje den mulighed, at det ikke er alle os andre, inklusive virksomhederne, du skal rette din kritik mod... Det var trods alt ikke på selve panikdagen at ansøgninger skulle skrives, hjemmesider laves eller mediehuse besøges... Og det lykkedes da trods alt en del af dine medstuderende at finde pladser... Men de opførte sig måske også som sultne hunde ved fodringstid?

Fremhævet af Journalisten
christian sehested
05.05.10 12:28
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Nu oplyser det kære google rent faktisk at det lykkedes for hr. Thuesen at finde sig en praktikplads. På den ganske udemærkede kulturinstitution Statens Museum for Kunst i øvrigt.

Om det så var førstevalget - eller om den ønskede plads gik til en stukken, stegt tomatrød, og ikke tilstrækkeligt afsondret journlist med en fettet blyant og et narkoproblem - det melder google intet om.

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
06.05.10 13:58
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Journalisten & Pia Færring

Når I citerer Pia Færring for fremtiden bedes i gøre det klart, om PF udtaler sig som overordnet for alle praktikanter, altså både fra RUC, SDU, DJH & TVM eller kun for hendes egne studerende fra DJH. Pia Færring sidder med to kasketter og som I kan læse ud af kommentarerne til denne artikel, så er SDU'erne langt fra enige. Vi har alle fået pladser og har hjulpet hinanden frem til resultatet. Vi havde aftale om, at vi først drak øl, når man ikke kunne hjælpe hinanden mere og i det tilfælde, så foregik det i fredagsbaren og ikke blandt alle andre. Derfor er det kritisabelt, at Pia Færrings citater står som om, at det er generelt for alle studerende og ikke kun DJH'erne.

Jeg tror artiklen havde set helt anderledes ud, hvis man havde spurgt SDU's praktikantvejleder.

Sophie Bremer, SDU

 

Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
06.05.10 16:09
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Sophie,

Jeg regner med, at det er Pia Færing, du hentyder til. Og jeg regner med, at det er dette citat, du hentyder til: "Der var en uheldig opførsel fra flere studerende, der var fulde og festede i stedet for at hjælpe deres medstuderende."

Færing har altså oplevet at studerende har opført sig uheldigt. Jeg var selv på skolen den dag, og jeg oplevede godt nok ikke de fulde folk, Færing hentyder til - men har hun set det, tror jeg hende gerne.

Men hvordan hun skulle kunne skelne mellem DJHere og SDUere i panikhelvedet, kan jeg ikke gennemskue. Det er altså ret svært at se forskel på de to uddannelsessteders studerende. Og vist også lidt ligegyldigt, er det ikke? 

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
06.05.10 16:47
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Det er blandt andet det citat og rubrikken, men også mere generelt. Der er flere artikler på journalisten.dk, hvor PF udtaler sig meget generaliserende, blandt andet om fordelingen af pladser i provinsen. Jeg synes, det vil klæde Journalisten.dk at specificere, hvilken kasket hun har på - det er vel ikke ligegyldigt at vide, hvem der udtaler sig om hvad, og på hvilken baggrund 

 
Fremhævet af Journalisten
Torben Hansen
06.05.10 17:03
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Kristian

Det var sgu godt, at du lige fik pointeret det med Pia Færings navn. Vi sad jo alle og blev helt i tvivl, om det nu var Pia Færing med et r eller en helt ny Pia Færring, som Sophie Bremer bragte på banen. Fedt, at jeg nu ikke behøver google det for at finde ud af det. Tak for hjælpen med det, det er godt at se, at du lige får pillet et ellers sagligt og relevant indlæg i denne debat lidt ned.

Fremhævet af Journalisten
Elna Bruun
06.05.10 17:54
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Kære Sophie,

Jeg giver dig ret i din kommentar!  Især når udtalelserne ikke er helt korrekte. Vi er eksempelvis allerede på TVM blevet undervist i at skrive gode ansøgninger og derudover opfattede jeg heller ikke TVMerne som store tabere den dag. Blot som nogle spillere der ikke kendte de uskrevne og til tider utjekkede spilleregler.

Elna TVM  

Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
06.05.10 20:34
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Sophie, din kommanderende formulering skærer mig i øjnene, og derudover er dit indlæg en del af en mærkelig tendens. Højere oppe i denne tråd er der også en SDU-underviser, som føler behov for at påpege, at de omtalte studerende ikke kan have været SDU’erne, og i det nye nummer af Lixen bliver panikdagen fremstillet som en konkurrence mellem studierne, hvor mennesker i en ulykkelig situation uden praktikplads reduceres til at være statistisk grundlag for en SDU-”sejr”.

Jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at hævde SDU på den måde. I har åbenbart haft en god og social panikdag, så I bør kunne leve med, at det ikke er præciseret, om de omtalte studerende var fra SDU, JH eller RUC. Det andet er simpelthen for småligt. Jeg føler mig heller ikke ramt, når Københavns Politi efterlyser en ung mand i midt-20’erne uden at understrege, at den efterlyste ikke er journaliststuderende.

Det er rigtigt, at Pia Færing både udfylder rollerne som vejleder for de praktiksøgende på Journalisthøjskolen og sekretær for praktikudvalget/praktikkoordinator, men i artiklen er hun faktisk omtalt som ”praktik- og karrierevejleder fra Journalisthøjskolen”. Og uanset Pias kasketter og hvem, der har opført sig åndsvagt, ændrer det jo ikke på hendes opfattelse af, at det har været den værste panikdag i hendes tid. Det er sgu en ret væsentlig historie hendes lange karriere taget i betragtning og bør ikke gøres til en del af en barnlig, konstrueret konkurrence mellem studierne.

Tillykke med EB i øvrigt. Jeg håber, du får en god tid der.

Troels

Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
06.05.10 21:24
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Sophie Bremers udtalelser bør man måske kigge nærmere på - for hun skriver jo sådan set, at Pia Færing - i hendes øjne - er en praktikkoordinator, der skeler mere til DJH'ere end til SDU'ere (og sikkert også RUC'ere), når hun udfører sit job. Og det er jo en alvorlig sag, hvis SDU'ere føler sig underprioriteret.

Hvad jeg så selv synes om kritikken, kan man vist godt læse ud af mit tidligere indlæg.

@ Torben Hansen: Ja, jeg rettede en stavefejl. Når man staver noget forkert - og især når det er et navn - og navnet står korrekt stavet i rubrikken, så virker det simpelthen useriøst på mig. Det ved jeg, det også gør for mange andre læsere. Og det gør det helt stensikkert også blandt redaktionssekretærerne på Ekstra Bladet.

Så et lille rap over fingrene synes jeg egentlig er på sin plads.  

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
06.05.10 22:02
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Kristian

Det skriver jeg ikke. Pia Færing har to roller - en overordnet og en for DJH - og det kritiserer jeg på ingen måde. Jeg føler mig bestemt ikke underprioriteret. Ønsket er blot, at man gør det klart, så der ikke skal være unødvendig debat.

Fremhævet af Journalisten
Eva Kanstrup
06.05.10 23:24
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere
Et par tanker fra en TVM'er (beklager at det bliver lidt langt :)

Jeg kender en del journalister og journaliststuderende - bl.a. fra Vallekilde hvor jeg gik på hold med flere af dem. Siden er det hold blevet fordelt på alle fire uddannelser. Og jeg kan sige, at vi alle er meget ens. Vi er sådan ca. lige dygtige, lige rare og lige fremme i skoene. Og jeg tror, at det er repræsentativt for de fleste studerende på vores fire uddannelser.

Jeg udtaler mig i det følgende (og ovenstående naturligvis også) på egne vegne. Mit indtryk er dog, at en del af mine medstuderende er enige. Desuden er det mest bare fakta.

Vi er 38 i vores klasse, hvoraf kun 17 var med til panikdagen. Fordi alle de andre allerede havde en praktikplads - en håndfuld havde fra starten lange kontrakter, men langt de fleste har forlænget deres stilling. Syv af de 17 har været i praktik i udlandet (jeg selv inklusiv) og har derfor ikke forlænget. Vi kan altså godt skrive ansøgninger, gå til samtaler og (for)blive ansat. Alle, der har ønsket det, har fået forlængelse.

Det, en del af os har været utrygge ved, er, at vi ikke føler, at vi blev ordentlig forberedt. Selv for de journaliststuderende, som var med til panikdagen for første gang, har panikdagen altid været en realitet og noget man både mentalt og praktisk bliver lidt forberedt på af skolen og de ældre studerende. Vi fik derimod først at vide pr. mail den 10. marts, at vi skulle være med - ingen særlig kritik af det, jeg siger blot, at det var meget nyt. Mange vidste slet ikke, hvad det var. Jeg er overbevist om, at det næste hold TVMere vil være langt bedre forberedt på, hvad panikdagen er for en størrelse - for nu er det også en del af TVM-uddannelsen.

Selvom de stillinger, vi kunne søge, alle var fantastiske, så havde vi ikke mange opslag at vælge imellem og kæmpe for. Kun et par stillinger var rettet til os alene, og de resterende var stillinger, der var svære at få både for journalister og TVMere. Og så skal man huske, at det er svært at være en ny uddannelse - ingen TVMere er færdiguddannede endnu.

Nogle af disse kendsgerninger og fakta kunne være kommet bedre til udtryk i artiklen, derfor føler flere sig lidt ramt. Jeg fik selv en plads, som jeg er meget glad for, så dette er bestemt ikke udtryk for personlig bitterhed. Forøvrigt opfattede jeg (som de fleste andre) slet ikke, at folk drak sig fulde.

Jeg håber meget, at dette indlæg vil blive opfattet positivt af alle parter - intet andet har været min intention. Helst holdt jeg mig uden for, men det har været lidt hård læsning, så jeg føler, at en uddybning var nødvendig. Det var alt :)

Med venlig hilsen
Eva
Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
09.05.10 13:20
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Sophie

Nu bliver jeg sikkert perfid - men der må da være et eller andet, du er utilfreds med? Hvis det bare er manglen på en 100% præciseret titel på Pia Færing, vil jeg mene, at det er dig selv, der skaber en unødvendig debat.

@ Frølich

Jeg har først set Lixens dækning i dag, og jeg er helt enig i, at den skærer i øjnene. Jeg overvejede at kalde den usmagelig, men jeg vælger at nøjes med at bruge ordet 'barnlig'. 

Fremhævet af Journalisten
Lise Ipsen
12.05.10 18:11
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

Kære Troels

Som forfatter til den omtalte artikel i Lixen kan jeg ikke lade være med at yde et bridrag til debatten. Jeg forstår ikke helt din fortørnelse. Der er én faktuel fejl i artiklen. Da den blev skrevet havde 67 ud af 68 SDU'ere fået en praktikplads. Nu har alle. Det må betegnes som en succes for uddannelsen. Lixen skriver selvfølgelig, når det går godt, ligesom vi ville skrive, hvis det var gået knapt så godt. 

Venlig hilsen

Lise Ipsen, chefredaktør Lixen 


Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
12.05.10 19:33
Re: Pia Færing: Den værste Panikdag i min karriere

@ Lise,

Nok er jeg ikke Troels, men jeg blev også en anelse fortørnet, da jeg tilfældigvis så Lixens dækning af panikdagen. Grunden burde være soleklar for en chefredaktør: Samspillet mellem rubrik 'SDU sejrede' og underrubrikken, der sammenligner SDU med DJH (uden at samle DJH-tallet op i brødteksten) tegner da helt klart en rivalisering op. En rivalisering, som - når det gælder panikdagen -virker ret klodset og upassende, når nu det er et fælles problem for journalistuddannelserne, at der er alvorlig mangel på praktikpladser.

At næste opslag proklamerer, at Lixen 'twittede om kap' med DJHs panikavis anser jeg dog bare som et dårligt forsøg på at være morsom.

Fremhævet af Journalisten