Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
11:08 07.11.2022 Anna Sol Jørgensen

Partierne har brugt næsten 20 millioner på valgkamp på sociale medier

Partierne har brugt næsten 20 millioner på valgkamp på sociale medier

Platformen Take It Down har blandt andet fået støtte fra Meta, der ejer Facebook og Instagram. Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

19.687.557 kroner.

Så meget har de politiske partier brugt på at føre valgkamp på Facebook og Instagram. Det fremgår af politiskannoncering.dk, der gennem hele valgkampen har trukket data fra Facebooks Ad Library.

I lang tid var Liberal Alliance det parti, der brugte flest penge på annoncering på Meta-platformene, men i valgkampens slutspurt skød både Venstre og Konservative flere penge i den digitale annonce-pulje.

Med et forbrug på 3,8 millioner kroner er Konservative det parti, der har brugt flest penge på annoncer på Facebook og Instagram. Lige efter ligger Venstre og Liberal Alliance, der har brugt henholdsvis 3,4 millioner kroner og 3,3 millioner kroner. Socialdemokratiet tager en fjerdeplads med et forbrug på 2,7 millioner kroner og på femtepladsen med 1,8 millioner kroner ligger SF.

Under valgkampen til Folketingsvalget i 2019 brugte partierne bare 2,7 millioner kroner på annoncering på de to kanaler.

SENESTE NYT

Flere nyheder