search

Pas på – artikelmaskinen kommer!

Mens traditionelle nyhedsmedier snart ikke har flere hår, de kan rive sig i, har de fået en ny konkurrent på nettet. I ringhjørnet står en artikelmaskine, der forudsiger præcis, hvad brugerne vil læse om,og spytter 100.000 artikler ud om måneden.

Mens traditionelle nyhedsmedier snart ikke har flere hår, de kan rive sig i, har de fået en ny konkurrent på nettet. I ringhjørnet står en artikelmaskine, der forudsiger præcis, hvad brugerne vil læse om,og spytter 100.000 artikler ud om måneden.

WEBMEDIER. Forestil dig at møde op til morgenens redaktionsmøde, men i stedet for at gætte, hvad der vil være de kommende 24 timers væsent- ligste historier, ved du præcis, hvad dine læsere, lyttere eller seere vil have. En verden, hvor journalistisk mavefornemmelse er erstattet af logik og matematik.

Sådan ser hverdagen ud hos amerikanske Demand Media. Demand Media står bag en række websider som eHow.com, Livestrong. com og Cracked.com, der hver eneste dag slynger 4.500 artikler og videoer ud i cyberspace. Artikler, der tager begrebet news you can use til nye højder og på få hundrede ord fortæller dig, hvordan du reparerer en dryppende vandhane, undgår stress eller går i byen i Paris.

Deres hemmelige våben er en skånselsløs effektiv algoritme, der konstant pløjer sig igennem gigabyte efter gigabyte af data fra søgemaskiner som Google, mønstre i onlinetrafik og annoncørdata og hvisker dem i øret, hvad brugerne er interesserede i lige nu. Og ikke mindst, hvilke artikler og videoer der kan pumpes flest reklamekroner ud af.

Derpå sætter de en af deres 7.000 freelancere i sving til en minimal betaling. Og det er en dundrende succes. De- mand Medias netsider har over 100 millioner hits om måneden tilsammen, og de er verdens største leverandør af video til Youtube. Det er nettets største, klogeste og – mener nogen – mest skræmmende artikelmaskine.

DET ER ENDNU EN solrig dag i det californiske, da Journalisten besøger Demand Medias hovedkvarter i Santa Monica. Og solen skinner tilsyneladende også på Demand Media. Redaktionslokalerne oser af overskud, der er gratis frokost, sodavand og slikmaskiner. Sidste år havde Demand Media en indtjening på over en milliard kroner, og eksperter vurderer, at Demand Media i øjeblik- ket er mere værd end New York Times.

Firmaets vicedirektør, Steven Kydd, fortæller, at ideen til Demand Media opstod, fordi der var sket et permanent skifte i økonomien i medieverdenen.

»Vi vidste, at små ændringer i den eksisteren- de model ikke ville reparere noget. Der var brug for noget substantielt anderledes,« siger Steven Kydd. Det er her, algoritmen kommer ind i billedet. Selv om Demand Media ikke er de eneste, der pro- ducerer indhold på samlebånd til nettet, så sen- der algoritmen dem langt foran konkurrenterne. Ud fra datastrømmen sammensætter den en række nøgleord, der i første omgang kan virke som ren volapyk, indtil Demand Medias redaktører gør dem til en forståelig overskrift, der kan sen- des videre til horden af freelancere.

Der er ingen nyheder, ingen undersøgende journalistik, og Demand Media ville aldrig sende freelancere til Haiti. Det kan ikke betale sig. Men hvis du altid har drømt om at skrive kuriøse artikler som "Sådan stopper du med at bande som en sømand" eller "Sådan slipper du af med dårlig ånde", så er du kommet til det rette sted. Det er så- kaldte 'evergreen'-artikler, som er lige så relevan- te om et år som i dag.

»Vi prøver ikke at vinde en Pulitzer-pris, vi prø- ver at besvare folks hverdags-spørgsmål,« siger Steven Kydd.
Ikke desto mindre formår Demand Media at producere indbringende indhold på en målestok, som traditionelle medier kun kan misunde.

MEDIEANALYTIKERE VURDERER, at Demand Media med deres tsunami af gratis indhold kan drukne traditionelle mediers håb om at drive en forretning baseret på brugerbetalt indhold. Vil man overleve, er kodeordene 'billigt' og 'brugbart'. Som Michael Arrington, grundlægger af teknologibloggen TechCrunch, skrev for nylig:

"Opstandelsen af fast food-indhold er over os, og det kan gå hen og blive grimt. Disse modeller skaber et kapløb mod bunden, hvor enhver, der bruger tid og anstrengelse på deres indhold, bli- ver sat ud af bestilling."
Det er bestemt ikke alle, der kan lide Demand Medias metoder. De har fået klæbet mærkater som 'dæmonisk', 'indholdsfabrik' og 'digital sweat-shop' på sig. Typisk får freelancere mellem 15 og 80 kroner per artikel og 15 kroner for at redigere.

»Du kan ganske enkelt ikke ofre tid på et stykke arbejde, hvis du prøver at ernære dig som freelancer hos Demand Media,« siger Jay Rosen, professor i journalistik på New York University.

Også kvaliteten af indholdet får et rap over nakken.
»Demand Media er totalt uinteresseret i kvalitet. De er kun interesserede i visse elementer af kvalitet som nøjagtighed og at undgå plagiering, men på et overordnet plan er de ligeglade med, om det er godt indhold,« siger han.

Men hos Demand Media har algoritmen altid ret, og aflønningen reflekterer værdien, mener Steven Kydd, som forklarer, at de fleste freelancere er i stand til at optjene en hæderlig timeløn på omkring 150 kroner.

ET ELLER ANDET må Demand Media dog gøre rig- tigt, for de har fået et par gamle travere i den amerikanske medieverden med på deres hold. Fir- maet har netop annonceret et samarbejde med USA Today, hvor Demand Media leverer tusinder af artikler til avisens rejsesektion på nettet. Helt gratis. Til gengæld får Demand Media del i de re- klamekroner, artiklerne klikker ind. Demand Media leverer allerede rejsetips til avisen Atlanta Journal-Constitution, og Steven Kydd lover, at flere samarbejdsaftaler er i støbeformen.

Og måske kan traditionelle medier lære noget af Demand Media, hvis de tog jahatten på.

Jay Rosen mener, det er værd at hæfte sig ved deres innovative – og effektive – produktion af redaktionelt indhold og brug af teknologi. »God information om, hvad folk er interesserede i lige nu, kan ethvert nyhedsmedie bruge. Det
betyder ikke, at du skal lade det fuldstændigt sty- re din agenda, men det er værdifuldt at have,« siger han.

Kritik eller ej, så ser medieverdenens fremtid lys ud i Demand Medias verdensbillede. Som Ste- ven Kydd siger, så har de for travlt med at skabe fremtiden til at bekymre sig om den.
»Vi er ikke naive og tror, at vi vil redde journa- listikken, men vi tror bestemt heller ikke, at vi ødelægger den,« siger Steven Kydd.

Algoritmen
Demand Medias algoritme får det meste af sit input fra tre kilder:

•Søgeord – fra mere end 100 forskellige kilder og milliarder af søgninger dagligt

•Annoncemarkedet – en oversigt over, hvilke nøgleord annoncørerne efterspørger, og hvor meget de vil betale for en placering sammen med en specifik artikel

•Konkurrencen – hvad er der allerede skre- vet om emnet, og hvor vil et bestemt nøgle- ord dukke op i søgemaskinernes resultatliste

Livet som freelancer på Demand Media

  • •Journalistisk uddannelse eller erfaring og en skriveprøve kræves som regel, før man bliver godkendt som freelancer.   
  • •Derefter kan man selv vælge, hvilke historier man vil lave inden for forskellige emner.
  • •Udbetaling af løn foregår to gange om ugen.
  • •Mindstekravet er én kilde til hver histo- rie, ingen Wikipedia og ingen afskrivning. Lever man ikke op til reglerne, får man sin artikel tilbage til omskrivning og en dårlig karakter fra redaktørerne på ens profil.
  • •Gør man til gengæld sit arbejde godt, kan man vinke farvel til 80 kroner per artikel og sige goddag til fyrstelige 450 kroner per artikel eller video, som er forbeholdt Demand Medias bedste freelancere

 

Demand Medias tre største hjemmesider
www.ehow.com – gørdetselv-portal, hvor man kan finde gode råd om alt mellem himmel og jord www.livestrong.com – samarbejde med Lance Armstrong Foundation, hvor man kan finde artikler om sundhed og motion www.cracked.com – humor og komik-side, der blandt andet har små videosketches.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen