»Per Mikael har ansvar for TV 2-krise«

TV 2-ledelsen med Per Mikael Jensen i spidsen begik en brøler ved at investere i det ene store projekt efter det andet. »De troede, at de kunne gå på vandet,« skriver tidligere bestyrelsesformand for TV 2 Lone Kühlmann.

TV 2-ledelsen med Per Mikael Jensen i spidsen begik en brøler ved at investere i det ene store projekt efter det andet. »De troede, at de kunne gå på vandet,« skriver tidligere bestyrelsesformand for TV 2 Lone Kühlmann.

»Groft sagt handler det om to måder at opfatte købmandskab på: Skal man sætte tæring efter næring, eller skal man ekspandere sig ud af krisen for penge, man ikke har.«

Sådan lyder det fra Lone Kühlmann – bestyrelsesformand for TV 2 fra 1994-1999 – i en mediekommentar i Information i dag, hvor hun reflekterer over TV 2s situation oven på det store underskud, de fremlagde onsdag. Hun mener, at den tidligere ledelse med Per Mikael Jensen i spidsen hørte til den sidste kategori, og det var en fejl.
»Per Mikael Jensen smed flere håndfulde bolde op i luften og er ude af døren, nu hvor de falder ned,« skriver hun blandt andet.

Per Mikael Jensen var ifølge Lone Kühlmann en mediedarling for sit iværksætteri, da han på blot 18 måneder i direktørstolen hos TV 2 startede det ene store projekt efter det andet: TV 2 News, TV 2 Sport, TV 2 Forlag, TV 2 Radio og magasinet Vi med Hund.
»Det sidste har jeg ikke tal for, men de øvrige aktiviteter giver alle betydelige underskud,« skriver hun.

Lone Kühlmann fremhæver TV 2 Radio som en ualmindeligt dårlig forretning, som ledelsen også blev advaret imod at kaste sig ud i.
»Sandheden er, at direktionen, i hvert fald den øverste direktør, troede, at de kunne gå på vandet,« skriver hun.

Det var ikke muligt at få fat i Per Mikael Jensen, men han har tidligere sagt, at de store initiativer handlede om at gøre TV 2 mindre sårbart, fordi der kommer færre reklamekroner i tv.