Folk i tv-branchen arbejder ofte gratis for at få deres forslag solgt. DJ forsøger sig med ny form for faglig kamp. Konkurrencer, festival og positiv omtale skal hjælpe de ildestedte.
"Vi må gøre noget, men det skal være "hipt". Sådan tænkte Dorte Leck Fischer. Hun har været programudvikler og medlem af Dansk Journalistforbund. En af dem, der har udviklet nye programmer på dagpenge og i sene nattetimer. I dag er hun selv producent.
Hun gik til faglig sekretær Lone Amtrup, der primært tager sig af tv-området og møder folk som Dorte, der arbejder under kummerlige forhold og får deres ideer stjålet.
Resultatet bliver en konkurrence med 60.000 kroner i førstepræmie. Planen er, at det skal være lidt festligt og gerne på én gang at give både positiv omtale og fokus på branchen.
Kom med en god beskrivelse af en spændende tv-udsendelse, lyder opgaven. Beskrivelsen må højst fylde tre A4 sider – ingen videobånd, ingen lydklip, ingen animation. Kun ideen.
Ophavsmændene til de bedste ideer får chancen for at præsentere dem for et panel bestående af folk fra tv-selskaberne og produktionsselskaberne. Vinderen får 60.000 kroner til at gå i gang for, penge som Dansk Journalistforbunds ophavsretsfond lægger på bordet.
Det sker på Danske Film- og TV-producenters tv-festival 13.-15. september.
"Der er fokus på, at vilkårene i branchen er trange. Folk laver færdige dokumentarprogrammer som en slags udvidet jobansøgning bare for at blive lagt mærke til," forklarer Lone Amtrup.
Ideen er, at producenterne og tv-stationerne får en chance for at møde hinanden og knytte kontakter.
I oplægget står der, at "tanken er, at det skal give såvel deltagere som publikum et realistisk billede af, hvad der vækker tv-branchens aktører. Hvorfor en ide holder og hvorfor ikke."
Man kan kun sende ét forslag ind per person, og DJ har besluttet, at det kun er de første 50 forslag, der indgår i konkurrencen. Kun freelancere og andre løstansatte kan deltage. Ideen er, at alle skal have lov til at pitche (præsentere) deres forslag foran en jury, som vælger vinderen. Der er afsat cirka tre timer til pitchningen.
Sidste frist for at sende forslag ind er 31. august.
Sendetid og en million kroner
Siden Lone og Dorte lancerede deres ide, er Producentforeningen og DR vågnet op.
Sammen med Dansk Journalistforbund lægger de op til en konkurrence om den bedste programide inden for public service program-typen. Måske er TV 2 også interesseret i at være med.
Vinderen er garanteret, at programmet vil blive vist på DR. Samtidig får vinderen en million til at producere sit program for.
DR betaler 600.000, mens DJ og Producentforeningen hver skal skyde 200.000 kroner i puljen.
"Vi har sammen med Specialgrupperne: Pressefotograferne, FreelanceGruppen og Fotograferne fundet 200.000 i DJs ophavsretsfond, som vi skyder i projektet," siger Lone Amtrup. Hun fortæller, at en gennemsnits-produktion normalt koster 600.000. Vinderen har således 400.000 mere at arbejde for.
Konkurrencen er for programudviklere, fotografer, instruktører og tilrettelæggere – uanset om de er medlem af Journalistforbundet eller ej.
"Tv-stationerne betaler ikke nok, derfor har producenterne ikke mulighed for at oparbejde en kapital, så de kan ansætte folk som ideudviklere. De har kun råd til at ansætte folk i de to-tre måneder, projektet varer, siger Dorte Leck Fischer. Hun siger, at megen kreativitet går tabt på den måde.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.