Flere nordiske medier bringer spekulationer om salg af aviskæden Metro og nævner forhandlinger med Schibsted og Bonnier. Koncernchef Per Mikael Jensen kommenterer her for første gang rygterne.
Forlydenderne har været fremme før. Allerede i sommer skrev flere norske medier, at Metro var klar til at blive 'slagtet' og den norske mediegigant Schibsted skulle være interesseret i at købe Metro International.
Nu er rygtestrømmen så taget til. Både den svenske medieblog Vassa Eggen, Dagens Media samt nyhedsbureauet Medietrender har de seneste dage atter bragt historier om centrale kilder, der angiveligt oplyser, at både Schibsted og Bonnier har forhandlet med Metro International om et køb. For Bonniers vedkommende gælder det 'dele af svenske Metro' mens Schibsted ikke kun har haft kig på dele af eller hele svenske Metro, men 'måske også Metro International', som det udtrykkes.
Hidtil har både Schibsted og Metro afvist at kommenterer de verserende forlydender om salg, men President og CEO for Metro International i London, Per Mikael Jensen, kommer dog her med et par enkelte ytringer til hele rygtestrømmen.
Til Journalisten.dk siger han, at han »naturligvis ingen kommentarer har« – men dog med tilføjelsen:
»Der er konstant mennesker eller virksomheder, som ønsker at købe hele eller dele af Metro International. Det er jo bestyrelsen og ejerne, som afgør det,« udtaler Per Mikael Jensen.
Mediebloggeren Vassa Eggen anser det dog for yderst sandsynligt, at et køb kan være på vej og begrunder det med, at de tre store nordiske mediekoncerner har brugt nok af kræfter på at bekrige hinanden. Ikke mindst i Stockholm, hvor Schibsted har brugt millioner af kroner på 'Punkt SE' i den stockholmske gratisaviskrig, som desuden omfatter 'Stockholm Metro' og så endelig gratisavisen 'City' fra Bonnier.
»Nu er det tid til at opnå synergieffekter i stedet,« konstaterer han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.