search

Peblish vil vende den journalistiske fødekæde på hovedet

Folket skal kunne sætte nyhedsdagsorden i Danmark. Derfor lancerer Peblish i dag en ny måde at skabe idéer til journalistik. Det være slut med, at idéer bliver født på et redaktionsmøde. I stedet skal folk sende deres idéer direkte ind på en hjemmeside, hvor de selv kan stemme på de idéer, de synes bedst om. Lyder det indviklet? Peblish prøver at forklare det her

Hvorfor er det kun journalister og redaktører, der sætter nyhedsdagsordenen? Hvorfor ikke lade folket få ordet? Nogenlunde sådan lyder rationalet bag et nyt initiativ fra crowdfunding-siden Peblish.dk, der lanceres i dag.

»Som det fungerer nu, er det altid journalister, der kommer med forslag. Det vil vi vende på hovedet. Det handler om, at det er brugerne, der bestemmer,« siger projektleder Ulrik Sell.

Ingen stopklods

Han siger, at initiativet skal give danskerne mere kontrol over mediernes historier.

Men det kan være lidt svært at forstå, hvordan projektet egentligt fungerer. Kort sagt går det ud på, at alle kan sende idéer ind på Peblish.dks website. Brugerne skal derefter selv stemme om, hvilke idéer der er bedst. Peblish.dk har selv forklaret konceptet i denne video:

»Der er ingen redaktion, som leger stopklods,« siger Ulrik Sell.

Men der er en hage.

Stadig afhængig af journalister

For selv om man får sendt en idé ind til Peblish.dk, og den får mange stemmer, er det nemlig slet ikke sikkert, det bliver til en historie. Det kræver, at der er en journalist – det kan være hvem som helst, der har tilmeldt sig Peblish.dk som skribent – som synes, idéen er spændende.

Derefter skal journalisten selv kigge på idéen og præsentere den på Peblish.dk igen med en pris, som det vil koste for journalisten at lave historien.

Først hvis en masse brugere via såkaldt crowdfunding betaler det, journalisten vil have for at lave historien, bliver den til virkelighed.

Kongerækken fik 50.000

For eksempel har to unge mænd for nylig samlet 50.000 kroner sammen via Peblish.dk til en podcast ved navn Kongerækken, der bliver udgivet på Netudgaven.dk. Det var dog deres egen idé, og ikke brugernes, de gjorde til virkelighed.

»Vi giver brugerne direkte adgang til journalisterne, så de kan lave det, brugerne gerne vil vide noget om. Og den mulighed vil vi gerne give til alle borgere, ikke kun dem, der normalt har nemt ved at komme til orde,« siger Ulrik Sell.

Hvis journalisterne bare laver det, brugerne gerne vil vide noget om – hvordan er det så journalistik?

»Det er klart, at journalisten også selv skal bearbejde de idéer, brugerne kommer med. På den måde er der selvfølgelig en adskillelse, så det ikke skader troværdigheden. Journalisterne har frie rammer og skal ikke være påvirket af brugerne, når først idéen er givet,« siger Ulrik Sell.

21 år som fængselsindsat

Peblish.dk har allerede været ude og finde tre eksempler på personer, der kunne sende ind, og fået deres artikelidéer.

Den ene er Tom Rostved, der tidligere har begået sig i bandemiljøet og har siddet inde i 21 år. Han vil gerne have en historie om, hvorfor der er så meget vold til danske fodboldkampe.

Den anden er GoMore-direktør Mathias Møl Dalsgaard, der interesser sig for, hvordan virksomheder påvirker historien. Og den tredje er en ung kvinde fra Abu Dhabi, Farnaz Aref, der kom til Danmark i 2012. Hun har foreslået en historie om de ligheder, der er mellem verdens store religioner.

Men der er vel ikke noget nyt i, at man kan sende idéer ind til journalister?

»Her er det brugerne, der bestemmer, om det er relevant, og om der er økonomi til historierne. Det betyder også, at vi kan lave noget enestående journalistik, så længe der er folk, der vil betale til det,« siger Ulrik Sell.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen