Det nye samarbejde mellem Metro International og Schibsted er blot begyndelsen på flere nye aftaler, siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk. Frankrig og Spanien står først for. Men også online vil der ske ting. (opdateret)
Dagens delvise salg af Metro Sverige til norske Schibsted er blot begyndelsen på en ny omfattende konsolideringsperiode på det europæiske mediemarked. Det forudser koncernchef i Metro International Per Mikael Jensen forud for dagens pressemøde i Stockholm om giganthandelen til 350 mio. svenske kr.
Over for Journalisten.dk erklærer han, at de seneste års mange lanceringer af nye gratisaviser i Europa er ved at være slut. I stedet vil vi se flere samarbejdsaftaler, lukninger og salg, som netop dagens aftale mellem Metro International og Schibsted:
»Jeg tror på, at på en del markeder i Europa – men også i Asien – vil det være unaturligt, hvis der ikke kommer en konsolidering af gratisavismarkedet. Det vil være i form af partnerskaber, lunkninger og lignende. Der er mange muligheder og modeller,« siger Per Mikael Jensen og tilføjer:
»Her i de seneste år har man jo haft fornemmelsen af, at alle ville have en gratisavis. Det var, som om at alle mediehuse skulle lancere deres egen udgave. Men den slags har jo sin levetid. Og der er vi kommet til en vending nu.«
Konkret forudser han, at Metro International sammen med Schibsted inden længe vil indlede lignende samarbejder i både Frankrig og Spanien.
»Schibsted driver jo gratisaviser i Frakrig og Spanien (20 Minutos, red.), og der kan man meget vel forestille sig, at vi sætter os ned og ser på, om vi også der kan gøre noget sammen på de markeder. Men der er intet konkret endnu,« siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk.
Han vil samtidig ikke udelukke, at Metro-koncernen kunne finde sammen med en partner på gratisavismarkedet i Danmark, men det er slet ikke så nærliggende:
»Hvis vi skulle lave et samarbejde i Danmark med nogen, kunne jeg forestille mig mindst otte mediehuse, vi kunne samarbejde med. Men i Danmark har vi en glimrende operation, som vi er godt tilfredse med, og som klarer sig godt – om end Metro har været mindre overskudsgivende det seneste år i Danmark.«
Det ny samarbejde med Schibsted forventer Per Mikael Jensen til gengæld kun er begyndelsen på et langt større samarbejde.
»Jeg havde det første møde med Kjell Aamot i slutningen af februar (koncernchef i Schibsted, red.). Og de møder, vi har haft, har vist, at vi har en forholdsvis ens kultur i de to koncerner. Og når man laver en sådan deal, som den her, så taler man jo allerede lidt bedre sammen – end hvis man slet ikke talte sammen. Så det er da klart, at vi nu skal se på, hvordan vi yderligere kan styrke hinanden.«
Ifølge Per Mikael Jensen er det mest oplagte for de to parter at gå sammen med nye online-satsninger:
»Schibsted er et af de stærkeste huse online i Europa. Og en af de strategier, som Schibsted har haft og været gode til, var at bruge deres aviser til at promovere deres online-aktiviteter. Derfor kunne det godt være, vi kunne gøre noget sammen online. Det er helt op til os nu, om vi kan finde nogle modeller. Men hidtil er de forhandlinger, vi har ført, gået ret hurtigt. Så jeg tror, det er muligt,« siger Per Mikael Jensen og nævner web-tv som et af de områder, man nu kigger på, og hvor man vil styrke i koncernens online-strategi.
»Vi har ressourcer på det område via MTG, og Schibsted har nogle fantastiske websites med utrolige besøgstal – særligt VG.no i Norge og Aftonbladet.se i Sverige. Så det burde give nogle muligheder,« erklærer Per Mikael Jensen.
Om indtægterne fra det delvise salg af Metro Sverige til Schibsted afviser han i øvrigt, at de alene skal bruges til at dække over tab.
»De 350 mio. kr. skal bruges fornuftigt. Formålet med det hele er jo at gøre aktieejerne glade. Og så må vi se, om vi kan finde på ting og sager, der yderligere kan styrke forretningen.«
Læs også: Schibsted køber sig ind i Metro.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.