search

Per Roholt vil være næstformand i DJ

Efter at Lars Werge i går meddelte, at han gerne vil være formand i Dansk Journalistforbund, har Per Roholt i dag meldt sit kandidatur som næstformand. »Jeg vil gøre os til et fuldt forbund for journalister og kommunikatører,« siger han

Spillet om, hvem der skal varetage ledelsen af Dansk Journalistforbund (DJ), er i fuld gang, efter at Mogens Blicher Bjerregård i går annoncerede, at han efter 16 år som formand ikke stiller op.

Nuværende næstformand, Lars Werge, har meldt sig som kandidat til formandsposten med en understregning af, at han ikke er kandidat til andre positioner – heller ikke som menigt medlem af hovedbestyrelsen. Han har opbakning fra den afgående formand.

I dag onsdag har Per Roholt, formand for DJ Kommunikation og medlem af forretningsudvalget, oplyst, at han stiller op som næstformand.

»Jeg stiller ikke kun op for at varetage kommunikationsområdet. Jeg vil gøre os til et fuldt forbund for journalister og kommunikatører. Vi har et hængeparti som forbund. Det skal være naturligt for os at være i samme forbund. Spørgsmålet er, hvordan får vi lavet en organisation, hvor journalisterne kan føle sig trygge, og hvor vi kan være alle sammen,« sagde han til hovedbestyrelsen.

Respekt for Lars og Villy

Per Roholt understregede, at han har »stor respekt for de andre kandidater, Lars (Lindskov, red.) og Villy (Dall, red.)«.

Den bemærkning kommer, efter at Lars Lindskov, formand for Pressefotografforbundet og medlem af forretningsudvalget, i går tilkendegav, at han med stor sandsynlighed stiller op som næstformand.

Lars Lindskov bekræftede over for Journalisten, at den markering stadig er aktuel, efter at Per Roholt havde meldt sit kandidatur.

Adresseringen til ”Villy” gælder Villy Dall, der på gårsdagens hovedbestyrelsesmøde tilkendegav, at alt er i spil, efter at Mogens Blicher Bjerregård har besluttet at stoppe.

Han påpeger, at der nu skal tages nogle dybe og alvorlige samtaler, så DJ får den rigtige ledelse i fremtiden. Og så længe det forløb er i gang, er han i princippet åben for at kandidere til alle poster – også formandsposten.

Mange genopstiller

Andre medlemmer af hovedbestyrelsen har tilkendegivet deres position.

Karen Hedegaard meddelte, at hun genopstiller:

»Det er spændende arbejde. Jeg har mere at byde ind med,« sagde hun på hovedbestyrelsesmødet.

Også Maria Becher Trier genopstiller, og det samme gør Mette Schmidt Rasmussen, Peter Thornvig og Allan Boye Thulstrup.

Mathias Bay Lynggaard, der som suppleant er blevet medlem af hovedbestyrelsen, stiller op.

Frederik M. Juel overvejer at genopstille.

Uden for den nuværende hovedbestyrelse markerede formand for Journalisterne Rasmus Mark Petersen at han stiller op.

Iben Danielsen, medlem af forretningsudvalget og tidligere formand for FreelanceGruppen, ved endnu ikke, om hun genopstiller.

 

Kommentarer
22
Sune Fischer
28.01.15 11:41
Ak ja - det kan kun blive
Ak ja - det kan kun blive spændende at se, hvilke nye faggrupper, de to skal få kapret til forbundet
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
28.01.15 11:46
Per Roholt som næstforformand
Per Roholt som næstforformand for danske journalister. Så mangler i kun at stifte et politisk parti og så er farcen komplet.
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
28.01.15 12:25
Per Roholt vil blive en god
Per Roholt vil blive en god næstformand. Han er én jeg har haft mange diskussioner med, og jeg vil sikkert få flere, hvis han bliver næstformand for DJ.

Men det er ved at diskutere, at vi kan bevæge os fremad, som fag og som fagforbund. Det er ved at være uenige, ved at se forskelligt på tingene, og ved at diskutere, somme tider så det gnistrer, at vi bliver klogere og kommer videre med vores opgaver. Feel-good-erklæringer, som ingen kan være uenig i, bringer os ikke videre.

Samtidig er det kun naturligt, at der også kommer til at sidde en ikke-journalist i DJs formandskab; ikke-journalisterne udgør faktisk flertallet i DJ.

En vigtig opgave for en næstformand er at rejse diskussioner, stille spørgsmål og prøve nye veje. DJ vil med Per Roholt få en næstformand, der kan det.

Dermed har jeg ikke sagt, at jeg ikke også ville støtte Per Roholt, hvis han valgte at stille op som formand. Jeg mener nemlig stadig at vi mangler at se en formandskandidat som rent faktisk har en politik, og som vil fortælle os andre, hvad den politik så går ud på. Men der er jo tre måneder til delegeretmødet.

Uffe Gardel, Berlingske
Fremhævet af Journalisten
Hanna Munkebo
28.01.15 13:08
Villy Dall, nej tak. Ikke i
Villy Dall, nej tak. Ikke i nogen som helst kapacitet i forbundet. Sorry.
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
28.01.15 16:07
alle disse gamle mænd...
alle disse gamle mænd...
Fremhævet af Journalisten
Frederik Johansen
28.01.15 17:04
Så kom da ind i kampen, Lene
Så kom da ind i kampen, Lene (eller andre, der ikke er en af "alle disse gamle mænd".
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
28.01.15 19:11
Kære Uffe

Kære Uffe

Du bidrager godt nok til underholdningen.

Her ser vi DJs mest begavede modstander mod KS-fusionen i en mere end kærlig omfavnelse med den største fortaler for fusionen.

Og ude på sidelinjen har vi så Lars og Lars stående og sige: Hvad har vi gjort forkert?

Men i alle tilfælde ved vi nu, at hvis ikke Lars Werge bliver DJ-formand, så vil han i ikke være menigt medlem af Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelse.

Og så har vi Villy Dall, der har gjort en flot indsats for at få bremset forringelserne af Offentlighedsloven.

Men er det nok til at blive næstformand i DJ - og ikke mindst til en månedsindtægt på 73.100 kr.?

Meget spændende - og fagligt engagerende.

Venlig hilsen
Bodil Rohde







Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
28.01.15 19:38
Lad mig svare, hvad jeg
Lad mig svare, hvad jeg allerede har svaret i dag på et lignende spørgsmål i en debat på Facebook:

Jeg anser fusionen for død og irrelevant og vil nødig have at folks standpunkt i akkurat den sag skal være det afgørende kriterium.

Der er også det rent praktiske hensyn, at eftersom stort set hele DJ-toppen var fælles om at støtte fusionen til den bitre ende, så bliver det svært at finde kvalificerede kandidater som også er fusionsmodstandere.

Endelig taler det i min bog faktisk til Per Roholts fordel, at han kæmpede for den fusion. Jeg husker TR-stævnet sidste efterår, hvor forbundsformanden og Roholt kæmpede temmelig alene for deres mere og mere kuldsejlede projekt. Jeg har mere respekt for folk der kæmper for deres synspunkt, end for folk, der som Lars Werge, dukkede sig og ikke sagde et ord om fusionen, da først de opdagede at den var i modvind. Men sådan er mit temperament nu.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
28.01.15 20:24
Kære Uffe

Kære Uffe

Tak for svaret.

Jeg synes også, at du har kæmpet godt og anstændigt.

Så i stedet for at støtte resterne af et formandskab fra et kuldsejlet projekt, som har været tæt på at splitte Dansk Journalistforbund, så synes jeg, at du selv skal stille op.

Dit syvpunkts-program er fremragende.

Det har udvikling og perspektiver og en stor faglig forståelse for alle medlemmer af DJ.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Esben Christensen
29.01.15 08:18
Jeg kunne godt tænke mig at
Jeg kunne godt tænke mig at vide:
Per Roholt er det fortsat din holdning, at fælleskassen i Journalistforbundet skal betale for efteruddannelse - og måske løn? - hvis ikke vi kan opnå ordentlige resultater i forhandlingerne med arbejdsgiverne?
Et Roholt-citat fra 2009 ridser klart en strategi op:
"Vi kan gøre to ting. Vi kan vente, til vi har fået overtalt arbejdsgiverne. Vi kan også sige, at det er akut og vigtigt, så vi betaler noget selv. Jeg synes det sidste".
https://journalisten.dk/en-million-dj-kroner-til-efteruddannelse
Fremhævet af Journalisten
Jytte Kjærgaard
29.01.15 09:17
Inden mændene bliver enige om
Inden mændene bliver enige om at fordele posterne i mellem sig, vil vi gerne opfordre interesserede kvinder til at melde deres kandidatur til både formands- og næstformandsposten.

Anne Poulsen, Pia Junø, Maggie Svarstad, Dorte Kofoed og Jytte Kjærgaard
Fremhævet af Journalisten
Frederik Johansen
29.01.15 10:13
Hej Jytte og rov. Er der ikke
Hej Jytte og rov. Er der ikke en af jer piger, der har mod på det?
Fremhævet af Journalisten
Jytte Kjærgaard
29.01.15 13:34
Kære Frederik,

Kære Frederik,
Vi kunne sagtens få øje på flere og mere kompetente, så det er ikke aktuelt. Der er rigtigt gode kvinder ude i det faglige miljø, som vi håber kan lokkes frem. Vi lover til gengæld at klappe og pifte!
Fremhævet af Journalisten
Morten Friis Jørgensen
29.01.15 14:57
Kvinder: Frem på banen!

Kvinder: Frem på banen!
Det ville være en katastrofe at få Per Roholt som andenmand på DJ's vigtigste tandem, som Lars Werge, formentlig også med min stemme, kommer til at styre fra og med delegeretmødet.
Lad os sammen bære en blandt vores mange dygtige og fagligt velfunderede kvindelige kolleger helt til tops! Så Lars Werge i den nye DJ-ledelse og alle vi andre nede på gulvet kan få gavn af fremsyn, udsyn og indsigt, også kønsmæssigt, så vi ikke ender med at blive værgeløse vidner til, at DJ skal trækkes rundt med fladt baghjul og Roholt hængende i sadlen med hånden på bremsen og øjnene rettet mod nærmeste nødudgang.
Til Jytte & Co: Er det nu også nok at klappe og pifte? Eller skal der både godt benarbejde og gode stemmer til?
;--))
Til Uffe: Gode indbyrdes diskussioner gør det ikke; det er holdninger og indhold, der tæller, og her sender Per Roholt generelt og set gennem mine briller DJ langt ind i en blindgyde.
Med kollegial hilsen
Morten Friis Jørgensen
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
29.01.15 19:19
Kære Morten Friis Jørgensen

Kære Morten Friis Jørgensen

Nu må du altså lige styre begejstringen.

Med Lars Werge som ny DJ-formand bliver freelancerne sendt helt ud på Herrens Mark, og her hjælper ingen kvindelige kolleger i DJs ledelse.

Det har vi skam allerede prøvet. Selvom vi har en nu tidligere formand for FreelanceGruppen, - som freelancerne havde store forventninger til, - siddende i DJs forretningsudvalg, så har er freelancernes lønaftaler ikke blevet forhandlet i flere år.

Venlig hilsen
Bodil Rohde



Fremhævet af Journalisten
Jens Ringberg
30.01.15 10:55
Kære Per Roholt,

Kære Per Roholt,
Tillykke med støtten fra Uffe Gardel. Den giver mig anledning til et spørgsmål: Anser du lige som Uffe fusionen for "død og irrelevant"?

Kære Uffe Gardel,
Vil du ikke (gen)overveje selv at stille op til posten som næstformand?

VH
Fremhævet af Journalisten
Ota Tiefenböck
30.01.15 12:56
Opbakning herfra: Vi skal
Opbakning herfra: Vi skal have Uffe Gardel på banen!
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
30.01.15 15:26
Uffe Gardel er efter min
Uffe Gardel er efter min mening også det bedste bud på en næstformand – og formentlig også på en formand.

Han har ikke bare et aktuelt, indgående og konkret indblik i, hvordan dårlige vilkår for det stadigt voksende antal freelancere skader fastansatte. Han kæmper efter min bedste overbevisning også bravt for at bidrage til at løse problemerne – både gennem konkrete handlinger i sin dagligdag og gennem politiske bidrag som f.eks. 7-punkts-planen.

I øvrigt er det tankevækkende, at Per Roholt på HB-mødet i slutningen af november 2014 stillede forslag om at forlænge fratrædelsesvilkår for formand og næstformand til et 9 måneders opsigelsesvarsel – blot 2 måneder før han selv meddeler, at han er kandidat til den ene af posterne.
Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
31.01.15 09:32
Hej Jens Ringberg - er en
Hej Jens Ringberg - er en fusion med KS død og irrelevant som du citerer Uffe for at sige? Nej - spørgsmålet om en fusion er hverken dødt eller irrelevant. En enig HB herunder også jeg står bag den nuværende strategi, hvor vi skal bruge de kommende år til at gøre os klar til at træffe en afgørelse. Jeg tror fortsat selv at en fusion vil gære os stærkere. Det er ihvertfald ikke tidspunket at afskære os fra muligheden.

Og så lige til Esben Christensen

Tak for citat fra 2008. Jeg mener fortsat det havde en betydning at vi dengang beslutteðvat gennemføre et forsøg med en pulje til efteruddannelse til de medlemmer, som ikke gennem deres kollektive overenskomster har adgang til efteruddannelse og svært ved selv at finansiere deres efteruddannelse. Men det var også rigtigt at stoppe puljen, da forsøget var slut. Efteruddannelse og kompetenceudvikling er først og fremmest arbejdsgivernes ansvar.


VH Per
Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
31.01.15 09:40
undskyld - Esben, der skulle
undskyld - Esben, der skulle have stået 2009. VH Per
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall, HB-medlem
02.02.15 13:26
Kære alle!

Kære alle!

I forlængelse af nedenstående og efter at have sundet mig oven på den noget overraskende meddelelse om, at Mogens med så kort varsel trækker sig som forbundsformand efter 16 år på posten, har jeg nu truffet min beslutning:

Jeg stiller IKKE op til hverken formands- eller næstformandsposten, men jeg vil søge mit HB-mandat forlænget.

Og jeg mener fortsat, at der er behov for, at vi i DJ tager nogle grundige diskussioner om, hvilket formandskab vi har brug for. Det er en af grundene til, at jeg har sagt ja til at gå ind i en arbejdsgruppe, som skal se på spørgsmålet om evt. begrænsninger i, hvor længe man kan være valgt i DJ.
Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
05.02.15 08:27
Hej Villy - stor respekt for
Hej Villy - stor respekt for din beslutning. Jeg havde gerne taget en valgkamp med dig, da jeg stadig finder det vigtigt, at DJ nu får en kommunikatør på næstformandsposten.