Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
14:43 27.10.2022 Anna Sol Jørgensen

Partiernes valgkamps-forbrug på Facebook er tredoblet siden valget i 2019

Partiernes valgkamps-forbrug på Facebook er tredoblet siden valget i 2019

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Ikke mindre end 9 millioner kroner har de politiske partier nu brugt på at annoncere på Facebook og Instagram i valgkampen.

Det viser opgørelsen fra politiskannoncering.dk, som bygger på data fra Facebooks Ad Library.

Front-forbrugeren er fortsat Liberal Alliance, der indtil videre har brugt lige i overkanten af 2,2 millioner kroner på annoncering. Konservative har de næststørste spenderbukser på og har brugt en halv millioner kroner mindre og har lagt 1,7 millioner kroner hos Facebook og Instagram. Dernæst kommer Venstre med et forbrug på 1,5 millioner kroner efterfulgt af Socialdemokratiets annonceregning hos techgiganten, der ligger på 1,2 millioner kroner.

Og der er ingen grund til at tro, at partierne ikke spytter ekstra i Facebook- og Instagram-kassen i løbet af de kommende sidste fem dage af valgkampen.

”Når man ser på målinger om, hvornår tvivlerne træffer deres beslutninger om, hvem de skal sætte deres kryds ved, så viser de, er det især er den sidste uge – og i særdeleshed dagen op til – at de er mest påvirkelige for reklamer og for at høre politiske budskaber. Så derfor er det attraktivt at annoncere nu og her,” siger Nathalie C. Larsen, der er digital chef hos Lead Agency, til Markedsføring.dk.

Under valgkampen i 2019 brugte partierne samlet set 2,7 millioner kroner på markedsføring på de to platforme.

SENESTE NYT

Flere nyheder