search

Peace, love & Kenny Rogers

FAGLIGT III. >>Journalister arbejder på andre vilkår nu, end "dengang der var stil over det". En ny brugeradfærd nødvendiggør simpelthen, at journalister tager den analytiske hat på.<<

FAGLIGT III. >>Journalister arbejder på andre vilkår nu, end "dengang der var stil over det". En ny brugeradfærd nødvendiggør simpelthen, at journalister tager den analytiske hat på.<<

Kære Jørgen E. Petersen – det var utroligt berigende at få defineret med Gyldendals ord, hvad en journalist er (i Journalisten 13/2009). Meget autoritært og aha-agtigt.

Alligevel stemmer jeg min banjo og spiller med på, hvad der har udviklet sig til en country-plade. Jeg må simpelthen give klagesangen en gang pedal: Du forventer da ikke, at kommunikationsfolk og andre dødelige skal betale kontingent, men ikke få rådgivning med samme respekt for deres faglighed som journalisternes? Og jeg taler helt overordnet. Jeg har ikke din entydige holdning til sagen mellem journalisten og "kommunikationskonsulenten", som du vælger at tegnsætte titlen.

Jeg får lyst til at spørge dig, om vi ikke er kommet længere end til at pisse vores eget territorium af? Vi bruger vel hinandens ressourcer til at skabe det mest gennemarbejdede produkt? Hermed en advarsel. Nu fyrer jeg den gamle sang af. Beklager, men jeg føler mig kaldet.

Journalister arbejder på andre vilkår nu, end "dengang der var stil over det". En ny brugeradfærd nødvendiggør simpelthen, at journalister tager den analytiske hat på. Væsentlighedskriterierne skal sammenholdes med mediets brand og kortlægning af målgruppens interesser og færden. Med identifikation, involvering og så videre. Verden er overkommunikeret, og brugerne er vantro zappere. Mediet skal give MIG MIG MIG, hvad JEG kan bruge – NU.

Det gode journalistiske håndværk er stadig fundamentet, og stor respekt for dét. Men for at overleve skal det pimpes op. Der skal tænkes mere i tag mig-effekt end tidligere – uden at det forulemper det brand, man i øvrigt både skal udvikle og vedligeholde. Jeg mener ikke, at Gyldendal helt afdækker disse arbejdsopgaver?

Jeg har både arbejdet som journalist og i reklamebranchen – og har i sidstnævnte ikke gokket journalisterne i hovedet med et leksikon eller andet tungt. Qua vores forskellige baggrunde er vi stærkere.

Og hvis du kaster et blik på kursusudbud, rådgivningskompetencer og så videre, så tror jeg faktisk, du vil sande, at du ikke bliver snydt. At dit forbund ikke besudles af glade amatørers "faglighed".
Og således må Kenny Rogers forlade bygningen. Har brugt de 2.200 tegn. Men jeg bliver i DJ. Hvor kunstigt det end er.

– Mette Kirstine Goddiksen
tekstforfatter og savlende pitbull

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen