Per Mikael: »Ny digital satsning på vej«

Metro International arbejder lige nu på en total omlægning af dets hjemmesider på globalt plan. Underholdning og indhold fra andre medieselskaber er på vej, oplyser topchef Per Mikael Jensen til Journalisten.dk.

Metro International arbejder lige nu på en total omlægning af dets hjemmesider på globalt plan. Underholdning og indhold fra andre medieselskaber er på vej, oplyser topchef Per Mikael Jensen til Journalisten.dk.

Prøv lige at tjekke den spanske netudgave af Metro ud. Klik dernæst videre til Frankrig, og inden længe kan du også få syn for sagen på den svenske version.

De tre lande er nemlig lige nu en slags forsøgslaboratorier for den kommende udgave af Metro på nettet, som i løbet af det næste halve år helst skal foldes ud i hele verden.

Metro International, der i dag udgiver gratisaviser i mere end 20 lande, vil nemlig nu for alvor til at gøre sig gældende på nettet. Og det ikke kun med nyheder. Sammen med det eksisterende nyhedssite vil man tilbyde mere forbrugerorienteret indhold og underholdning, og derfor har man sat ressourcer af til at lancere en ny fælles digital platform world wide.

»Vi er meget tæt på at få en aftale på plads med en samarbejdspartner, som skal tilføre nyt indhold til Metros hjemmesider,« fortæller Per Mikael Jensen til Journalisten.dk i forbindelse med New Media Days i København.

Hvem det er, er endnu hemmeligt. Ligesom de nye testsites i Spanien, Frankrig og altså snart også Sverige endnu ikke har gjort plads til det nye digitale indhold fra den kommende samarbejdspartner, som vil bevæge sig inden for fem-seks forbrugerorienterede områder.

Per Mikael Jensen er dog helt klar på, at Metro International ikke selv kan løfte opgaven, og derfor allierer man sig med nye partnere. Samtidig er det hans klare opfattelse, at de fleste af de eksisterende store medieaktører kigger alt for meget indad, når de skal udvikle deres sites.

»De ser på, hvordan de kan udnytte det eksisterende stof og det indhold, de allerede har, i stedet for at se ud i verden. Og se på, hvad brugerne vil have,« siger han.

Metro International har mildt sagt ikke været first movers på det digitale felt, hvilket Per Mikael er den første til at indrømme. Men nu er man altså tilsyneladende klar til at rykke og har en tro på, at tiden er til det.

Et hold på 10 mand arbejder i London på at udvikle aviskoncernens kommende digitale offensiv, som især vil henvende sig til den aldersmæssigt samme målgruppe, som gratisaviserne i forvejen har fat i, hvilket vil sige 20-34 år.

»Vi kæmper lige nu med at udvikle en platform, som kan bruges i alle lande, så vi dermed kan lave globale annoncekampagner. Det er en del af ideen,« siger Per Mikael Jensen og gør i den forbindelse opmærksom på, at det ikke er helt så let at lave en fælles platform, som han kunne ønske sig, fordi der skal tages højde for brugen af kinesisk og andre tegnsprog.

Ifølge Journalisten.dks oplysninger er en af hemmelighederne ved de kommende sites fra Metro, at de vil have helt forskellige udtryk på forskellige tider af døgnet. Fænomenet kaldes dayparting, og det indebærer, at nyheder eksempelvis dominerer om morgenen, mens der på andre tider af døgnet vil være underholdning – alt efter behov. Sitet skifter simpelthen løbende karakter og udseende.

De 10 personer i den digitale udviklingsgruppe i London har allerede udviklet den centrale tekniske platform, som altså nu indgår i testforsøg i Spanien og Frankrig, hvor Spanien angiveligt er den foreløbig mest succesfulde.
Og når man går i gang med Sverige, kommer der muligvis flere forskellige versioner .

»Inden vi ruller det ud i hele verden, vil vi gerne se, hvordan folk reagerer på forskellige udgaver af sitet. Måske laver vi to udgaver af den svenske for at se, hvad der fungerer bedst,« siger Per Mikael Jensen, der er parat til at lade de helt almindelige brugere udgøre en form for live-test-panel.

Læs flere artikler fra årets New Media Days-festival her

0 Kommentarer