search

Papir er fladt – web er dybt

Omkring årtusindskiftet sad webredaktøren sammen med tre uglesete nørder på avisens fjerneste kontor og tabte penge.Nu er styrkeforholdet vendt.

Omkring årtusindskiftet sad webredaktøren sammen med tre uglesete nørder på avisens fjerneste kontor og tabte penge.
Nu er styrkeforholdet vendt.

Selvom de danske mediehuse halser langt efter de nordiske naboer, går det kun en vej. Papirjournalisterne bliver sparket over på webben i takt med, at læserne og annoncørerne flytter.
Men selvom webredaktørerne definerer fremtiden, så kender vi dem knapt.
De fleste ved, hvem de forhenværende indholdskonger var, men hvordan ser webchef Michael Arrebo for eksempel ud – og hvad står han for?
I det seneste nummer af Journalisten har vi prøvet at sætte ansigter og visioner på. Det er sigende, at de behøver hjælp, for deres medier savner profil.
De mest radikale svar får vi fra Nordjyskes chef for Nye medier Henrik Rewes, som blandt andet satser på communities samt det helt lokale og endog mere dybdeborende borgerjournalistik på nettet.
Ellers kan det være svært at finde svarene på, hvad det er, der for alvor adskiller Berlingske.dk og Politiken.dk. Det unikke, som skal trække webben ud af en sær redaktionel anonymitet. Uanset, hvor meget man elsker nyheder, så bliver de lynhurtigt fællesstof.
Derfor er det godt, at der også bliver eksperimenteret med en hulens masse undersites fra forbrug over erhverv til porno. Og at video og brugergenereret indhold er ved at vinde indpas.
Selv her på Journalisten har vi efterhånden opdaget, hvad der klikker:
Breaking news, debatter med hårde gensidige beskyldninger eller rubrikker, hvor ord som røvslikker eller orgasme indgår.
Alligevel er min påstand, at nettet har et hidtil overset potentiale for dybde.
Historierne skal blot præsenteres på webbens præmisser.
Jeg kan allerede høre indvendingerne blive råbt højt: Jamen, nyheder, Britney Spears og sjove korte historier om dyr giver mange flere klik end forkromede projekter.
Ja, gu' gør de så, og de hurtige historier skal bare være der.
Men det er ikke nok. Alle skal kunne levere journalistisk rugbrød hurtigt, præcist og i orden, hvis de vil overleve. Der skal imidlertid også substans til, hvis man vil have profil og holde læserne fanget mere end 1 minut og 37 sekunder.
Som nettet modnes, vil annoncørerne stille netop det krav. De er allerede på vej væk fra at stirre sig blinde på antallet af brugere. I stedet vil mediabureauerne betale for antal sidevisninger samt forbrugt tid.
Derfor kommer vi til at vende op og ned på den konventionelle visdom om, at papir mest er til dybde og net kun til fart. Nyhedshistorier på nettet skal uddybes med rå dokumentation, video, læsernes øjenvidneskildringer eller kort med de 100 berørte daginstitutioner. Det har de lært på VG.no, og det er langt om længe på vej i Danmark.
Hvorfor ikke give webben profil ved at præsentere dybdeborende historier?
Tjek amerikanske netmediers imponerende dybdeborende produktioner eller gå ind på Fagbladet XLs fantastiske gennemgang af sagen om Semsettin Cakici, der i januar 2007 styrtede 12 meter ned på det hårde stengulv på Gentofte Rådhus – en showcase på, at nettet er som skabt til dybde. Her er både korte nyheder og slagkraftige opfølgninger, videointerviews, 3D animation af arbejdsulykken, grafik, 360 graders fotos, fotoslideshows, solid baggrundsdokumentation og meget mere, som en magasinsnedker kun kan drømme om.
Alt sammen serveret, så brugerne selv kan sammensætte historien efter behov. Klik, glo og hold op med at sige, at nettet kun er til korte nyheder.
Erfaringerne fra de langtidsholdbare projekter vil også smitte af på de daglige nyhedsopdateringer, så man i højere grad udnytter nettets fantastiske potentiale.
Ellers risikerer vi, at medierne bliver konturløse supermarkeder for Internetbrugere. (Og hvorfor så bevare momsfritagelsen?)
Måske man så i fremtiden kan huske webchefens navn. Måske man ligefrem blive fri for at sparke og tvangsforflytte fotografer og journalister væk fra papiret. /

Jakob Elkjær, redaktør, Journalisten

 

Web

Papir er fladt – web er dybt

Omkring årtusindskiftet sad webredaktøren sammen med tre uglesete nørder på avisens fjerneste kontor og tabte penge.Nu er styrkeforholdet vendt.

Omkring årtusindskiftet sad webredaktøren sammen med tre uglesete nørder på avisens fjerneste kontor og tabte penge.

Nu er styrkeforholdet vendt.

Selvom de danske mediehuse halser langt efter de nordiske naboer, går det kun en vej. Papirjournalisterne bliver sparket over på webben i takt med, at læserne og annoncørerne flytter.

Men selvom webredaktørerne definerer fremtiden, så kender vi dem knapt.

De fleste ved, hvem de forhenværende indholdskonger var, men hvordan ser webchef Michael Arrebo for eksempel ud – og hvad står han for?

I dette nummer af Journalisten har vi prøvet at sætte ansigter og visioner på. Det er sigende, at de behøver hjælp, for deres medier savner profil.

De mest radikale svar får vi fra Nordjyskes chef for Nye medier Henrik Rewes, som blandt andet satser på communities samt det helt lokale og endog mere dybdeborende borgerjournalistik på nettet.

Ellers kan det være svært at finde svarene på, hvad det er, der for alvor adskiller Berlingske.dk og Politiken.dk. Det unikke, som skal trække webben ud af en sær redaktionel anonymitet. Uanset, hvor meget man elsker nyheder, så bliver de lynhurtigt fællesstof.

Derfor er det godt, at der også bliver eksperimenteret med en hulens masse undersites fra forbrug over erhverv til porno. Og at video og brugergenereret indhold er ved at vinde indpas.

Selv her på Journalisten har vi efterhånden opdaget, hvad der klikker:

Breaking news, debatter med hårde gensidige beskyldninger eller rubrikker, hvor ord som røvslikker eller orgasme indgår.

Alligevel er min påstand, at nettet har et hidtil overset potentiale for dybde.

Historierne skal blot præsenteres på webbens præmisser.

Jeg kan allerede høre indvendingerne blive råbt højt: Jamen, nyheder, Britney Spears og sjove korte historier om dyr giver mange flere klik end forkromede projekter.

Ja, gu' gør de så, og de hurtige historier skal bare være der.

Men det er ikke nok. Alle skal kunne levere journalistisk rugbrød hurtigt, præcist og i orden, hvis de vil overleve. Der skal imidlertid også substans til, hvis man vil have profil og holde læserne fanget mere end 1 minut og 37 sekunder.

Som nettet modnes, vil annoncørerne stille netop det krav. De er allerede på vej væk fra at stirre sig blinde på antallet af brugere. I stedet vil mediabureauerne betale for antal sidevisninger samt forbrugt tid.

Derfor kommer vi til at vende op og ned på den konventionelle visdom om, at papir mest er til dybde og net kun til fart. Nyhedshistorier på nettet skal uddybes med rå dokumentation, video, læsernes øjenvidneskildringer eller kort med de 100 berørte daginstitutioner. Det har de lært på VG.no, og det er langt om længe på vej i Danmark.

Hvorfor ikke give webben profil ved at præsentere dybdeborende historier?

Tjek amerikanske netmediers imponerende dybdeborende produktioner eller gå ind på Fagbladet XLs fantastiske gennemgang af sagen om Semsettin Cakici, der i januar 2007 styrtede 12 meter ned på det hårde stengulv på Gentofte Rådhus (www.3f.dk/gentoftesagen) – en showcase på, at nettet er som skabt til dybde. Her er både korte nyheder og slagkraftige opfølgninger, videointerviews, 3D animation af arbejdsulykken, grafik, 360 graders fotos, fotoslideshows, solid baggrundsdokumentation og meget mere, som en magasinsnedker kun kan drømme om.

Alt sammen serveret, så brugerne selv kan sammensætte historien efter behov. Klik, glo og hold op med at sige, at nettet kun er til korte nyheder.

Erfaringerne fra de langtidsholdbare projekter vil også smitte af på de daglige nyhedsopdateringer, så man i højere grad udnytter nettets fantastiske potentiale.

Ellers risikerer vi, at medierne bliver konturløse supermarkeder for Internetbrugere. (Og hvorfor så bevare momsfritagelsen?)

Måske man så i fremtiden kan huske webchefens navn. Måske man ligefrem blive fri for at sparke og tvangsforflytte fotografer og journalister væk fra papiret. /

Web
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen